Red Cappuccino

peterparnes

Well-known member
Jag brukar göra en god mjölkdrink som passar fint när man vill mysa lite precis innan man sover, en Red Cappuccino (mitt namn trodde jag men företaget som säljer Red Espresso verkar ha samma sak).

Jag gör en rejäl trippel espresso på vanligt malet roiboos te som man köper i vilket te-affär som helst. Två teskedar med råge i ett dubbelfilter. Jag tampar det först men tror inte det gör någon större skillnad eftersom det är så grovt och torrt (jämfört med nymalet kaffe). Sedan häller jag på ett fint cappuccino-skum med varm mjölk (ja som en vanlig cappuccino efter var drickares egen smak).

Väldigt gott faktiskt och mycket avlsappnande!! :)

Någon mer som provat detta?
 

costodia

Well-known member
jo, efter att jag testat redespresso i Köpenhamn på WBC förra året testade jag det, och precis som du, så gillar jag det, det ger en ny dimension till te drickandet för min del.
 

martink78

Well-known member
Hmm.. red espresso har jag testat men inte i cappuccino form. Vilket ju egentligen är synd, roiboos brukar funka väldigt bra med mjölk så det borde ju vara en kanonkombination.. Måste testas!
 

GLC

Well-known member
Hur blir extraheringen med te i portat? Hur mkt vätska ska man satsa på? Låter gott helt klart.
 

martink78

Well-known member
Roiboos bliv väl inte bittert och brukar behöva rätt varm vatten. Så det borde väl bara vara att anpassa vätskan efter hur stark och stor kopp man vill ha?
 

peterparnes

Well-known member
Det är bara att köra på och ta ut så mycket vätska man vill ha. Även om vattnet passerar ganska snabbt så blir det mycket smak i koppen.
 

Videoten

Well-known member
När jag kör på detta brukar jag först låta teét fukta till sig lite (slå av pumpen) köra halva koppen, sen slå av pumpen i 10 sekunder och köra resten.....då blir det mer smak tycker jag.
 

Videoten

Well-known member
Prova hälla vatten över ett théfilter fyllt med roibois och jag kan garantera att du får spotta flis resten av kvällen :)
 

Joakim C

Well-known member
Idag provade jag att göra en en annan variant av röd cappuccino. Jag smaksatte mjölk med rödbeta och gjorde sen cappuccino på det, resultatet blev ganska kul :) Lite långt att skriva om smaksättningsprocessen här men om man är intresserad står det istället här.
 

hne

Well-known member
Prova hälla vatten över ett théfilter fyllt med roibois och jag kan garantera att du får spotta flis resten av kvällen :)

Det finns tefilter som är gjorda i väldigt finmaskigt nät. Köpte ett häromveckan på NK i Stockholm. Hålen i espressofilterkorgarna ser gigantiska ut i jämförelse.
 

Gholam

Well-known member
Idag provade jag att göra en en annan variant av röd cappuccino. Jag smaksatte mjölk med rödbeta och gjorde sen cappuccino på det, resultatet blev ganska kul :) Lite långt att skriva om smaksättningsprocessen här men om man är intresserad står det istället här.

Spännande! Meddela gärna när du har en fungerande kombination.
 

orvadet

Well-known member
Hur gör ni med portafiltret efter ni kört te i det? Jag har gjort det en gång men det tog säkert tre dagar innan jag slutade känna te smak/doft i kaffet.
 
Senast ändrad:

petrush

Well-known member
Jag gör rooibus-cappu med hjälp av aeropressen, massor med (vanligt omalt) rooibus och typ en knapp deciliter kokvatten. Lite socker i, och sen skummjölk som vanligt.
 

Mästaren

New member
Som någon sade - vad är vitsen. Kommer tillbaka från Gaggian som jag nu besudlat med Rooibos.
Finns bara ett ord - Varför?
 

wheelie87

Active member
Testade nyss och tyckte de blev rätt gött. Skillnaden mot att brygga teet som vanligt är ju möjligen att du får en liten crema-liknande på toppen. Skummad mjölk till var toppen.
Det här testar jag igen! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp