Trasig maskin igen?

johey

Well-known member
Vad är det med mig och kaffemaskiner?

Följande historia rör en La Pavoni Pro, pre-milennium.

I eftermiddag när jag kom hem tryckte jag ut en perfekt shot. Därefter tänkte jag trycka en till, och den var lite hård så jag fick ta i en del. Det ska ju Pavonin klara har jag hört. Ja, till slut fick jag ut en något bitter kopp, men klart drickbar.

Sen en till, lite lättare packad och grövre mald. Dock en del motstånd i armen, men lite trögt ska det ju gå. Det började ringla en mussvans ner i koppen, och ungefär halvvägs försvann allt motstånd i armen. Den slog i botten och inget mer kaffe rann ner. Vet i sjutton var resten hamnade, men ut kom det inte i alla fall.

Jag lät maskinen kallna och körde igång igen. Laddade en ny sats, ungefär lika hård som det senaste försökte. Drog upp armen och började pressa. Armen hade knappt något motstånd och ett par droppar kom i koppen. Resten gick upp i rök.

Vad har hänt? Har jag haft sönder något? Var är resten av kaffet? Vad ska jag göra?

:( :( :(

Statusuppdatering en dag senare:

Problemet löst. Den spännande storyn finns senare i tråden.
:coffee:
 

Englund

Well-known member
Av din beskrivning skulle jag tolka det som att "resten av kaffet" har inte extraherats utan fortfarande är vatten som inte lämnat kokaren. Har aldrig skruvat i en Pavoni, men det borde väl rimligtvis vara en backventil eller motsvarande som inte fungerar som den ska?
 

Viking

Well-known member
Har du mördat den, johey!? Du kan ta bort clipsen som sitter vid hävarmen som drar kolven upp och ned. Peta den åt sidan. Då kan du trycka ur kolven ur kammaren och inspektera packningarna. Om den verkligen sitter stenhårt kan du lägga en liten träbit ovanpå och lätt banka med en hammare.

På kolven sitter det en gummipackning som du bör kunna inspektera.

Det är verkligen ren mekanik i dom så det låter konstigt att du fick det resultatet du fick. Men titta packningen.

Hör av dig om du behöver hjälp!

Vajking
 

johey

Well-known member
Tack för alla svar!

Ska jag alltså trycka ner "pinnen" mot botten? Kommer spridarfiltret och allt att ploppas ut? Eller ska jag dra pinnen uppåt på något vänster?

Är det samma packningar på Pro som på Europiccola? Jag har en sats till den sistnämnda.
 

Viking

Well-known member
Ja, pressa mot botten. Då kommer kommer spridarfiltret att ploppa ut, yes. Det är ingen fara. Det ska vara samma packningar, yes.
 

johey

Well-known member
Yes, det gick ju bra att få loss den. Och packningarna är i toppskick. Vad som inte är helt som det ska är själva kolven. Den är av plast (!!!) som numera är söndersmulad. Jag trodde att pre-milenniumvarianten hade kolv av mässing.

Plasten är typ murken och i tusen bitar.

Jaja. Hann ju i alla fall avnjuta två nästan perfekta shotar.
 

johey

Well-known member
Tack...

Ser i en gammal tråd att fler än jag haft liknande problem. Vad tänkte de när de gjorde kolven av plast?

Enligt en ett och ett halv år gammal tråd är lösningen El & Digitalservice. Ska slå dem en pling imorrn och höra om de fortfarande har koll på läget.

Fan. Ursäkta, men just nu är jag lite upprörd.

Inga hårda känslor oss emellan, Viking. Jag är bara allmänt upprörd på att alltid ha otur med kaffemaskiner.
 

johey

Well-known member
Jag ringde El & Digitalservice, och de har en kolv kvar. Dock visste han inte om den är för 49 eller 51 mm-modellen. Han mätte den till 47 mm (eller var det 44? Fan jag har ju inte fått kaffe idag. :( ). Nu har jag ju naturligtvis inte mätt min kolv, och jag är på jobbet. Någon som vet, eller kan ta reda på, diametern på kolven till 49 mm-modellen? Eller är det samma oavsett? Han blev nämligen förvånad när jag ställde frångan. "Det är bara den här vi har använt när vi har bytt kolv".

Hur som helst. 230 spänn. Passar den ska jag fira med en ordentlig fylla ikväll. Passar den inte ska jag dränka mina sorger i sprit. :)

den här att döma är det ju samma till pre- och post-millennium:
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Brass Piston
fits:
All models of Europiccola and Professionale
pre and after Millennium.
[/FONT]
 

GLC

Well-known member
Hoppas du får till det johey och får en god kaffehelg. Tummar hålls från mig i norr
 

johey

Well-known member
Tack för alla varma ord!

Låt mig för första gången i mitt liv presentera ... en ... Håll i er nu ...

SUCCESS STORY!

Ja, faktiskt. Kolven bytt till en skinande blank i mässing med tillhörande nya packningar. Kompletterat med en Xpressivo Barista-tamper med perfekt passform på 49 mm så har vi den optimala och fullt fungerande espressouppsättningen i mitt hem.

Det blev en dyrare dag än jag tänkt mig, men ack så prisvärt. :) Så sent som i går kväll såg jag en dyster helg framför mig, med snabbkaffe på sin höjd. Nu ter sig saker och ting annorlunda. En av de få fördelarna med Stockholm är att även udda saker ofta går att få tag på med kort varsel, men detta var klart över förväntan.

Så... Trevlig helg på er!
:coffee:
 

Sir Anselm

Well-known member
Kul! Tycker leva-maskiner är grymt snygga, så om jag får lust att byta min Silvia kommer nog jag köra leva jag med! Snåla nu inte med bilder och intryck! :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp