Ny sida med kaffe recensioner.

duenorth

Well-known member
Efter ett bra snack med Matts via telefon idag har han förklarat hans syn på det hela.
Jag tackar Matts för förklaringen och jag tror att iaf vi båda förstår varandra ganska väl.
Självklart tycker jag att den diskussion som uppstått är bra och bör fortsätta.
Bör man som litet företag vända ryggen till när chansen finns för bra meningsutbyte?

Nu hoppas jag på att efter lite utveckling av siten och snack med rosterierna kunna komma upp med en sida igen.
 

FabianP

Well-known member
Då har vi lösningen här, kaffelicens skall krävas, eller så får de helt enkelt sitta i sitt mörka hörn och dricka sitt kaffe själva, om vi anses så okunniga! Dumt att slösa det fina kaffet på någon annan, uppenbarligen.

Frågan som kvarstår då är dock; Varför började man sälja sina produkter till den okunniga pöbeln? :)

/Fabian
 

duenorth

Well-known member
Jag tror att vi börjar tappa lite fokus nu.
Det är inte frågan om vilka som köper kaffet utan hur en sida som min skulle kunna hjälpa eller stjälpa en så liten branch som special kaffe är.
Ett exempel på hur stor makt konsumenten har ser man här på riktigtkaffe.se där vi höjer vissa caféer och samtidigt ger andra en känga. Självklart syns det mycket tydligare på ett litet företag än ett stort.

Så att rosterierna var lite emot min sida är för att dels så tror jag inte dom har förstått syftet med den och sedan så kanske upplägget inte passade alla. Man vill ha en mer utförlig recension.

Det som kan bli ett problem är att användaren kanske inte vill recensera ett kaffe om det krävs för mycket av dig.

Just nu svamlar jag mest, men hoppas någon förstår.
 

leitzler

Well-known member
Så att rosterierna var lite emot min sida är för att dels så tror jag inte dom har förstått syftet med den och sedan så kanske upplägget inte passade alla. Man vill ha en mer utförlig recension.

Jättebra. Men då tror jag de borde sagt istället (kanske de gjorde eftersom jag inte sett mailen) typ något i stil med: "Jättebra idé! Men för att det ska bli bra behöver du även ha med bla bla bla bla bla..".

Tråkigt att de sågar rakt av. Nåja, hoppas det löser sig nu och du lyckas få fram budskapet till dem, och att de förstår att det är något vi vill ha.
 

duenorth

Well-known member
Jättebra. Men då tror jag de borde sagt istället (kanske de gjorde eftersom jag inte sett mailen) typ något i stil med: "Jättebra idé! Men för att det ska bli bra behöver du även ha med bla bla bla bla bla..".

Tråkigt att de sågar rakt av. Nåja, hoppas det löser sig nu och du lyckas få fram budskapet till dem, och att de förstår att det är något vi vill ha.
Dock så ska man tacka Matts för att han tog sig tid till att förklara. Om inte han gjort det skulle jag trott att dom sågade det hela rakt av.
 

lunkens

Member
Upp med sidan och skriv precis det du känner!
Varken du, eller någon annan konsument skall ta hänsyn till företagares egenintresse.
 

bodwigg

Active member
Ja, håller med. Ge rosterierna speciellt utrymme att bemöta, kommentera, förtydliga eller förvara sig (modell enligt Prisjakt.nu).
 

swirve

Well-known member
Kanonidé tycker jag!! Tycker inte du ska ta alltför stor hänsyn till rosteriernas åsikter. Visst om rosteriet vill lämna uppgifter om hur de bedömer karaktären är det ju ett stort plus, men jag är mer intresserad av vad andra hemmapulare lyckas klämma fram. Köper det mesta kaffet på nätet och är lite feg att testa nya sorter då jag bara har en beskrivning att gå på, rosteriets. (möjligtvis har kaffet avhandlats i någon tråd här..).
Kör hårt!
 

haugaard

New member
Allt kaffe som säljs av det här rosteriet går till riktiga människor - hemmaanvändare, nördar, byggjobbare, läkare, hemlösa som besöker cafe etcetra. Att få en reaktion eller kommentar ifrån dem kan vara obetalbart. Ibland är det ris, ibland ros. Det ger ofta en bättre insikt i vad folk tycker om och hur de brygger sitt kaffe. Det är ett stort nöje.

Men, att njuta av kaffe är inte detsamma som att göra en bedömning eller recension.

Njuta:
En mycket bra tråd i det här forumet är kaffenjutarens kommentarer där det finns utrymme för personliga reflektioner:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1570&page=219

Professionell bedömning:
Här är ett exempel på en hyffsat objektiv recension med coffeereview av en sort från ett rosteri som heter flying goat coffee
http://www.coffeereview.com/review.cfm?ID=1923
Coffee review har hållit på länge och är en av få som recenserar professionella rosterier och producenter. De blir ofta utsatta för kritik för det, vilket är överenstämmande med den fysiska lagen att varje aktion har en reaktion.
Om de på något sätt feltolkar en tanke eller missbedömer smak eller karaktär(det finns faktiskt rätt och fel. Jordgubb kan aldrig vara blåbär även om inte alla kan skillnaden) så får de äta upp det.

Med tanke på erfarenheterna med Coffee Review är det inte konstigt att de svenska rosterierna tveksamma.
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag antar att sidan skulle vara uppbyggd på det sättet att man tvingas ange viss information i samband med sitt omdöme. Kaffesorten, såklart, rostningsdatum, vilken kvarn har använts, dosering, vilken maskin osv. Man får väl också anta att man bara lämnar omdöme när extraktionen legat inom det godkända spannet.

Men jag kan nästan tycka att det inte behöver stanna vid kaffe, varför inte erbjuda möjligheten att lämna omdömen/kommentarer om maskiner och tillbehör?

Jag, som är nybörjare, skulle uppskatta det mycket! :)
 

GLC

Well-known member
Mycket intressant med din input Haugaard, och tack för bra länkar (och gott kaffe).
 

snabbkaffe

Well-known member
Förstår inte vad som är så känsligt med att recensera just kaffe?
Det görs felaktiga recensioner av alla möjliga andra produkter redan...
 

swirve

Well-known member
Det kanske är anledningen att rosterierna inte vill vara med......

Men egentligen har de ju nada att säga till om i en sån fråga. Dock tycker jag det är schysst att de har en öppen dialog, men jag tycker det är fel om de försöker hindra en sådan sida.

Recensioner på kvarnar, maskiner och tillbehör vore inte så jäkla dumt heller...
 

leitzler

Well-known member
Allt kaffe som säljs av det här rosteriet går till riktiga människor - hemmaanvändare, nördar, byggjobbare, läkare, hemlösa som besöker cafe etcetra. Att få en reaktion eller kommentar ifrån dem kan vara obetalbart. Ibland är det ris, ibland ros. Det ger ofta en bättre insikt i vad folk tycker om och hur de brygger sitt kaffe. Det är ett stort nöje.

Men, att njuta av kaffe är inte detsamma som att göra en bedömning eller recension.

Njuta:
En mycket bra tråd i det här forumet är kaffenjutarens kommentarer där det finns utrymme för personliga reflektioner:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1570&page=219

Professionell bedömning:
Här är ett exempel på en hyffsat objektiv recension med coffeereview av en sort från ett rosteri som heter flying goat coffee
http://www.coffeereview.com/review.cfm?ID=1923
Coffee review har hållit på länge och är en av få som recenserar professionella rosterier och producenter. De blir ofta utsatta för kritik för det, vilket är överenstämmande med den fysiska lagen att varje aktion har en reaktion.
Om de på något sätt feltolkar en tanke eller missbedömer smak eller karaktär(det finns faktiskt rätt och fel. Jordgubb kan aldrig vara blåbär även om inte alla kan skillnaden) så får de äta upp det.

Med tanke på erfarenheterna med Coffee Review är det inte konstigt att de svenska rosterierna tveksamma.

Vet inte om jag förstår vad du menar här. Först och främst tror jag nog det du kallar "vanliga människor" kan både njuta, bedömma och recensera kaffe med tanke på vad de tre orden betyder. Sen kan nog inte alla göra en professionell bedömning men det är en annan sak.

Fast du skrev att Coffe review är professionella recensenter. Den här sidan som det pratas om i tråden skulle ju vara ett ställe där "vanliga människor" fick tycka om kaffet, liknande "vad har du i kvarnen"-tråden med lite mer struktur.

Själv skriver du att sådana kommentarer kan vara bra, varför skulle det då skrämma rosterierna? Eller menar du att de kanske inte förstod att det skulle vara vanliga människor och skräms av det?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Oavsett om rosterierna är för eller emot, så har alla rätt till en åsikt.
(...det heter visst yttrandefrihet :lol:...)
Sålänge du inte trycker upp stora banderoller med texten "****** SMAKAR BAJS" eller liknande uppenbart förtal, så finns det inga juridiska själ att avstå en åsikt.
Sen kan det ju hända att rosterier blir sura, men det är ju deras ensak.
Men ett het tips är ju att ha rätt info om bönor och liknande.
Men starta sidan igen och bjud in några proffesionella recensenter, gärna internationella, så ska det nog ordna sig.
Ibland hjälper det att ingjuta respekt från grunden. :D
 

Salvenius

Active member
Här är ett exempel på en hyffsat objektiv recension med coffeereview av en sort från ett rosteri som heter flying goat coffee
http://www.coffeereview.com/review.cfm?ID=1923
Coffee review har hållit på länge och är en av få som recenserar professionella rosterier och producenter. De blir ofta utsatta för kritik för det, vilket är överenstämmande med den fysiska lagen att varje aktion har en reaktion.
Om de på något sätt feltolkar en tanke eller missbedömer smak eller karaktär(det finns faktiskt rätt och fel. Jordgubb kan aldrig vara blåbär även om inte alla kan skillnaden) så får de äta upp det.

En recensionsdel är något jag också länge velat se här på riktigtkaffe. Exemplet med coffee review kan vara en tänkbar modell att använda. Förutom kaffe bör det även finnas möjlighet att recensera kaffebryggare, kvarnar, tampers, tillbehör etc på liknande vis. Vad säger adminstratörerna om detta?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp