Hjälp!!!

Hagalund

Well-known member
Hej,
Är ny här och nybörjare avseende presskaffe. Införskaffade Bodum kanna och Hugins Caffea. Hade lite Mauro De Luxe hemma som jag malde ner och tillagade enl. anvisningar. Resultatet blev en katastrof, helt odrickbart besk och sur vätska. Nu hoppas jag att någon förbarmar sig över mig och hjälper mig med följande.

1.Kaffesorten som passar till presskanna.
2.Inställning man skall ha på kvarnen.
3.Mängd kaffepulver per deciliter vatten.

Tack på förhand.
 

Englund

Well-known member
1. Deluxe innehåller Robusta. Välj alltid kaffe med 100% Arabica till presskannan. Testa exempelvis Etiopisk Harrar från Johan & Nyström eller Åre kafferosteri. Prisvärt och riktigt bra för alla smaker.
2. Grovt
3. Ca 6-7 gr per dl vatten = ett kaffemått per dl.
4. Dra i ca 4 minuter och rör om en gång efter halva tiden.
5. Om du orkar, ta två skedar och skopa av sumpen som ligger på ytan innan du pressar.
6. Häll inte upp det absolut sista ur kannan eftersom det kommer att innehålla sump. Och här blir det mer från en kvarn som maler ojämnt än en som håller grovleken bättre.

Sen kan man köra omvänt med filtret i botten och kaffet ovanpå. Blir lite slabbigare men ger ytterligare lite bättre resultat.
 

Englund

Well-known member
Anytime :)

Ett tips: Om våra kunder är osäkra på malningsgraden brukar jag rekommendera att vi maler upp 50-100 gr som exempel...då blir det lättare att ställa in sin egen kvarn hemme och jämföra. Så försök hitta en bra coffeeshop som kan hjälpa dig med både bra kaffe och rätt malning.
 

Hagalund

Well-known member
Vågar knappt nämna det men är på gång att köpa en automatisk espresso maskin Jura j5. Synpunkter?
Blev inget kaffe, stängt överallt. Malmö är hopplös.
 

kellogs

Well-known member
Hagalund, gå ner till the och kaffehuset på måndag (om de nu har öppet) där kan du få hjälp med bra kaffen för presskanna
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp