Ny sida med kaffe recensioner.

robbowan

Well-known member
Nu kanske jag tangerar en hel del svar på några punkter men jag tycker helt klart att du skall driva det hela vidare.

När tillverkarna anser att endast experter - läs dem de anser vara kvalificerade nog - skall få bedöma deras kaffe säger de ju rent ut att endast en expert fullt ut kan uppskatta deras kaffe, Svenne Banan göre sig ej besvär.

Jag har jobbat en hel del med vin utan att för den skulle vara i närheten av att vara en Master of Wine.

En av de största skräckhistorierna jag hört var när jag hade en familj som varit på restaurangen jag då jobbade på. Jag visade dem vinkällaren och de berättade hur farmodern - en dam i 60-årsåldern - varit på en vinprovning där hon valt ett av de "billigare" vinerna som favorit.

Killen som höll i provningen sa rakt ut "Du har fel, det där är inget bra vin!" medan hon inte alls ansåg att en 15-årig Bordeaux som luktade stall och multna löv var särskilt smaklig.

"Experter" anser ju - lite smått elitistiskt - att endast de kan bedöma en sak på korrekt sätt och om man endast skall sälja till en extremt begränsad grupp är det nog korrekt, är man intresserad av en större marknad kanske man bör acceptera att alla har sina egna referensramar att bedöma en produkt efter.

Jag har en polare som sa sportväska om ett vin och medan alla garvade sa killen som höll i provningen att sportväskor är gjorda av plast som är gjort av petroleum som återfinns som doft i denna vindruva. Öppet sinne eller inte?

Dessutom vet vi ju att en expert är en person som kan mer och mer om mindre och mindre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp