Köpråd!

stein82

Member
Har idag en Saeco Aroma, som jag är rätt nöjd med. Tycker den presterar en ok espresso, med dess tillhörande cremafilter.

Min fråga nu är om jag det är värt att köpa en ny maskin ex Gaggia Classic? Får jag en bättre espresso eller blir jag bara gladare tack vare att Gaggian är så mycket snyggare!? :lol:


Så om nån har erfarenhet av ovannämnda maskiner så skriv gärna lite...
 

frX

Well-known member
Jag har ägt en Classic, jag var mycket nöjd med den och det kommer innebära ett lyft för dig, MEN en kvarn är (om du inte redan har en ordentlig) nästan viktigare än maskinen.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så om jag köper en bra kvarn, prisklass >2500:- kommer jag märka skillnad även med min Saeco aroma?

Om det är så att du hittills använt dig av färdigmalet kaffe kommer du säkerligen att märka skillnad. Däremot tror jag att skillnaden blir än större med en annan maskin som Classicen.

Personligen upplevde jag enorm skillnad mellan Silvian och den nuvarande Vibiemmeen. Så visst gör varje steg uppåt skillnad...

//Stefan (som ska ta och ta sig en öl framför TVn ett slag före sängdags)
 

stein82

Member
Det är det jag funderar kring, vilken väg man ska ta när man inte kan köpa båda samtidigt. Men vad jag förstått så är en classic utan kvarn inget att ha.....?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det är roligare med maskinen först kanske, men definitivt bör kvarnen komma först. Det är lite som att skaffa sig en Blu-ray-DVD och koppla upp den mot en tjock-TV via gul-pluggen att köpa maskinen först...

En TV kan man hyfsat använda till många kanaler, men en Blu-ray ger bara utmärkt bild mot rätt TV... En kvarn kan man använda till många olika sorters bryggning, men en espressomaskin ger bara utmärkt resultat med en kvarn...

Om nu någon förstod den allegorin... :huh:

//Stefan (som idag ska vara behjälplig på en lokal idrottstävling och bara ha tillgång till brygg)
 

Agathorn

Well-known member
Det är roligare med maskinen först kanske, men definitivt bör kvarnen komma först. Det är lite som att skaffa sig en Blu-ray-DVD och koppla upp den mot en tjock-TV via gul-pluggen att köpa maskinen först...

En TV kan man hyfsat använda till många kanaler, men en Blu-ray ger bara utmärkt bild mot rätt TV... En kvarn kan man använda till många olika sorters bryggning, men en espressomaskin ger bara utmärkt resultat med en kvarn...

Om nu någon förstod den allegorin... :huh:

//Stefan (som idag ska vara behjälplig på en lokal idrottstävling och bara ha tillgång till brygg)

Jag har en annan kortare variant "skit in, skit ut"
 

Dogbert

Active member
För att förenkla, eller kanske försvåra beslutet, så visar det sig vid blindtester (generellt) att det är viktigt vad man tror.

T ex så visar testresultat ingen korrelation till hur "gott" folk tycker att olika vinsorter smakar med deras priser. Får dom däremot veta priserna vid blindtesten så kommer de dyrare att smaka "godare".

Så det viktiga blir vad du tror. Lyckas du tro att det blir väldigt bra bara du avkalkar din nuvarande maskin så blir det billigast för dig :)
 

stein82

Member
Det är sant att den egna tron har stor betydelse. Men den är ändå inte 100% procentig, då det är en skillnad på smak och kvalite. Ett vin som du jämförde handlar enbart om en smakupplevelse som kan skilja sig stort mellan två personer. En espresso är också en smakupplevelse men också en produkt som man vill ska hålla en viss kvalite när man själv framställer den, som man slipper göra med vinet.
 

Large

Well-known member
Om man nu tycker att det är trist att behöva köra ned slantarna i en osexig kvarn isf i en betydligt mer spännande kaffemaskin så kan man ha följande i tankarna:

Tänk så många härliga kaffen man går miste om om man inte har en kvarn.
Det finns ett omfattande utbud av härliga kvalitetskaffen på helböna som inte finns att få färdigmalda och som kvalitetsmässigt inte går att jämföra med det vanliga utbudet av färdigmalt kaffe oavsett bryggmetod.

Bara det är en anledning att omedelbart investera i en bra kvarn tycker jag.
 

Agathorn

Well-known member
Jag hade innan en Gaggia Classic och en sketen Gaggia MM kvarn och kom fram till att det är nog kvarnen jag bör uppgradera innan maskin. Så jag köpte en Compak K3-Touch och espresson blev som dag och natt! Så uppgradera till en rejält bra kvarn och bli "amazed" (finns bra ord i svenskan för det ordet eg.?)!
 

FabianP

Well-known member
Överväldigad?

Jag tyckte också mig uppleva kvalitetsskillnad mellan Compak K3an och Demokan jag hade tidigare. Roligaste med just K3an är annars att den är så otroligt lätt att växla bryggmetod med, det kan vara värt att tänka på om man inte enbart är intresserad av espresso!
Det skulle kanske kunna vara ytterligare argument i kvarnriktningen.

/Fabian
 

johey

Well-known member
Jag har en K3 och tycker den är rätt bökig att byta bryggmetod med. Justerar man malningsgraden är det ju omöjligt att komma tillbaka till det man tidigare hade. Dessutom har den ett plastigt utseende utvändigt och tycker att Anfimen är snyggare. Resultatet är dock bra, om dock något klumpigt vid fin malning. Mazzern vi har på jobbet gör bättre i från sig ur klumpaspekten.

Hittar du en bra begagnad K3 för 2000 spänn tycker jag du ska slå till. Det var så jag gjorde. Mer än så tycker jag dock inte att Compaken är värd.
 

FabianP

Well-known member
Johey: Har du provat att sätta en enkel markering? Typ post-it funkar hur bra som helst, då kan man enkelt gå tillbaka. Att man aldrig hittar riktigt rätt för exakt likadan extraktion direkt är något vi alla nog får leva med, återigen spelar många parametrar in. Att det skulle vara "omöjligt" att hitta tillbaka till samma malgrad motsäger i alla fall mina erfarenheter av kvarnen, utan tvekan
Mazzern kostar nästan det dubbla, och vad jag sett i tester, verkar det främst vara hastigheten som är avsevärt bättre. Plastigt utseende är upp till var och en, jag tycker inte K3an gör bort sig, men kunde ju alltid varit bättre.

Här verkar vara ganska många som tycker den är värd bra mycket mer än 2000kr iaf :)

/Fabian, urnöjd med K3T för 4000+kr
 

Agathorn

Well-known member
Jag kör med en gradering jag skrivit ut och en pil. Så att gå ifrån presskanna till espressomalning igen är lätt. Jag beställde kvarnen i stål/krom, allt annat än plast.
Kunde inte vara mer nöjd med min K3a!
 

johey

Well-known member
Ah. Visste inte att den fanns i annat än plast.

Och visst kan man sätta på markeringar. Funderar på någon slags nonieskala, men vet inte riktigt hur jag ska få på den utan att det ska se skit ut.
 

Agathorn

Well-known member
Ah. Visste inte att den fanns i annat än plast.

Och visst kan man sätta på markeringar. Funderar på någon slags nonieskala, men vet inte riktigt hur jag ska få på den utan att det ska se skit ut.

Ja min skala är kanske inte världsbäst. Gjord i word ungefär såhär:



IIIIIIIIIIIIIIIIIIII (övre delen som roterar)
1 5 10 15 20

Och så en pil på den fasta delen av kvarnen under skalan. Och så lite tejp över alltsammans.
Om man vill få det aningen snyggare är det ju bara att köpa en billig dynamo på ÖB eller något och skriva ut. Så får man ju remsorna laminerade automatiskt. Jag hittade dock ingen billig så jag skrev ut på skrivaren istället.
 

Pediatrik

Well-known member
På min K3:a fanns det med en skala redan från fabriken:

attachment.php

(Bild kopierad från inlägg av Alfredo i denna tråd.)
 

FabianP

Well-known member
Det har jag med, men kommer sällan ihåg siffror... :)

En markering på snurrskivan, och en på fasta delen. Nu blev det visst K3-skala-tråden här.

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp