Köpråd

Cynic

Member
Hejsan!
Kan inte fatta att jag inte sökt efter kaffeforum tidigare?!! Helt överlycklig över att ha hittat hit :D

Vilket fall.. har bara kört vanliga kaffebryggare tidigare och pendlat mellan olika märken på bryggkaffesidan. Nu har jag fått för mig att jag ska köpa en helautomatisk espressomaskin som också kan ge en capuccino..
Har ca 4000kr att spendera.. förstår att det inte är mycket i dessa sammanhang..

Någon som kan tipsa om någon maskin som är värd att titta på? Kanske finns nåt på beg marknaden?

Mvh Cyn
 

falcon

Member
Är också ny inom detta! Har dock haft en "Nespresso" ett par år och kände att jag ville gå vidare.
Funderade på semi-maskin men vet inte om det passar mig riktigt än och börja med nån hel-auto för 8-10 000kr kändes inte heller som ett alt. om man blir biten och vill uppgradera till semipryls senare!
Så jag har beställt en Electrolux ECS 5000 för 3800:-
Testat Electrolux 6400 i en Homebutik, är i princip samma maskin som 5000 och jämfört med Nespresson så blev jag positiv överraskad även om den inte var riktigt inställd! Malningen var lite grov och det rann igenom en aning fort.

Funkar detta och jag blir biten så blir det kanske uppgradering framöver. Får nog maskinen i början på veckan och kan ge en kort recension om någon nu ev. skulle vara intresserad? Lär nog bli en del koppar och testande när den landar:D
 

orvadet

Well-known member
Har varit i er sits för några år sedan, vi började med en krups för ca 4500:- som ganska omgående byttes till en bättre som byttes till en bättre osv osv. Till slut så hamnade vi på Jura Z5 (+20000:) som vi gillade skarpt men nu har intresset ökat igen (hos en av oss...host) och då blev det halvautomat.

Nedanstående är kanon för cappuccino inget slabbande eller separata mjölbehållare, utan ställ under din kopp med lite mjölk i så sköter maskinen resten. Vi hade en sådan i över 2år, hyfsat tyst och snabb, går att använda när det kommer 6-8 personer på besök även om det blir lite kö :lol:.

Den överträffar allt nytt ni kan hitta under 10000:- så rekommenderar den starkt. Nackdelen är ju garantier och det finns mycket som kan gå sönder på en helautomat :unsure:.

http://www.blocket.se/osby/Kaffemaskin_Krups_XP_9000_22793350.htm?ca=14&w=3
 

peterparnes

Well-known member
Cynic, för några månader sedan var jag själv inne på att köpa en helautomatisk och fastnade då för Electrolux ECG6600. Dock tog jag efter att ha pratat med kaffeentusiaster och läst en hel del här att det är nog bättre att gå på en halvautomatisk lösning istället.

Jag köpte en Rancilio Silvia och deras kvarn Rocky och det blir så mycket godare kaffe än med de helautomatiska maskinerna.

Som någon klok person sa, med de helautomatiska så får du likadant kaffe varje gång, lika mediokert kaffe varje gång. ;)
Med en halvautomatisk blir det kanske inte perfekt alltid men när man få in rätt känsla och lär sig sin maskin så blir det gudomligt gott!!!! Hemmarostat och nymalet... mmmmmmm. Dags att ta sig en kopp kaffe till i sommarvärmen ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp