Maskinval

MM

Member
Hej,
Är i köptagen men skulle vilja ha lite tips. Just nu lutar det åt Rancilio Silvia eller en Quick Mill Emilia. Är det någon som har erfarenheter av Rancilio Silvia kontra QM Emilia eller har andra bra tips?
Kör själv både espresso och latte men när man har gäster skulle det vara positivt med högre kapacitet på mjölkskumningen för att inte stå i köket och skumma hela kvällen;)
Men det är å andra sidan nästan dubbelt så mycket pengar.
Eller finns det bättre alternativ som jag inte utforskat?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Med Silvian kunde jag skumma till fyra cappisar, sedan avtog ångkapaciteten ganska snabbt och maskinen behövde vila. Jag vet att Silvian inte är det och jag misstänker att Emilian inte heller är någon högkapacitetsmaskin och den stora egentliga skillnaden (frånsett att Emilia DeLuxe har PID) är väl att Emilian har thermoblock för ångan och medger samtidig skumning och bryggning (eller med kortare tid vid växlingen mellan momenten i alla fall).

Har du många gäster som vill ha italienska kaffedrycker kan nog Silvian och Emilian bli lite för små, men för ett normalhushåll funkar maskinerna topp! Ställer du högre krav på ångan blir det HX och uppåt som gäller och då - bortsett från beggat - drar priset iväg:
Silvia ca 5000
Vibiemme ca 15000

Sedan är det viktigare med en bra kvarn än en dyr maskin. Silvian är väldigt kinkig vad gäller malgrader...

//Stefan (som numer kan skumma och brygga väldigt mycket mer med Vibin än med Silvian)
 

MM

Member
Tack Stefan,
Vilken vilotid talar vi om?

Just kinkigheten på Silvian är ett litet problem tycker jag. Kaffemaskin för 5000 som bara kan brygga speciella malningsgrader. Fick en bra Silviademo av KM i Gbg men det verkar inte helt lätt, tills man fått in rätta knycken.

Har riktat in mig på en Rocky i dagsläget vad gäller kvarn, är du nöjd med den du har?

Har du provat någon Emilia som jämförelse? Någon annan? Läst några trådar om kanalisering i Emilia men vet inte om det är ett generellet problem.

Men som du säger så kanske det inte finns några Nirvana-kaffemaskiner i den här prisklassen.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det handlar inte om några jättetider, men eftersom Silvian (och Emilian) bara har en kokare som inte är så där jättestor (3 dl; min Vibi har 5 dl för kaffe och 7,5 dl för ånga). Detta innebär att kallt vatten från tanken måste fyllas på och värmas upp. Bryggtemperaturen är ju dessutom lägre än ångtemperaturen. Den tid det tar efter fyra cappisar kanske rör sig om några minuter, men det är lång tid om man ska servera flera koppar med mjölk samtidigt... Jag gjorde oftast fyra cappisar till gästerna och en espresso till mig. Det kändes som det optimala...

Jag har inte kört någon Emilia, men jag vet att KM tyckte att steget från Silvia inte skulle kännas stort nog för att motivera köp. Därför tog jag ett större steg upp och köpte en dubbelkokare istället...

Sedan tror jag inte att någon maskin egentligen fixar kanonkaffe utan en hel del övning från den bakom spakarna. Min Vibi vill också ha rätt malgrad för att prestera, men man lär sig känna igen kaffet...

//Stefan (som numera kan göra fler cappisar, men som har färre gäster)
 

peterparnes

Well-known member
Jag har lekt med en Silvia i någon månad nu och jag gillar den skarpt framför de helautomatiska. Visst gäller det att ha rätta knycken men det är ju det som är skoj. Man kan utvecklas och få till olika koppar beroende på kaffesort. Kul att experimentera och lära sig mer tycker jag. För npgon vecka sedan stod jag och gjorde espresoos åt ca 20 personer. Tog sin lilla tid men det var riktigt skoj och man fick förklara för gästerna vad som skulle hända.

Gällande cappuccino så var jag en stor fantast av det innan jag köpte Silvian men det har nu visat sig vara en effekt av att mitt gamla kaffe helt enkelt inte var lika gott. Färskrostat, färskmalt och espressobryggt gör stor skillnad. Att bara ha en kokare är ett tidsproblem men inte så stort. Hur många cappuccinos hade du tänkt göra i stöten?

Jag har Rockyn utan doser och är mycket nöjd med den. Gällande malningsgrad så "storknar" Silvian vid 4 så jag har ett par steg till att gå ner (men det spelar egentligen mindre roll).
 

MM

Member
Det blir nog ett lyft vilken maskin det än blir men man vill inte sitta och vara halvnöjd med maskinen i tio år (som den gamla höll) så det tål att fundera på.

Hade du några tankar runt Rocky? Bra val?

/Martin
Gäster ibland men med växande och snart desperat sug efter en ny maskin :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag är väldigt nöjd med min Rocky. Konstruerade en typ av klumpsil till den så nu får jag inte lika mycket klumpar vid malningen.

Det enda jag egentligen har att invända är att den är lite för långsam för min nuvarande smak. Jag maler strax över 20 sekunder till min Synessokorg... En snabbare kvarn, dock, lär kosta mig någonstans runt 8-10 tusen, så Rockyn får stå kvar och göra det utmärkta jobbet den gör!

//Stefan (som fortfarande när drömmen om en Santos Silence eller ännu hellre en Mazzer Major)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om vi talar om den kvantiteten så ska du nog ha en större maskin. En tvågruppare kanske? Nytt från 50' och uppåt...

En Silvia, Emilia eller Classic skulle nog vika sig för sådana beställningar. Om inte gästerna kan tänka sig att dricka i skift...

//Stefan (som blev kär i en Expobar Diamant för 50' under BC09 och som fortfarande vill ha en)
 

MM

Member
De flesta är iofs vana att dricka i skift idag, nu blir väl skillnaden i smak något att vänta på förhoppningsvis...
50', det räcker väl till 2000 latte på stan. Hur svårt kan det vara att sno ihop en doppvärmare o en kaffepump :D
Det känns lite som att chansa vad man än väljer. Men jag ser fram mot att komma igång.

Martin
 

MM

Member
Jag är väldigt nöjd med min Rocky. Konstruerade en typ av klumpsil till den så nu får jag inte lika mycket klumpar vid malningen.

Något avancerat? Läste från flera som haft problem med klumpbildning.

Någon annan tråd som handlade om inställningar o kalibreringar av skivorna någon erfarenhet där?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ingen kanske direkt bra bild, men här finns det något i alla fall. Och här är hela tråden. Klumpar får man i de flesta kvarnar i prisklassen runt Rockyn verkar det som, så det får man nog leva med eller göra något åt.

Problemet med att göra många cappisar/latte hemma är oftast kokarens storlek. I en liten maskin kan man inte sätta hur stor kokare som helst. Då blir det en cafémaskin istället. Det finns annars en tråd där andra medlemmar tipsar om beggade maskiner. Där dyker det ofta upp gamla cafémaskiner till, ibland, schyssta priser.

Annars är Silvia/Rocky en väldigt bra instegs-kombo, där Rockyn är viktigast. Kvarn är alltid viktigast!

//Stefan (som inte skulle avråda någon från Silvia/Rocky som första maskiner; de funkar kanon)
 

Agathorn

Well-known member
Jag är rätt nöjd med min setup. Där kvarnen kostar 1,5 ggr så mycket som espressomaskinen.
(Compak K3-Touch och Gaggia Classic Coffee).

Klart mera krut på kvarnen ifall man vill ge rättvisa åt kaffet! Med min gamla sunkkvarn kände man knappt någon skillnad på olika kaffen, nyanserna fanns helt enkelt inte där.
 

Viking

Well-known member
Jag är inte så nöjd med min Rocky. Jag tycker att den klumpar mig till vansinne (även efter att ha lekt runt med olika lösningar). K3 touch eller mazzer mini vore trevligare inbillar jag mig.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
K3 touch eller mazzer mini vore trevligare inbillar jag mig.

Visst är de två bättre kvarnar, men de kostar också ganska mycket mer än en Rocky. Jag är inte hundra, men Eureka Mignion (för lite mer än Rockyn) ger väl också klumpar har jag för mig...

Själv skulle jag helst av allt vilja ha en Mazzer Major eller en Santos Silence, men de pengarna har jag bara inte... :(

//Stefan (som går och hoppas på det stora ekonomiska lyftet så att kvarnen kan bytas)
 

Buffeln

Well-known member
Jag är inte så nöjd med min Rocky. Jag tycker att den klumpar mig till vansinne (även efter att ha lekt runt med olika lösningar). K3 touch eller mazzer mini vore trevligare inbillar jag mig.

Alla "grind on demand"-kvarnar ger (mer eller mindre) klumpar eftersom kaffet blir statiskt vid malningen. Vill du helt slippa detta får du som Böna säger sätta in någon slags sil eller skaffa doserare. Men självklart är de dyrare kvarnarna bättre, både vad gäller klumpar och framför allt - kaffets smak.

Själv kör jag en Faemakvarn med doserare och är väldigt nöjd. Enda nackdelen är att det blir en del spill då man aldrig mal riktigt exakt det som man förbrukar.
 

MM

Member
Tack för tipsen!
Kvarnvalet var nog svårare än jag trodde. Särskilt efter att läst några trådar om det.

Inga med Emilia som har åsikter eller feedback?
 

peterparnes

Well-known member
Men hur stor skillnad gör klumparna egentligen? Jag brukar knacka på sidan med tampern och då försvinner många klumpar.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Men hur stor skillnad gör klumparna egentligen? Jag brukar knacka på sidan med tampern och då försvinner många klumpar.

Kan inte direkt säga att jag störts så mycket av de få klumpar jag får kvar. Jag brukar veva runt lite med en potatissticka i korgen före distribution och tampning.

Däremot har jag gått över till att slå spouten i tampermattan istället för att knacka på PF.

-> MM: Jag tror att larjo11 har en Emilia. PMa honom och hör efter om han har något att tillföra...

//Stefan (som kommer att fortsätta öva skumning, blandning och hällning ett tag framöver nu)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp