Miniprojekt: Försänkt spridarskruv på Silvia

PF013

Well-known member
I tråden där Silvia vs Classic debatterats ett par dagar så tipsade snabbkaffe om en tråd på CoffeeGeek om att byta spridarskruven till en försänkt skruv, för att den inte ska störa pucken.

Helt enkelt en för vacker mod att motstå!

En M5x16 försänkt insexskruv i A4-stål (rostfritt syrafast) plockades upp på Swedol. Och en bra försänkare har jag väntat på en anledning att köpa.

picture.php


Jag försänkte fördelaren tillräckligt djupt så att skuven kunde försvinna ett par tiondelar under ytan. Skruven pressades in i spridarfiltret på precis samma sätt som i länken, och det hela satt som en smäck!

På plats:
picture.php


Skruvarna säljer Swedol på lösvikt (600 kr/kg!). Det blev hela två kronor per styck!
picture.php


Nån som känner för att modda lite? PMa adress så skickar jag en skruv (jag har 5 st kvar). Kom bara ihåg att fördelaren är i rostfritt stål, så man behöver en försänkare i HSS eller hårdmetall. Biltemas försänkare göra sig inte besvär! :lol:

Nu är klockan lite för mycket, så jag får se hur det fungerar i morgon. Men det ser underbart ut. Hrm. Jag är nog insex-fetishist... :blush:

Snabbkaffe: Tack för tipset!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Snyggt! Det borde ju vara sådär det ser ut från början... Eller som det ser ut på Brewtusen, där finns ingen skruv överhuvudtaget. Det är bara brygghuspackningen som håller filtret på plats.
 

PF013

Well-known member
Jag försov mig givetvis idag, så det blev inget provskott. :angry:

Tre skruvar är skickade, och en fördelare är på väg till mig för försänkning. En skruv kvar med andra ord.

Ni som får skruvar betalar lämpligen genom att bjuda en ofrälst på det bästa :coffee: hon/han någonsin druckit!
 

PF013

Well-known member
En sak jag glömde skriva, men som jag tänkte på innan jag började, är att denna modifikation är revererbar, då både spridarfiltret (99:) och fördelaren (69:) finns som reservdelar hos KaffeGrossisten.
 

PF013

Well-known member
Nu är alla skruvar tingade. Om det finns mer intresse så kan jag plocka upp fler i början av nästa vecka och skicka mot PayPal-betalning.
 

snabbkaffe

Well-known member
Swedol i Malmö hade inte tid med mig som kund verkade det som. Verkar inte heller som de har varken försänkta insexskruvar, eller annat än bultar i lösvikt. Försänkt krysskruv i 200-pack hittade jag dock... :p Nej tack ;)

Hittar jag ingen inom närmsta dagarna så får du skicka :)
 

PF013

Well-known member
Synd. Man vet aldrig med butikerna som är lite mer proffsinriktade. Ibland har de den överlägset bästa servicen, men ibland kan de vara sura som fan på att sälja till privatpersoner. Swedol har i alla fall vad jag minns sloganen "Proffsbutiken för alla", så det var dåligt av dem. I Linköping (och Norrköping, innan de öppnade här) har jag alltid fått bra service.
 

snabbkaffe

Well-known member
Jag brukar nu för tiden tyvärr bli förvånad de gånger jag får bra service, vilket tyder på att det inte är speciellt ofta. Det är dock en helt annan diskussion :)

ps. Ser riktigt bra ut med den nya skruven! Jag är uppspelt som ett barn på julafton att modifiera själv! ;)
 

FabianP

Well-known member
Utfört!

Så, nu har även jag försänkt skruv! Har några skruvar över, annars finns de på Bauhaus, som även har försänkare. Hör av er om ni är i närområdet, så kan vi säkert styra upp något. :)

attachment.php


/Fabian
 

Bilagor

  • forsankt_skruv.JPG
    forsankt_skruv.JPG
    31.7 KB · Visningar: 189

PF013

Well-known member
Snyggt (men insexskruven är snyggare! :lol:) Kul att man dragit igång en trend!

Jag har hunnit dra ett gäng skott, och inte hunnit se några nackdelar. Inga direkt fördelar heller, mer än att skruven inte lämnar nåt märke förstås. Och att det är vackert. Riktigt vackert.
 

FabianP

Well-known member
Hehe, visst, men jag var glad nog att hitta M5*16 på Bauhaus. Inte är det A4 heller, utan bara A2 :)

Det är nog mest en mental grej, men jävligt nice att inte ha punkterade puckar längre! Någon skillnad bör det ju iofs göra, dock. Känns som att man öppnar ut för kanalisering med punkterad puck.

/Fabian
 

snabbkaffe

Well-known member
Snyggt jobbat Fabian!

Hittade också på Bauhaus, men är allergisk mot spårskruv... ;)
Krysskruv ska nog gå bra dock, om jag inte hittar en insexig skruv.
 

GLC

Well-known member
Idag kom skruven på posten från snälla PF013. Nu är det bara försänkning och installation som väntar.
 

Manhattan

Active member
Tack PF013 för skruven som kom idag!
Jag återkommer när jag dels klarat försänkning och montering dels skött "betalningen" enligt ditt förslag, dvs genom att bjuda någon som ännu inte gått ner sig i träsket på bästa möjliga kaffeupplevelse. :)
 

kellogs

Well-known member
jag har också fått skruven :D, Min spridare var "knäckt" men det kommer två nya på posten idag, med lite annat smågodis :D
 

PF013

Well-known member
Nu har jag ett antal skruvar hemma igen. Om någon mer är intresserad så skicka PM för min PayPal-adress. För 25 kr eller $3 skickar jag 1-5 skruvar, beroende på hur många du behöver. Ingen som byggt ihop en tvågrupps-Silvia? :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp