Malmö Espresso House i Ystad

PF013

Well-known member
Jag vet inte när de öppnade, men vad jag kommer ihåg fanns de inte förra sommaren i alla fall.

Jag har hunnit förbi två gånger och det har varit helt OK. Inte gudomligt och inte speciellt billigt, men helt OK. Jag hade definitivt inte förväntat mig att träffa på en tregruppers LM och en direktmalande Mazzer Major på semestern i alla fall. Grabben (på 3.5 år) sa högt "Pappa, deras kvarn är större än din!". Jag kunde i alla fall svara att den inte var så mycket större.. :)

Jag noterade (vilket jag inte sett tidigare) att personalen verkar indelade i grader. Tjejen i kassan hade ingen skylt, medan de framför maskinen hade "Barista" repektive "Master Barista". Någon som har nån inside info vad det motsvarar för utbildnings/erfarenhetsnivåer?
 

Danielo

Member
Några dagar sen...

"Barista" motsvarar i kaffekunskap en endagskurs om bönornas ursprung, rostning, hantering och mjölkteori med bränntemperaturer, hållbarhet, osv. Ingår även te-och livsmedelskunskap och lite annat smått och gott, men det är knappast intressant.

"Master Barista" är en veckolång utbildning på Arcaffèrosteriet i Livorno. Samma upplägg som på Baristautbildningen, men bra mycket mer ingående så klart. Det är runt tiotalet nyutbildade Master Baristor per år, och bland dem ligger nivån jäkligt högt. Brukar vara några stycken med i slutet av Barista Cup.
 

sydkan

Member
Så om man varit på kurs i en vecka menar du att nivån ligger jäkligt högt?

Jag anser att utbildningar och sånt är trams. Gör en god latte och håll käften istället. Det är ju det som är det viktiga!
 

djneo

Well-known member
Så om man varit på kurs i en vecka menar du att nivån ligger jäkligt högt?

Jag anser att utbildningar och sånt är trams. Gör en god latte och håll käften istället. Det är ju det som är det viktiga!

Så du menar att man inte ska lära sig om råvaran och försöka förstå den. Alla på ett kaffe kanske inte har kunskapen att lära sin andre man hur man gör mer än att trycka på en knapp och dra 2 gånger i spacken på kvarnen. Sen är det som du säger att man inte behöver utbildning för att lära sig men då tar det tid kanske. Ingen blir ju ingenjör eller tekniker om man inte utbildar sig.
 

dalus

Member
Att jämföra barista med ingenjör är väl ändå att ta i. Kanske mer en bilmekaniker eller finsnickare?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp