Vatten- och avloppsslang genom diskbänken

Ernst

Well-known member
Nu hade jag tänkt få tummen ur vagnen och koppla in min Brasilia permanent. Idag kör jag vattnet från karaff och spillet ner i diskhon. Men det är som sagt dags att koppla in maskinen på vattenledningen och spillet till avloppet.
Då måste jag göra hål i diskbänken och antagligen sätta nån form av genomföring så att det inte kan rinna ner vatten under diskbänken.

Det är alltså två slangar som ska igenom en rostfri diskbänk. Hur har ni gjort?
 

JKolmo

Well-known member
Diskbänkshåltagare 34mm på Clabbe Ohlson för typ 90 spänn + bordsgenomföring från Seasea (båttillbehörsaffär). Bordsgenomföringar används vid håltagning av skott och/eller båtdäck.

Jag gjorde två separata hål (ett för vatten + el, ett för sumpen). Det viktiga är att se till att det inte är för mycket böjar och knixar på sumpslangen, då kan det bli spök med avrinningen.

Överväg också att ev använda en tryckregulator på vattenanslutningen. Min maskin vill ha ca 2 bar, men jag har bra mycket mer utan tryckregulatorn. En justerbar tryckregulator är att föredra.

Lycka till!
 

Marv

Well-known member
Överväg också att ev använda en tryckregulator på vattenanslutningen. Min maskin vill ha ca 2 bar, men jag har bra mycket mer utan tryckregulatorn. En justerbar tryckregulator är att föredra.

Lycka till!

Har du tips på var man får tag på en sådan ? Har du ngn rekomendation ?
 

S-fors

Well-known member
Reduceringsventil säljs även av vvs-butiker. Vattenanslutningen bör ha en avstängningsfunktion lättåtkommlig avstängning tex: RSK 8322281 alternativt en blandare med avstängning för bänkdiskmaskin.
 

S-fors

Well-known member
Den här är vettig och bra pris på med RSK : 5084191

Reduceringsventil Beulco med reglerbar inställning av utloppstrycket. Tydlig skala för enkel justering. Ventilen är konstruerad för att hålla ett konstant utloppstryck vid varierande inloppstryck. Utloppstrycket är ställbart 1-6 bar.
Max tilloppstryck: PN 25
Max arbetstemperatur: 60°C
Ventilhus: Avzinkningshärdig mässing
Spindel: Rostfritt stål
Membran: NBR
Kägla: NBR
 

bauta

Well-known member
Jag har nyss uppgraderat till en Brewtus III och skaffat ett fastmonterat vattenfilter för montage under diskbänken.

Tänkte börja med endast vattentillförsel. Brewtus har en stor slaskbalja så den tömmer jag manuellt.

Istället för att dra slang(arna) genom ett hål är en idé att sätta en fast genomföring i träskivan med en gängad 90-vinkel på ovansidan. Nån som gjort det istället för att dra lösa slangar?

Istället för att kapa kallvattenröret och montera ett nytt T tänkte jag sätta ett T på dismaskinsanslutningen. Jag slipper kapa och när jag stänger av vattnet till diskamaskinen stängs även vattnet till Espressobryggaren.

Inga nackdelar med det, tror jag?
 

bauta

Well-known member
Det lutar år att en däcksgenomföring i rostfritt för marint bruk är det som tar slangen genom diskbänken. Bäst pris/prestanda.
 

bauta

Well-known member
Jepp, håltaget och klart med vattenanslutning. En genomföring från Erlandssons brygga eg för marint bruk.

DSC00297.jpg
 

hne

Well-known member
Snygg lösning, den måste jag komma ihåg vid nästa bryggarbyte så jag slipper tänka att det inte går att dra vatten och avlopp snyggt genom en träskiva igen.
 

TheDude

Well-known member
Den här är vettig och bra pris på med RSK : 5084191

Reduceringsventil Beulco med reglerbar inställning av utloppstrycket. Tydlig skala för enkel justering. Ventilen är konstruerad för att hålla ett konstant utloppstryck vid varierande inloppstryck. Utloppstrycket är ställbart 1-6 bar.
Max tilloppstryck: PN 25
Max arbetstemperatur: 60°C
Ventilhus: Avzinkningshärdig mässing
Spindel: Rostfritt stål
Membran: NBR
Kägla: NBR

Någon som vet var man kan köpa denna eller någon liknande till ett hyfsat pris?
http://www.beulcoarmatur.se/index.php?option=com_webcatalog&view=productlist&Itemid=56&pid=37a7584b-b1d5-45cb-9eba-ebe2c25a4fb3&gid=7b728310-0b79-4a73-8214-cba832f152ba&menuid=7b728310-0b79-4a73-8214-cba832f152ba
 

Davil

Well-known member

Jag frågade 3 olika svenska återförsäljare, tyvärr var priserna oförskämt höga jämfört med denna:

http://m.screwfix.com/p/honeywell-pressure-reducing-valve-with-gauge-15mm/69396

Snabb, smärtfri leverans och bra kundsupport vid frågor!
Rekommenderas varmt.
 

TheDude

Well-known member

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp