Ny sida med kaffe recensioner.

peterparnes

Well-known member
Väldigt snygg site!!!

Jag började lägga upp ett nytt kaffe men insåg när jag skulle beskriva smaken att jag lyckades inte, tyvärr! Det är svårt det där med smaker :)
 

duenorth

Well-known member
Efter att fyra kafferosterier varit i kontakt med mig och sagt att dom inte vill att deras kaffen ska finnas på min sida ser jag ingen anledning att ha den kvar.
 

duenorth

Well-known member
Väldigt trist.
Går och funderar lite på vad dom har sagt och hur instängt det låter.
Kommer nog komma ett litet inlägg här snart.
 

snabbkaffe

Well-known member
På vilket sätt kan dom hindra en att lägga ut ens åsikter på sin websida?

Lägg gärna ut vilka rosterier det rör sig om, och vilka deras argument är, så man vet vilka man ska undvika att sponsra.
 

GLC

Well-known member
En gissning är t.ex att kanske Åre Pop tidigare stod som en singleböna och inte en blend, vet inte hur det var nu men man kan ju tänka sig att vissa rosterier inte uppskattar att det sprids felaktig info om deras kaffen.

Dock bara en gissning, vore intressant att veta mer om deras synpunkter.
 

duenorth

Well-known member
Snabbkaffe: ta det lite lugnt nu. Köp dom kaffen du tycker är goda. Spelar väl ingen roll vem som har rostat kaffet.

GLC: Det du såg då var bara ett test av sidan utan någon som helst tanke bakom vad som stod.
Nu är det ju självklart så att det vore trist om fel information kom ut men sidan är ju meningen som vilket forum som helst. Vissa har fel, men dom flesta har rätt.
 

peterparnes

Well-known member
Som snabbkaffe skriver så kan de knapast hindra dig. Ska rosterierna börja attackera alla bloggar där de skriver om kaffesorter också (då får väl Kahls stämma mig eller något)?

Vet inte rosterierna att alla reklam är bra reklam? Folk kommer inte ihåg allt som skrevs om produkterna utan det handlar om brand-igenkännande.

Kan du inte istället bjuda in rosterierna att lägga in sina egna sorter med rätt beskrivningar och sedan låta oss kaffedrickare skriva vad vi tycker om dem?
 

duenorth

Well-known member
Självklart kan jag skriva/göra som jag vill. Men jag har hellre stöd från rosterierna än att dom inte gillar vad jag har gjort.


Det här med att bjuda in rosterier har jag ju självklart tänkt på. Det var därför jag skickade ett mail till några av dem igår. Dom lika väl som andra skulle kunna komma in och skriva om kaffen. Jag tror också att om det står att da Matteo har skrivit recensionen så väger den lite tyngre än om John Doe skrivit den.
Men att dom skulle skriva om sina kaffen och sedan skulle "vi" sätta betyg tror jag är lite för mycket jobb för rosterierna. Det finns även problem med att olika rostningar kan smaka olika.
 

Pac

Maskindoktorn
Ojdå, här snurrar/surrar det till ordentligt i kaffevärlden.

Det var väldigt underligt att rosterierna försöker stoppa att bli publicerade. Men det är klart, om du inte har ordning på fakta så kan det bli riktigt jobbigt i längden för alla.
Nu är det ju självklart så att det vore trist om fel information kom ut men sidan är ju meningen som vilket forum som helst. Vissa har fel, men dom flesta har rätt.
:nowink:
Det är inte så det funkar att vara ansvarig utgivare för en site. Som ansvarig utgivare är du skyldig att åtgärda felaktigheter som påpekas inom rimlig tid.

Det var synd att jag inte hann se din site. Det hade varit roligt att se hur du layoutat och tänkt. :)

P.S. Peterparnes kanske löste dina problem med sitt förslag? Svara på mailen och säg att du gärna ändrar om de förser dig med de fakta du behöver. Då får du två flugor på smällen så att säga. :)
 

duenorth

Well-known member
Något händer ju iaf Pac :lol:

Som jag sa så skulle jag självklart aldrig gå emot ett rosteri om dom påpekade någonting.

http://thebeanbag.info/beanbag/ tillfälligt upplagd. Om något inte funkar så är det för att jag bara skickade upp den igen på en annan plats.

Sidan är väldigt tom som den är nu. Meningen har varit att ju fler som delar med sig desto bättre skulle det bli.
 

wesaft

Well-known member
Det är bäst att vi inte ens skriver här i forumet hur vi tycker att visa kaffen smakar.
Synd att de är så rädda om sina varumärken.
 

svartvest

Well-known member
Kan tycka att ibland far beskrivningarna av kaffet iväg....och jag är övertygad om att det finns rosterier som mörkar vad de slänger ner i sina blandningar.

Ordet transparans är ett ord som jag nu knyter till specialkaffe och det är viktigt på alla nivåer. Jag har rätt att skriva vad jag tycker om en smakupplevelse. Det är viktigt att rätt info om kaffet finns från rosteriet. Jag skulle vara glad om mitt kaffe var uppe på en sida och jag fick höra vad folk tycker om det.
 

Pac

Maskindoktorn
Nu har jag skrivit om det här inlägget så många gånger att jag börjar få skrivkramp. Jag brinner något fantastiskt starkt för individens rätt. Självcensur är något som får mig att se blodrött. Det är något av det mest stympande och förkrympande man kan hålla på med. :angry:

Jag är helt på svartvests linje. :)
Det är bäst att vi inte ens skriver här i forumet hur vi tycker att visa kaffen smakar.
Synd att de är så rädda om sina varumärken.
Nej, vi är konsumenter. Det är klart vi skall snackas vid om vad vi tycker. :)
Självcensur skall vi inte hålla på med. Vi vill/skall inte bidra till ett klimat där vanliga kunder/konsumenter måste se upp med vad de säger med hänsyn till branchintressen. Det tror jag inte någon vill ha... :(

Nej för sjutton, kör på och bry dig inte om vad branchen tycker om det du skriver wesaft.

-----------------------------------------------------------------

Det finns en annan aspekt som vi nog bör belysa i det här för att vi skall få rätt perspektiv;
duenorth försökte etablera sig som en ny spelare i branchen. Det duenorth försökte göra var att starta en ny informationskanal mellan branchen och kunderna.

Det har egentligen inte så hemskt mycket med oss kunder att göra. Vi kan ju snacka på för glatta livet här. :)
 

peterparnes

Well-known member
Jag tror helt klart på företag som tror på öppenhet och transparans. Försök inte dölja något utan istället lär av misstag. Det skapar förtroende hos konsumenten för företaget.

Ett mycket bra exempel tycker jag är Saltå Kvarn som gick från en slutet gammeldags företag till helt öppet. Öppen kommunikation om hur tillverkning sker, fel diskuteras och publiceras för alla att se. Alla gör fel och ingen tycker om "perfekta" företag.

/mina små tankar medan jag rostar lite kaffe själv i ugnen. Fick mycket gott betyg från mina gäster på förra batchen. Någon som vill köpa lite ultrafärskrostat kaffe av J&P Kaffe och Te? :)
 

duenorth

Well-known member
Håller helt med Pac om att vad som händer här och på min sida är olika saker. Skriv vad ni tycker och stå för det.

Pac: Själv hade jag aldrig tänkt på att ett rosteri skulle kunna vara emot att kunder skulle skriva vad de tycker om en produkt de köpt.
Det här med att etablera sig som en ny spelare i branchen låter helt befängt. Jag har lagt ner min egen tid och mina egna pengar på en sida som inte har något vinst syfte över huvud taget. Tvärt om så kostar det mig en del.

Vad jag har blivit lite förvånad och skrämd över är hur rädda man är om sina kaffen. Ett svar jag fick var att dem undanbeder offentlig bedömning av sina kaffesorter om inte kunskapen fanns och alla parametrar var utskrivna.
Ska man då sälja kaffe till kunder som kan gå hem och göra det på sin no name maskin med skitig filterhållare? Jag har svårt att se att man kan ha sådan kontroll. Är det inte bättre att man tar intryck från kunderna och kan ta tillvara på dessa?

Sitter fortfarande med en massa känslor och kan därför låta lite elak men allt jag vill är väl.


OBS!! Idén med sidan var att gemene man skulle kunna skriva vad dem tyckt om kaffen dom köpt och kolla vad andra personer tyckt. kanske till och med få ett och annat tips.
 

leitzler

Well-known member
Tycker det lät som en bra idé, själva siten. Inte alls dumt att få en liten första inblick med tips och så även om man inte ska gå stenhårt på vad folk säger utan exprementera själv också..

Jag tycker absolut du ska lägga ut vilka rosterier det var och precis vad de sa till dig, och naturligtvis även maila dem den här tråden så de vet att de blir "uthängda" och kan förklara/försvara(?) sina åsikter. Tror diskussionen skulle gynna alla bara vi pratar med varandra :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp