Köpes: Manuell espressomaskin

johey

Well-known member
Jag är som bekant sugen på en manuell maskin, "leva" eller så kallad "sån där med hävarmspump du vet". Vill ha en pjäs med lite stake. Tror inte en LaPavoni duger, då det är lättviktare som sägs bli överhettade när man visar dem kaffe.

Konkreta kandidater är Bezzera B3000AL och Ponte Vecchio Lusso, men även andra stadiga rymdskepp sökes. Gärna i Stockholm.

:coffee:
 

johey

Well-known member
Den ser ju onekligen udda ut. Men ball. :) Det är, om jag förstår det rätt, endast en espressomaskin? Den saknar helt ångfunktion?

Vad kan prislappen ligga på? Finns den i Karlstad?

Och, jag glömde den viktigaste frågan - hur är skicket ut- och invändigt?
 

Mathias

Well-known member
Kan en Olympia Cremina från 1972 vara något? Alla packningar är nya från Orphanespresso, "asbestisoleringen" borttagen och ersatt med neopren. Maskinen är i gott skick, kanske tom mycket gott skick med original tamper, original knockbox och den mycket udda extra vattenpåfyllningsbehållaren som monteras istället för "kokarkorken". Leveras i orignalkartong som tråkigt nog inte är i så gott skick (vad kan man begära av en kartog som är 37 år gammal?).

En liten varning dock, den är inte billig......Seriösa intressenter skicka PM
 

johey

Well-known member
Hur obillig är den? Den ser ut att passa mig perfekt. Jag har dock inga som helst prisreferenser. Du får säga vad den kostar. :)
 

johey

Well-known member
Jag tror jag får passa Olympian. Säkert det bästa erbjudande jag fått, men det matchar inte riktigt min portmonä i nuläget.

Jag köpte ju en 60-tals Europiccola, men den är på väg att säljas igen. Den är helt enkelt för pillig att få igång. Däremot blev jag rätt kär i dess skönhet. Därför har jag nu kommit fram till att en La Pavoni är en stark kandidat - dock av nyare slag som är tänkt att hemanvändare ska kunna byta packningar på själva.

Således står nu även La Pavonimaskiner på listan över tänkbara kandidater.
 

Viking

Well-known member
Jag har en fin professional-variant som jag inte använder. Pre-millennium anno 1999. Köpt i Italien.
 

johey

Well-known member
Tack för fin maskin, Viking! Jag är helnöjd. Fick till finfin shot på tredje försöket när jag kom hem. :D
 

Viking

Well-known member
Skönt att höra. Lycka till och se till att värma upp före varje shot så du inte får pavoni-armbåge!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp