Uppackning: Europiccola - Scaglietti flyttar in

Pac

Maskindoktorn
Okej, det låter vettigt med borsten, känns som att visst mått av fysisk bearbetning krävs. Både i brygghuvudet och på kolvens ovansida?
Japp! Det är bara att borsta på men det MÅSTE vara en mässingsborste. En stålborste förstör maskinen.

Något bra blandningsförhållande citronsyra/kalkosan/vatten? :)
Nja, jag brukar köra lite på känn...:blush:
Då dränker jag brygghuvudet och kolven (packnignarna?) i det, och fyller kokaren?
Det sitter ofta kalkavlagringar i kanten mot packningarna. Om man inte tar bort dem nöter de på packningarna i onödan. Jag brukar ta bort alla packningar när jag gör sådana här jobb.

Lycka till! :)
 

FabianP

Well-known member
Nja, jag brukar köra lite på känn...:blush:

Köra på känn? Var det inte du som har våg och tidtagarur som bästa vänner? ;)

Det sitter ofta kalkavlagringar i kanten mot packningarna. Om man inte tar bort dem nöter de på packningarna i onödan. Jag brukar ta bort alla packningar när jag gör sådana här jobb.

Lycka till! :)

Det skall jag göra, tack återigen!

/Fabian
 

Pac

Maskindoktorn
Köra på känn? Var det inte du som har våg och tidtagarur som bästa vänner? ;)
Jo, då jag känner mig osäker är det kontroll som gäller.

Tyvärr är variansen i vad kalket innehåller och hur det faller ut väldigt stor beroende på var i landet maskinen stått. Efter att ha labbat med temperaturer/koncentrationer/tider och gått på pumpen kör jag nu för tiden på känsla och tittar på vattnet/resultatet.

Blanda så starkt du vågar. När det bubblar om lösningen och den blir varm när du lägger ner det som skall avkalkas är det för starkt. ;)

Var rädd om ögonen och händerna när du jobbar. :eek:hmy: Det svider av "#%¤#£$#¤!!!!!".:( Du vill inte prova så tänk efter före...
 

FabianP

Well-known member
Hehe, bra riktmärken där, Pac!
Så länge det inte är risk att skada något, så är det väl bara att dra på kemistrocken och börja labba... :)

/Fabian
 

Ramses

New member
Hej allihop, jag är ny på forumet och på espressofronten också för den delen. Jag hittade en Europiccola nere i vår källare som min pappa fick i 40-årspresent för 20 år sedan. Jag tycker mycket om kaffe, och bestämde mig för att försöka reparera den (senaste gången den användes fick min mamma en kraftig stöt av maskingen). Jag plockade isär den och fann att en mutter inte var ansluten till jordkabeln vilket jag antar var orsaken till stöten. Jag passade på att kalka av alla delar jag kom åt också (de var VÄLDIGT igenkalkade, men nu skiner allt). Så långt allt gott, MEN, nu när jag försöker sätta ihop den kan jag inte få elementet att sluta tätt runt vattenbehållaren. Elementet sitter med tre skruvar, och hur jag än försöker att ansluta det så droppar det igenom från vattenbehållaren när den är fylld. Vad jag vet ska det inte sitta nån packning i den delen. Jag förstår inte vad det är som är fel. Jag kan lägga upp bilder ifall ni vill se hur det ser ut, men tills dess får ni gärna komma med förslag på hur man får elementet att sluta tätt kring vattenbehållaren!
 

Ramses

New member
Hoppas jag inte postar frågan i helt fel tråd förresten. Som sagt, jag är ny här:)

Ps, hur får man till en kaffesmiley:)?
 

bodaniel

Well-known member
Ramses, mitt inlägg kommer kanske lite sent. Du kanske har löst problemet vid det här laget?

Menar du att det läcker vatten mellan kokarhuset och elementet under maskinen? På min Europiccola, från april 2009, sitter det en packning mellan elementet och kokarhuset. Man behöver inte dra åt de tre skruvarna värst hårt.
 

mikfri

Well-known member
Du kommer snart ha en ny pavoni på bänken ska du se... Har man en gång dragit i den där hävarmen kommer suget tillbaka...

Mest hoppas jag att tampern kommer till ett hem där den får den kärlek den behöver... :D

/m.
 

FabianP

Well-known member
Du kommer snart ha en ny pavoni på bänken ska du se... Har man en gång dragit i den där hävarmen kommer suget tillbaka...

Mest hoppas jag att tampern kommer till ett hem där den får den kärlek den behöver... :D

/m.

Det hoppas jag med att den gör! Jag var på väg att behålla tampern fastän jag sålde maskinen, lätt snyggaste kaffeprylen jag sett och känt på :)
Kom dock fram till att den var för fin för att bara vara prydnad, och är övertygad om att AndersL kommer smeka den medhårs!

Jaså, du gav också upp..? :)

Det verkar inte bättre! Jag fastnade aldrig riktigt för leva-hantverket, även om jag fortfarande ser tjusningen i det. Går i mer eller mindre seriösa tankar att skaffa en DC Mini, men kan inte bestämma mig riktigt. Guldfiltret smeker gommen så underbart skönt för tillfället! :cool:
(Och är bra mycket billigare...)

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp