Presskanna igen...

orvadet

Well-known member
Jag har inte lyckats producera en enda drickbar kopp ur presskanna och då har jag nog provat större delen av tillvägagångsätten på här på forumet. Tills idag. Jag överdoserade kaffet (zoegas intenzo) till i princip det dubbla mot vad som brukar rekommenderas här, exakt 96 gradigt vatten i med det, rör om snabbt och lät det dra i 3,5 minuter. Är det så att jag vant mig vid för starkt kaffe eller brukar några av er också överdosera i smyg?:) Tror jag hamnade på minst ¼ sump i kannan.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Min första erfarenhet av kaffe ur presskanna var att det var vansinnigt blaskigt jämfört med espresso, men det ska det ju vara på sätt och vis.

Kaffe ur presskanna är ju närmare besläktat med bryggkaffe än med espresso. Hur många kannor brygg har du druckit som är helt jämförbara med espresso?

Jag doserar ett nästan ett struket mått bönor (som jag sedan givetvis maler) per dl vatten och låter det dra i 4 minuter (stor kanna). Brukar röra om lite efter jag slagit på vattnet också.

Jag gjorde två kannor för någon vecka sedan där den första kannan fick tendens till sumpsmak samt att det fanns sump i kopparna. Malde den andra kannan lite grövre (ett steg plus på Coffean) och vips var all sump borta från smak och kopp. Kvar fanns bara en ljuvlig bärig smak som härbärgerade i bakgrunden. Mums! :)

//Stefan (som slutligen vande sig med att presskaffe blir tunnare än espresso och som nu kan njuta av det)
 

peterparnes

Well-known member
Jag var just över och fick mig en kopp kaffe hos mina nya grannar. De bjöd på press-kaffe och eftersom jag inte druckit dert på mycket länga så tänkte jag att jag säger inget om espresso och hemmamalet. Tänkte att det inte kommer att smaka så gott kanske, men jag blev ganska förvånad över hur lite det smakade. Det var svart vatten som inte smakade något alls tyckte jag. Gick ju ner men ingen större upplevelse. Nä, espresso på nymalet och hemmarostat ska det vara ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En bra dosering med färskt och nymalet kaffe torde ge en ganska välsmakande kanna press. Är smaken tunn och fadd, typ smaklös, så är det nog något som är fel. Kaffet, malningen eller doseringen. Eller alla tre.

Eller fler? ;)

//Stefan (som kan tänka sig att Biloyan skulle vara sagolik som press; som brygg var den underbar)
 

Tobiemme

Well-known member
jag tror att det tog närmare ett år efter det att vibin kom in i köket som jag började uppskatta brygg- och presskaffe igen. att komma till ett bryggt kaffe med förväntan om samma smakupplevelse som hos espresso – det är bara att bädda för besvikelse.
i mitt fall gick vägen tillbaka via hemrostat och guldfilter. plötsligt var de olika tonerna i kaffet riktigt tydliga och det blev skoj att uppleva den smakrikedomen så tydligt. samtidigt återupptäckte jag det sittande långfikat – i kontrast mot den stående intagna espresson, som är försvunnen efter ett par tre klunkar.
så är man bara med på att ställa om förväntningarna, går det alldeles utmärkt att njuta av de olika bryggmetodernas respektive fördelar.
:coffee:
 

lupoo

Well-known member
Precis som Tobiemme säger så är presskaffe "en annan djungel" jämfört med espresso. Men ack en så trevlig djungel att gå omkring och uppleva smaker och dofter i.
 

martink78

Well-known member
samtidigt återupptäckte jag det sittande långfikat – i kontrast mot den stående intagna espresson, som är försvunnen efter ett par tre klunkar.
:coffee:

Det här är någonting jag funderat en del på, har ingen espressomaskin och en av anledningarna till att jag inte lockas så speciellt mycket av den (förutom platsbrist :) är att jag verkligen gillar att sippa mitt kaffe långsamt, ofta hinner det faktiskt nästan bli kallt på vägen (vilket jag gillar eftersom det ger mig möjlighet att känna hur kaffets smak förändras medans det svalnar). Visst händer det att jag vill ha en snabb shot men att verkligen njuta av kaffet är för mig väldigt förknippat med att sitta och dricka det långsamt... oftast med mjölk.

Men hur funkar det för er som dricker mest espresso, sippar ni en dubbel långsamt eller sveper ni dem på stående fot? Eller tar ni oftast en cappuchino eller latte för att förlänga njutningen?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Men hur funkar det för er som dricker mest espresso, sippar ni en dubbel långsamt eller sveper ni dem på stående fot? Eller tar ni oftast en cappuchino eller latte för att förlänga njutningen?

För mig är eftersmaken en stor del av njutningen. En riktigt bra espresso kan ge en eftersmak som kan skönjas i bortåt 30 minuter utan vidare. Så förlänger jag njutningen...

Sedan kan jag med lätthet njuta av både brygg och press. Så länge som de ar bra gjorda med kaffe som är färskt och nymalet. Och rätt doserat...

//Stefan (som uppskattar kaffe i dess många former så länge som det är gott: utz kapeh)
 

mts

Well-known member
cappu är bra när man ska sitta en stund, men då går ju en del av kaffeupplevelsen förlorad som den eftersmak stefan nämner, för egen del kör jag i stort sett uteslutande aeropress när jag vill njuta lite längre.

... fast jag tar seden dit jag kommer och dricker vad som står till buds, ibland blir det te eller vanligt vatten istället :)
 

Buffeln

Well-known member
Jag har slutat exprimentera med fruktkaffen som espresso och kör nu i princip enbart Passalaqua Mehari i Expobaren. Singelbönorna kör jag numera mest i presskannan där de (enligt mig) gör sig mycket bättre. Om jag hittar något riktigt spännande kan jag naturligtvis tänka mig att göra ett undantag. :)
 

Tobiemme

Well-known member
espresso dricks i allmänhet stående och dricks gärna upp innan det hinner svalna, dvs på ca 60 sek, YMMV.
ett bra sätt att förlänga njutningen av den fina eftersmaken av espresso är att dricka ett glas kallt vatten efteråt.
 

orvadet

Well-known member
Har nu hmm... "vant" mig vid smaken av presskannan och börjar uppskatta den mer och mer.
Igår så använde jag Rockyn till presskaffet istället för min krupskvarn och det blev verkligen mycket renare smak, mycket mindre sumpkänsla i munnen. Okulärt var kornstorleken identiska. Är det lika stor sklillnad från rockyn upp till de riktigt bra kvarnarna i smakupplevelsen?
 
Topp