Ny sida med kaffe recensioner.

lupoo

Well-known member
Ett projekt med stora ambitioner, kul att se.

Nu vet vi läsare inte vad det är för invändningar som rosterierna har haft. Kan vara att det skall sättas betyg, och att det där om "omdöme från någon som saknar kunskap".

Specialkaffebranschen är liten, tror inte någon vinner på att skapa "dålig stämning" se bra hur det gick för Kahls Kaffe i " BaristaJam affären".

Till försvar till de rosterier som fanns med på sidan kan tilläggas att de är mycket duktiga på att vara transparanta om sina kaffen och med bra beskrivningar om vad som kan förväntas i koppen på både påsar och hemsidor.
 

duenorth

Well-known member
OBS!!! Långt inlägg.

Ok för att ta det hela från början och reda ut lite saker.
Det hela började med att jag trasslade in mig i vilka kaffen jag köpt och vilka av dom som jag själv rankade högt. Så jag funderade på att göra en sida där jag själv kunde ranka och recensera kaffen som kom in genom dörren.

Efter lite funderingar kring hur det skulle se ut utvecklades idén till en gemensam sida som alla skulle kunna ge med sig av sina upplevelser till.
Efter att ha haft en tråd uppe på riktigtkaffe.se så fick jag lite råd på hur det skulle kunna förbättras och vad som skulle kunna tänkas vara rimligt att ha med i formuläret.

Jag jobbade vidare på sidan och utvecklade vad jag tycker det hela till en sida där man skulle kunna få en ganska bra uppfattning om vad olika människor tycker om kaffen man är intresserad av.
En stor punkt på sidan är att alla recensioner av ett kaffe sammanställs till en överblickande recension. Om säg att en person tycker att ett kaffe har toner av jordgubb, citrus, syra och en annan person tycker jordgubb, apelsin, len mjölkchoklad. Så sammanställs dessa till en gemensam (alltså jordgubb, citrus, apelsin, len choklad). Säg då att jag är intresserad av ett kaffe med jordgubb och syra. Då kan jag ganska enkelt se att två av två personer tycker att det här kaffet har det jag är ute efter.

När jag nu började bli någorlunda färdig så skickade jag ut ett mail till en del rosterier för att dom skulle få chansen att dels se sidan och sedan kanske lägga till sina egna kaffen.
När jag kollade mailen i morse så hade jag fått ett mail från en av personerna. Som jag uppfattade det då (och fortfarande gör från personen i fråga) är att han sågade mig vid knölarna om mina kaffekunskaper.
Helt paff satt jag och såg hur det damp ner mail efter mail med samma åsikt.
Alla refererar till person ett's svar om hur man måste tillreda drycken enligt ett gäng parametrar.

För att bedöma smaker, dofter, syra, kropp, intryck, helhet osv behövs en del kvalifikationer. En vinskribent t.ex, som bedömer ett vin är ofta mycket insatt i kunskapen om jordarten, plantan, ägaren, metoden, lagring, fatmaterial mm till just det vin han eller hon har tänkt att bedöma.
Med kaffe är det ännu lite svårare, därför att provaren själv måste tillreda drycken och därför tillkommer det många parametrar där provaren själv "bestämmer" hur den skall smaka.

Några exempel som kan vara mycket olika från person till person för exempel till espresso :
Vatten - smakar olika och interagerar olika med kaffe. Gammalt vatten gör dåligt kaffe.
Temperatur - en halv celsiusgrad mer eller mindre gör skillnad
Maskinens konstruktion och renlighet
Filterkorgens konstruktion och ålder
Vattenflöde
Dosering
Malning
Mängd vatten
Tryck


Mina frågor är:
Vem är personerna som skall bedöma kaffet?
Är de tillräckligt insatta i terroir, rostaren, tanken, sorten?
Vilken teknik med metoden används och kan personen behärska den till fullo?


Jag tycker att thebeanbag är en dålig ide och jag undanbeder offentlig bedömning av mina sorter i annat fall än med kunskap och total redovisning av ovan nämnt.

Eftersom flera rosterier inte ville synas på denna sida så beslöt jag mig för att helt enkelt ta ner den.
Nu kunde jag bara inte lämna det där utan tyckte att en diskussion om hur vida man måste vara kaffe expert för att få bedöma ett kaffe?

Hur gör Sony BMG när någon lyssnar på senaste Bruce Springsteen i ett par gamla trasiga hörlurar och sedan berättar vad den tyckte om skivan?

Om någon har en fråga skicka gärna ett pm eller ett mail till a.halvarsson@gmail.com

ps. Alla har inte varit negativa.
Att gå ut med namn tycker jag bara är onödigt.
ds
 

GLC

Well-known member
Ja det där var ett jävla skitsvar rent ut sagt. Det är nästan så att jag kan tänka mig vilka som sett det negativt och någon som ser det positivt.
 
Måste säga att jag är riktigt ledsen. Precis en sådan sida skulle jag vilja haft tillgång till där jag kan se vad folk tycker om olika kaffesorter och vad man kan förvänta sig av ett kaffe.
Om nu kafferostarna anser att man måste uppfylla alla dessa parametrar så kan ju de flesta kaffedrickare gå över till vatten istället. Hur många är det egentligen som vet hur mineralhalten i jorden är på just en viss odlingslott i Indien?
Jag är inte intresserad av att veta vad kaffet smakar på rosteriet när de sörplar kaffet på sina skedar. Jag vill veta hur kaffet smakar hemma i min maskin på vanligt svenssonvatten ur kranen.
Rent spontant så anser jag att en producent som vill mörka något döljer i regel något.

Förövrigt så kan inte rosterierna tvinga dig att ta bort deras produkter. Det är inte upp till dem om de vill vara med eller inte. Om det skulle fungera så så skulle vitsen med recensionssidor helt försvinna.

/Peter
 

leitzler

Well-known member
Det vore väl snarare genialt för dem att se, så länge alla som recencerar berättar vad de har för utrustning och hur de gjorde..

Tror inte Sony skulle bry sig om någon sa "Jag lyssnade på senaste Bruce-skivan i min gamla walkman på tape, med ett par trasiga hörlurar och ljudnivå som knapp var hörbar och jag tycker den var lite fadd och platt". Det krävs ju inget geni för att inse att man kan ta det med en nypa salt om man vill.
 

Pac

Maskindoktorn
Svaret är ett utmärkt svar till någon som tar på sig att bedömma kaffe på ett proffesionellt sätt. Kan den som skrivit brevet ha missförstått syftet med siten?

Du får slicka såren och komma igen. :)
 

duenorth

Well-known member
Tror inte Sony skulle bry sig om någon sa "Jag lyssnade på senaste Bruce-skivan i min gamla walkman på tape, med ett par trasiga hörlurar och ljudnivå som knapp var hörbar och jag tycker den var lite fadd och platt". Det krävs ju inget geni för att inse att man kan ta det med en nypa salt om man vill.
Det är precis det jag vill ha sagt. Jag tror dom flesta förstår att det ska tas med en nypa salt.

Svaret är ett utmärkt svar till någon som tar på sig att bedömma kaffe på ett proffesionellt sätt. Kan den som skrivit brevet ha missförstått syftet med siten?
Tror definitivt att det kan ha med att man inte tagit sig en riktig titt innan man bedömt siten.
 

bodwigg

Active member
Rosteriernas sätt att se på frågan är mycket gammalmodigt, och om fler resonerade så skulle inte webben fungera så bra som den gör idag. Jag misstänker också att de missförstått syftet med siten och svarar nej bara för att de är tillfrågade foch ör att det är enklast så.

Självklart kan man ha publicera åsikter, betyg och tyckanden om produkter trots att man inte är professionell bedömare. Det handlar som konsument om mångfald och att kunna ta in flera perspektiv. De flesta bra konsumentsiter är fyllda av åsikter. Jag som konsument värderar alltid recensenterna lika mycket som jag värderar produkterna som jag köper.

Analogin med vinprovning är ganska bra. Vissa vinrecensenter har en smakinriktning som passar dåligt med vad jag uppskattar (Kronstam i DN och jag är t ex inte riktigt kompatibla, trots att han är sju resor bättre på vin än jag). Det måste man som kosnsument lära sig. I många fall går jag då hellre till några vinbloggare som jag tycker gör ett bra jobb. På samma sätt är det med kaffesiter. Men det är alltid nyttigt att ta in fler åsikter och försöka förstå mer.

Jag tycker att det vore mycket nyttigt med en webbplats där jag kan få beskriva och tycka om rosterier, bönor och bönblandningar och där jag kan se vad andra har tyckt.
 

Manks

Member
Är väl inte konstigare än att man i olika forum man är med i lyssnar mer på vissa användare än andra. Man har sett vad de skrivit tidigare, avd de tyckt och fått intryck av att det samstämmer med ens egen uppfattning.

Kundresention är ju guld värda. Oavsett om det gäller smak på kaffe, service/bemötande i webbutiker eller vad som helst.


Blås på :)
 

MiC

Well-known member
Jag måste säga att om jag hade drivit denna mycket efterlängtade sajt och fått sådana mail från kafferosterier så skulle det givit mig mer bränsle till att orka driva den. Inte för att jag skulle vilja bli ovän med kafferosterier utan för att det är helt uppåt väggarna att komma med sådana befängda argument som det svaret duenorth postar; egentligen ifrågasätter samtliga av sina tilltänkta konsumenter om de ens är "fina nog" att få komma i närheten av deras kaffe.

Det svaret tyder på en extremt onödigt försvårande för allmänheten till kaffekonsten, precis tvärtom mot vad personen bakom svaret förhoppningsvis egentligen vill. Jag trodde man ville övertyga och inbjuda gemene man att kaffe inte bara är en svart, het sörja. Inte att det skall vara lika svårt och tillgängligt som, ja, jag hade drämt till med något fyndigt om jag kommit på det.

Man måste ju kunna särskilja professionella produktbedömningar mot "vanliga" människors, vilket uppenbarligen inte gjorts här. :)
 

snabbkaffe

Well-known member
Nu vet vi läsare inte vad det är för invändningar som rosterierna har haft. Kan vara att det skall sättas betyg, och att det där om "omdöme från någon som saknar kunskap".

"Saknar kunskap"

Kan vara någon som har annorlunda smak. Eller kan det ju vara att majoriteten av de som är intresserade av recensioner också saknar kunskap. Ett betyg från 100personer speglar ju såklart den stora massans åsikt, inte någon enskild så kallad expert. Betygen bör ju även riktas mot majoriteten (på just denna site) eftersom då fler tycker att betygen stämmer ;)
 

snabbkaffe

Well-known member
Snabbkaffe: ta det lite lugnt nu. Köp dom kaffen du tycker är goda. Spelar väl ingen roll vem som har rostat kaffet.

Jag är lugn, men om man håller på med sånt här utan en bra anledning så får man inte mina pengar. Då letar jag hellre upp ett kaffe jag gillar från ett annat bolag. Vad har de att dölja? :)
 

FabianP

Well-known member
Allvarligt talat, så är jag mer intresserad av kaffen som vanliga dödliga, som mig själv, klarar av att få till bra hemma, än kaffen som kräver vatten från en källa på Island, temperaturstyrning genom pucken ner till 0,001 grader och motsvarande precision i trycket. Snacka om att göra sig svårtillgänglig för kaffeallmänheten, och då känns det som att man försöker höja sig själv väl mycket. Det lär kosta.

Det viktiga är att inte utge sig från att vara professionell, utan säga som det är; Amatörer som ger råd till andra amatörer!

/Fabian
 

Grosso

Member
Efter att fyra kafferosterier varit i kontakt med mig och sagt att dom inte vill att deras kaffen ska finnas på min sida ser jag ingen anledning att ha den kvar.

Kan ju var så att om 4 st rosterier inte vill finnas på din sida så kan ju det finnas en anledning. Då jag känner några personer i kafferostarbranschen så vet jag att "hemmabaristor" ses som väldigt okunniga och saknar verklighetsförankring av dessa kafferostare. Blir ju lätt så när en kafferostare som hållit på med kaffe i kanske 25 år träffar någon som börja brygga kaffe i sin hemmamaskin i våras....
 

TTobbe

Well-known member
Kan ju var så att om 4 st rosterier inte vill finnas på din sida så kan ju det finnas en anledning. Då jag känner några personer i kafferostarbranschen så vet jag att "hemmabaristor" ses som väldigt okunniga och saknar verklighetsförankring av dessa kafferostare. Blir ju lätt så när en kafferostare som hållit på med kaffe i kanske 25 år träffar någon som börja brygga kaffe i sin hemmamaskin i våras....

Känns som många av smårostarna är väldigt unga.
 

Sir Anselm

Well-known member
Då jag känner några personer i kafferostarbranschen så vet jag att "hemmabaristor" ses som väldigt okunniga och saknar verklighetsförankring av dessa kafferostare.

Men vilka tror de köper deras kaffe då? Då får de väl börja kräva kaffelicens av alla som vill köpa deras kaffe...
 

Nissee

Member
Här känns det som om rosterierna tappar fokus, glömmer vilka de igentligen jobbar för. Gör de kaffe för att de själva skall ha något gott att dricka eller är det konsumenterna som skall uppskatta deras arbete?
Förstår inte rädslan för kundernas omdömme, se det istället som feedback och utveckla kommande produkter utifrån kundernas önskemål.
I och med att smak är så personligt som det är så finns det inget rätt eller fel utan bara personliga uppfattningar. Därför förstår jag inte kravet på all den bakgrundskunskapen som citeras från rosteriet när det är den upplevda smaken det handlar om.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp