Maskinval

bloke

Active member
Jag kör med emilan utan pid. Hade jag fått välja igen skulle det nog bli med pid. min tempmetar visar lite för lite ca 85gader. men enligt egna mätningar så har vättnet högre temp än så. har hört att mätare kan ge fel utslag beroende lite var sensorn sitter. Dock tycker jag det e lite onödigt med en mätare som visar fel. Tycker också att en sån dyr maskin ska vara tillförlitlig. med en pid vet man ju att tempeaturen är just den man vill ha.

Resultatet kan jag inte klaga på. jag tycker att den fixar gott kaffe. skumingen fungerar bra. får ett bra tryck om jag kör ut lite ånga tills värmaren går i gång låter den stå ca 10 sek och skummar.
skumingen är givetvis ett hantverk också. vet inte om det är min eller maskinens förtjänst, eller kanske mjölkens, att skumresultat blir varierande. har fixt allt från värdelöst till perfekt mikroskum, men resultet är vanligt vis gott.
innan jag köpte min läste jag att ångtrycket inte var så stort i emilian men jag tycket absolut att det är fullt tillräckligt.
lite tendens till kanalisering har jag märkt, men med god vana av kaffet och malningsgrad samt tampningstryck så fixar maskinen jobbet utmärkt. huvudsaken det smakar bra och det gör det!
 

mikotekniko

Well-known member
Jag gick från en "mala i burk-kvarn" till en som man maler direkt ner i portafilter och från en liten enkelkokare till en HX-maskin. Numera har alla gäster kaffe kvar i koppen samtidigt!
Innan var det ett himla väntande på maskinen och det blir frustrerande!
 

larjo11

Well-known member
Jag kan inte uttala mig om Silva vs Emilia. Hade däremot en Classic innan. Den har en kokare på ca 1 dl så den tröttnade ganska fort när jag skummade. Men Emilian har jag bara skummat för 2 cappusar åt gången de få gånger jag skummar, så Jag vet inte hur länge den orkar.

Tycker det blev en förbättring på kaffesmaken när jag bytte upp mig till Emilian. Men tycker klivet från Rocky till Mazzer Mini gav mer.

Edit:
Kanaliserar en den beroende på vilken kaffe man har. Fylla filtret och tamp medelhårt är min lösning. Tampar jag hårdare så tycket jag det kanaliserar lättare.
Tänkte kolla vilket tryck maskinen har. Misstänker att för högt bryggtryck gör att man lättare får kanalisering.
 

Nollan

Active member
Jag kör med emilan utan pid. Hade jag fått välja igen skulle det nog bli med pid. min tempmetar visar lite för lite ca 85gader. men enligt egna mätningar så har vättnet högre temp än så. har hört att mätare kan ge fel utslag beroende lite var sensorn sitter. Dock tycker jag det e lite onödigt med en mätare som visar fel. Tycker också att en sån dyr maskin ska vara tillförlitlig. med en pid vet man ju att tempeaturen är just den man vill ha.

Resultatet kan jag inte klaga på. jag tycker att den fixar gott kaffe. skumingen fungerar bra. får ett bra tryck om jag kör ut lite ånga tills värmaren går i gång låter den stå ca 10 sek och skummar.
skumingen är givetvis ett hantverk också. vet inte om det är min eller maskinens förtjänst, eller kanske mjölkens, att skumresultat blir varierande. har fixt allt från värdelöst till perfekt mikroskum, men resultet är vanligt vis gott.
innan jag köpte min läste jag att ångtrycket inte var så stort i emilian men jag tycket absolut att det är fullt tillräckligt.
lite tendens till kanalisering har jag märkt, men med god vana av kaffet och malningsgrad samt tampningstryck så fixar maskinen jobbet utmärkt. huvudsaken det smakar bra och det gör det!

Håller med Bloke till fullo, samma maskin, samma erfarenheter. Det enda jag kan tillägga är att jag personligen hade förväntat mig mer av en maskin i den prisklassen, mer stabila tryck och temperaturer. Tröttsamt att behöva tömma ut ånga tills värmaren går på varje gång man skall göra sig en cappucino, och bryggtempen har jag inte ens börjat experminetera med än.....
 

MM

Member
Det ska gå att ändra bryggtrycket. Man justerar övertrycksventilen (OPVn) så man får önskat bryggtryck. Överflödigt vatten leds tillbaka till vattenbehållaren.

Antar att det bara är bryggtrycket som kan justeras och att detsamma inte gäller för ångtryck?

Tackar även för alla svar, hjälper en hel del att få höra lite användarkommentarer innan man köper den lilla grisen.

Jag svänger fortfarande mellan att jag nog är nöjd med en Silvia till att prova en Emilia, och när man ändå lägger såpass, varför inte en HX ;)

Det var ett svårare val än jag först trodde och man får leva med beslutet ett tag efteråt på gott kaffe och ont om mjölk.

/Martin
 

Nollan

Active member
Eftersom jag personligen alltid gör cappucino skulle jag inte orka med en silvia och vara tvungen att vänta för att skumma mjölk. Speciellt eftersom jag tycker det är jobbigt nog att varje gång tömma ut vatten ur ångaren för att värmaren skall starta på emilian så jag kan fixa mjölken.

Eller kort och gott: Köp en bättre maskin än emilian så man bara kan skumma utan någon tanke på var i temp-cykeln kokaren är. Enkel-kokare är i mitt tycke helt förkastligt om man inte föredrar espresso och bara i undantagsfall gör mjölk. Köper du ändå en Emilia ta den med PID.
 

snabbkaffe

Well-known member
Varför rekommenderar så många Rocky? Verkar ju vara en hel del problem med dessa?
Knasiga gradinställningar, malskivor som går i varandra, överdriven klumpbildning mm?

Det räcker väl att kvarnen kan mala tillräckligt fint. Annars spelar det väl ingen större roll vilken kvarn man har, för smakens skull? Eller är jag ute och cyklar? :)
 

martink78

Well-known member
Varför rekommenderar så många Rocky? Verkar ju vara en hel del problem med dessa?
Knasiga gradinställningar, malskivor som går i varandra, överdriven klumpbildning mm?

Det räcker väl att kvarnen kan mala tillräckligt fint. Annars spelar det väl ingen större roll vilken kvarn man har, för smakens skull? Eller är jag ute och cyklar? :)

Den skall mala jämnt också, och så får den inte värma upp bönorna för mycket för då tappar dem smak. Så det finns lite fler parametrar än att det bara skall bli fint.
 

MM

Member
Man får inte glömma frekvensen. Det är nog ganska många % som har Rocky vilket jag tror hänger samman med att vissa affärer håller fram den som en bra kvarn i den prisklassen.
Det finns många som ligger en bra bit upp i pris och malhastighet m.m. borde göra smakskillnad.
Principiellt kan jag väl hålla med, hur svårt kan det vara att skapa en maskin som kan mala kaffe och kosta mindre än en kyl/frys? ;-)
Har inte hittat några jämförelser eller tester heller i prisklassen. Kanske någon annan som har något tips här?
 

snabbkaffe

Well-known member
Den skall mala jämnt också, och så får den inte värma upp bönorna för mycket för då tappar dem smak. Så det finns lite fler parametrar än att det bara skall bli fint.

Min kaffemaskin värmer upp bönorna till ca 90*C strax efter malningen, och jag tycker då att det bidrar till god smak ;)
Dyrare kvarnar brukar ju dessutom mala snabbare, vilket teoretiskt sett borde ge mer värme? (prova gärna gnugga händerna i olika hastighet)

Hur jämnt den maler skulle ju kunna påverka smaken något, men det känns ganska långsökt om maskinen inte maler väldigt ojämnt?

Jag har ju dock inte testat någon "värstingkvarn" här hemma, så en vacker dag kanske man blir hänförd...
 

martink78

Well-known member
Min kaffemaskin värmer upp bönorna till ca 90*C strax efter malningen, och jag tycker då att det bidrar till god smak ;)

Fast där fångas väl smakerna upp i vatten också, hoppas jag.. ? :)

Dyrare kvarnar brukar ju dessutom mala snabbare, vilket teoretiskt sett borde ge mer värme? (prova gärna gnugga händerna i olika hastighet)

Jo, men efter vad jag förstått så är de då konstruerade för att leda bort värmen bättre och/eller kyla skivorna. Eller helt enkelt ha större kvarnskivor så att malandet sprids över en större yta.

Hur jämnt den maler skulle ju kunna påverka smaken något, men det känns ganska långsökt om maskinen inte maler väldigt ojämnt?

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att t.ex. en sådan enkel bryggare som presskannan påverkas av att det finns finmalet kaffe med även om det är små mängder (Hmm.. det borde ju vara rätt enkelt att testa genom att helt enkelt sila bort ev finmalet kaffe innan man brygger.. ). Med tanke på alla andra små detaljer som anses påverka smaken så känns inte kaffekvarnens påverkan mindre rimlig än något annat..

Jag har ju dock inte testat någon "värstingkvarn" här hemma, så en vacker dag kanske man blir hänförd...

Nä, jag skall väl erkänna att de här nackdelarna mest är teori för mig, har inte testat några andra kvarnar än de två jag har hemma och jag tvivlar på att jag egentligen skulle känna någon skillnad. Jag har misstänker att mitt smaksinne inte är fint nog.
Och det kanske är lika bra, det man inte vet något om har man inte on av.. Och så är det billigare så.. :)
 

snabbkaffe

Well-known member
Ja det är billigare att förneka direkt ;)

Lite skämt åsido så vill jag ofta ha fakta på att något är bättre innan jag slänger ut en massa pengar på det. Alternativt testa själv och känna skillnad.

Är det tex bevisat att aromerna försvinner mer från kaffe som blir varmare i kvarnen än kaffe som blir svalare i kvarnen? Hur mycket arom hinner egentligen försvinna från malningen till att handtaget sitter på maskinen? Är det tillräckligt mycket för att man ska kunna känna skillnad på det?
Om aromerna försvinner av värmen kanske det vore idé att kyla ner kaffet direkt efter bryggning? Alternativt får man brygga direkt i munnen ;)

Är det på något sätt uppmätt hur varmt det blir i olika kvarnar? Hur varmt blir det egentligen i en Mini Mazzer, eller en Rocky? Hur varmt blir det i en "nonamekvarn"?

.....

Jag svamlar en massa nu, jag vet, men denna typ av ifrågasättanden verkar ingen göra? Man verkar bara köpa att "det är så".

"Det finns en massa smaktester", säger någon då.

Tester av privatpersoner ger jag inget för. Det är väl självklart att ingen skriver att "min gamla kvarn för 1'500kr är minst lika bra som min nya för 10'000kr". Då framstår man ju lite som en idiot som lagt alla dessa pengar på en halvbra kvarn.

Tester av tidningar och annat ger jag inte heller något för, då de har kommersiella intressen.
Vem skulle hacka ner på en ny maskin från sin största annonsör? Det skulle iaf inte jag göra om jag drev en tidning eller liknande, och jag vet att detta är högst verkligt (iaf inom vissa branscher).

Dessutom är väl smak individuellt till viss del? Alla gillar uppenbarligen inte samma smaker.

Puh... nu har jag väl varit tillräckligt kritisk för hela månaden ;) men men... är det någon som vill demonstrera hur bra det blir med en värstingkvarn så är jag inte sen att byta åsikt och skaffa mig en egen värsting! :)
 

johey

Well-known member
Jag har eller har haft några olika kvarnar. Först en Isomac Prof Inox (som jag har kvar), sen en Rocky (såld), sen en La Cimbali MD5 (till salu) och den jag använder nu är en Compak K3 Touch. Det jag kan säga är att jag upplever bäst resultat med Compaken och sämst med Isomacen. La Cimbalin skulle göra ett utmärkt jobb om den hade nya malskivor, men den presterar bra även med befintliga. Rockyn maler nästan lika bra som Compaken.

Men det mest intressanta i detta sammanhang är väl skillnaden mellan Isomacen och Compaken. Båda kan med lätthet mala fint nog att choka vilken espressomaskin som helst. Skulle nästan påstå att båda kan prestera turkisk malning, men det vet jag egentligen inget om. Dock har jag aldrig lyckats få till en bra espresso med malning från Isomacen. Det blir kanalisering och skvättande kaffe med blek crema, eller chok. Eller något mellanting. Ofrånkomligt. Det finns ingen inställning som duger. Med Compaken blir det så perfekt min förmåga att hantera espressomaskinen tillåter.

Jag vet inte 100 vad det beror på. Jämför jag malningar från dem båda inbillar jag mig att det är ojämnare resultat från Isomacen. Dock mindre klumpproblem. Den är snabb på att mala, så det är möjligt att den värmer kaffet också. Huruvida det är ett problem eller inte har jag ingen susning om.

Isomacen är dock liten och snygg, så det är synd att den presterar dåligt. För filterbrygg och moka är den perfekt, så det är till sådant jag använder den. Definitivt inte en kvarn jag rekommenderar dock.

Vad jag vill ha sagt är att det uppenbarligen finns avgörande skillnader, förutom just finhetsgraden.
 

mikfri

Well-known member
Jag är väl lite av en idiot då, men jag tycker inte att det är någon större smakmässig skillnad på min minimoka (som jag precis sålt) och min nya Santos. Det som är den stora skillnaden är komforten och repeterbarheten.

Med minimokan kunde jag göra riktigt bra kaffe, men den låter mycket, klumpar och är framförallt långsam. Santosen har ju massa lull-lull som timer, räkneverk, tyst malning och framförallt hastigheten. Den är verkligen sjukt snabb och det är något jag bara älskar. Sedan slipper man peta i kaffet med en pinne för att mosa klumpar och kanalisering har jag nästan glömt vad det är. Så den stora skillanden är just att alla skott blir bra nu vilket inte var fallet med minimokan.

Jag tror det är få som kan känna skillnaden mellan en riktigt lyckad kopp mald på en billigare kvarn mot en från en lyxkvarn. Det är väl bara, som du påpekade, svårt att medge om man precis köpt en kvarn för 10 plus.. ;)

/m.
 

martink78

Well-known member
Ja, jag är också lite tveksam till tester av privatpersoner, man vet ju hur man själv är och har man pröjsat 10kkr för nånting så känner man ju skillnad vare sig det egentligen är det eller inte.
Det var därför det var så intressant att läsa om blindtesterna från barista camp, dels den där man testade att tampa snett och dels den där man testade en pod maskin. Det var ju (om jag inte minns fel, rätta mig gärna någon som var med) inte så många som kände någon skillnad... Iaf inte om man jämför med hur åsikterna brukar vara här..
 

snabbkaffe

Well-known member
Jag är väl lite av en idiot då, men jag tycker inte att det är någon större smakmässig skillnad på min minimoka (som jag precis sålt) och min nya Santos. Det som är den stora skillnaden är komforten och repeterbarheten.

...

Haha, nja det var väl inte riktigt så jag menade. Det kan ju, som du säger, finnas fler värden i en kvarn än just smaken :)

...

Men det mest intressanta i detta sammanhang är väl skillnaden mellan Isomacen och Compaken. Båda kan med lätthet mala fint nog att choka vilken espressomaskin som helst. Skulle nästan påstå att båda kan prestera turkisk malning, men det vet jag egentligen inget om. Dock har jag aldrig lyckats få till en bra espresso med malning från Isomacen. Det blir kanalisering och skvättande kaffe med blek crema, eller chok. Eller något mellanting. Ofrånkomligt. Det finns ingen inställning som duger. Med Compaken blir det så perfekt min förmåga att hantera espressomaskinen tillåter.

...

Intressant att du upplever så stor sillnad mellan dessa kvarnar, trots att båda klarar mala fint nog. Kanske är din Isomac bara gammal och sliten? Kanske finns det ett helt gäng olika parametrar som gör vissa kvarnar bättre än andra? Som du själv säger så vet du inte riktigt varför det blir bättre. Jag vill veta varför. Finns det någon fakta ang detta ämne att läsa? :)
 

AndersL

Well-known member
Är inte kanalisering främst en "distributions" och volym-problematik som man bästa löser med WDT?

Har en isomac-kvarn och i mitt fall har jag väldigt sällan kanalisering om jag kör WDT, hyffs rätt volym och hyffs färskt kaffe. Med fäskt kaffe brukar jag ofta slippa undan WDT också. Hur mycket bättre kan det bli med tex en Mazzer?

Ni som kör med Mazzer/Compak etc., slipper ni kanalisering på gammalt kaffe utan WDT och med för liten mängd i filtret?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp