Tips på ångtipp till Giotto?

Grindmaster Flash

Well-known member
Giotton är utrustad med en ångtipp med två hål. Det är helkorkat eftersom de två strålarna dödar virveln i kannan ety de jobbar åt motsatt håll.

Jag har nyligen pluggat det ena hålet med en tandpetare och wow vilken skillnad, nu är jag tillbaka i gammal Silviastil på microskummet :)

Hur som helst, har någon ett bra tips på en bra utbytestipp. Antingen med ett hål, eller med fler än två. Det är inte så väldans bra skjuts i ångan på giotton så jag antar att allt för många hål blir kasst.

Ångröret är 8mm i diameter, jag vet inte vad det är för typ av gänga och vilken del som har hane, respektiva hona, vill inte skruva bort tippen innan jag vet om det är värt besväret, den verkar sitta ganska hårt.


Vh
T
 

jbevemyr

Active member
Jag köpte några olika från ChrisCoffee.

http://www.chriscoffee.com/products/home/repairpartssection3

Den jag tycker fungerar bäst är "New" Isomac 2 Hole steam tip. Jag har hittat två olika tekniker som båda fungerar bra med den. Dels den klassiska virveltekniken där man sätter ner ångröret snett ner i mjölken (samma teknik som jag gissar att du använder på Silvian), och dels en variant där jag sätter ner ångröret rakt ner i mjölken ganska nära kanten av kannan.

Jag får absolut bäst skum med den senare varianten när jag använder ångtippen ovan. Däremot hade jag problem att få det riktigt bra med orginal ångtippen.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hej, tack för tipset.

Får väl kolla på en sån där gängkonverter också för att 10mm tipparna ska passa 8mm röret.

Jag använder båda skumteknikerna lite beroende på dagsform och hur mycket mjölk som ska skummas. Med Silvian använde jag bara din teknik eftersom ångtrycket var för lågt för att skapa en snygg virvel.

Vh
T
 
Topp