espressomaskins-McGyver

theseal

Kaffeterroristen
Tidigare har vi läst om när jag drar vatten till pastan med min E98, nu har jag spännt bågen ytterligare.

Idag har jag frostat av frysen med min espressomaskin.

Jag drog över en trädgårdsslang över ångmunstycket och drog på full ånga. 1h senare är frysen kliniskt fri från is.

Slangen vart VARM, så nån form av isolering där du håller i slangen rekomenderas.

Min Faema E98 ångade på i över en timma, det var imponerande, den fyllde tanken två eller tre ggr, det var allt.
 

Bilagor

  • is.jpg
    is.jpg
    27 KB · Visningar: 68

theseal

Kaffeterroristen
disclaimer:
Följandet av mina råd kan innebära samhällsfara, och jag tar inget ansvar för dumheter ni hittar på efter att ha läst vad jag hittar på.
 

AA

Skottjägare
Det som slår mej är att du har lyckats få ner tempen så lågt att du behöver avfrosta ditt Gram-skåp. Normalt sett ligger deras frysskåp på mellan +5C till kanske +28-29C en varm dag. I alla fall dom 3 jag haft... :D

/En som fått sitt skåp utbytt 3ggr på mindre än 24 månader....
(VVGM=VågaVägraGramMöget)
 

larjo11

Well-known member
Lysande!
Eftersom min maskin inte klarar att ånga en timme, tror jag iaf, ska jag låna kompisens ångmojäng för ogräs :)
 

wesaft

Well-known member
Smart tänkt, hehe :)
McGyver byggde en helicopter! under ett avsnitt för att komma undan, haha, underbart avsnitt :D

Men tänk på miljön också förresten, om man nu inte böver frosta av väldigt fort för man har ömtåliga saker fryst :p

(Jag frostar för övrigt av min frys samtidigt som avkalkningsfesten, lätt att komma ihåg flera tråkiga saker på samma gång.)

Ånga bort tapeter kanske kan funka det med? Hehe, ska riva bort mina :)
 

peterparnes

Well-known member
Hur bra mår maskinen av att ånga på så länge? Tar den skada av det?

Gällande tapeter så kan jag rekommendera Black&Deckers ångmaskin för ca 350:- Funkar mycket bra!
 

theseal

Kaffeterroristen
Maskinen ångade på en timma drygt utan knot, tryck och temp ändrade sig förvånansvärt lite.
Tre gånger fyllde den upp tanken.

Vad som skulle vara skadligt för maskinen vet jag inte, ångmunstycket vart ju skitvarm, men inget den inte klarar. Jag gjorde 5 skott efter detta gjordes och jag kunde inte märka någon skillnad. Stor tank rockar!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp