Quick Mill Emilia

Hagalund

Well-known member
Hej,
Någon här som äger eller har erfarenhet av Quick Mill Emilia?
Jag funderar även på en kvarn från Eureka som sägs vara mycket lätt att rengöra.
Tacksam för era synpunkter.
 

Christiansson

Active member
Efter ett år så är jag nöjd med min Emilia, den brygger bra kaffe, har hyfsad ångstyrka och är enkel att sköta och använda.

En sak som retar mig lite är att de placerat ångröret på höger sida, dvs att brygga samtidigt som man skummar blir lite knöligt eftersom pf-handtaget hamnar lite i vägen.

Jag rekommenderar den - dock har jag bara en tidigare Gaggia att jämföra med, och jag har inte PID modellen. I prisjämförelse med Silvian t.ex. så är det väl en del pengar för kunna ånga direkt och slippa tempsurfa - men sen tyckte jag och framförallt min bättre hälft att den var snygg.
 

larjo11

Well-known member
Just nu är jag lite missnöjd med min Emilia DL. Får inte till kaffet lika bra som jag gjorde i början.
Men det är nog bara bryggtrycket som är för högt. Behöver justera övertrycksventilen så att bryggtrycket blir lägre.

Annars är jag nöjd med maskinen. PID:en gör att tempen blir stabilare och man kan även ställe den till önskad bryggtemperatur. Temperaturen svänger lite efter bryggningen, men det beror på att det inte är någon förvärmning av vattnet innan det hamnar i kokaren.

För mig funkar det bra att ångröret sitter på höger sida. Jag har kvarnen på vänster sida och det är tomt höger om maskinen så jag har plats att svänga ut ångröret åt det hållet.

Sedan kan man ju diskutera om den är prisvärd. För en liten peng till så får man ju en HX-maskin. Men Emilian är ju lite mindre så den passar mig bättre.

/Lars
 

Nollan

Active member
Sitter också med en Emilia utan PID. Har bara 2 småsaker att "klaga" på:
1: tycker det är lite jobbigt är att bryggtempen varierar så det skiljer rätt mycket på kaffet beroende på hur varmt vattnet är (om det nu är det som är problemet, tycker att det är svårt att undvika kanalisering när vattnet verkar vara på övre värmesidan). Det löser sig ju med en PID-model som jag ångrar riktigt mycket att jag inte valde. Kunde bara inte tro att det skulle vara sådan skillnad. Som säljaren sa: "är man riktigt barista kanske man märker av skillnaden av de där sista nyanserna i kaffet beroende på bryggtemp, men som vanlig kaffedrickare är det lite överkurs". Nu i efterhand kan jag nog säga att jag inte riktigt håller med.
2: Ångan är ett kapitel för sig. Om man bara börjar skumma mjölk rakt på utan att ta hänsyn till hur värmaren varit på är det omöjligt att få till bra skum, innan termostaten slår på är det stört omöjligt att få någon virvel på mjölken, det är aldeles för låg fart på ångan. Börjar man precis när värmaren slagit av och vattnet är som varmast brukar jag precis vara klar när mjölken slutar röra sig, är den halvvägs mot att slå på igen blir det ingen krämighet, bara varm flytande mjölk. Pumpar man ut vatten och börjar skumma under tiden kokaren är på blir det dock bra, fin krämig konsistens på mjölken. Egentligen inget problem men det här stör mig mest, tycker det är lite jobbigt att vara tvungen att pumpa ut vatten varje gång jag skall skumma mjölk.....
 

wesaft

Well-known member
Nollan, spola ut en viss mängd vatten och/eller vänta innan du brygger din espresso för att få ner temperaturen i kokaren, du kan läsa av temperaturen och brygga i rätt läge i den temperaturen som du tycker bäst om.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp