Uppackning: Europiccola - Scaglietti flyttar in

FabianP

Well-known member
Jaha, en till??

Jepp, en till! Jag gick och blev med Pavoni idag. Var på väg att ramla dit i våras, men den senaste tidens hets angående leva gjorde att jag inte klarade trycket längre. Att jag hittade en annons på en lämplig maskin igårkväll var sista knuffen ut för stupet.

Maskinen, som nu är döpt till Scaglietti, är en Europiccola ELH. Köpt -95 i Italien, och därefter skötsamt skött av en kamrat ingenjör. Under fjortonde året tar en blivande dito över, nämligen jag! :coffee:

Eftersom det är en uppackningstråd, börjar vi från början:
attachment.php


attachment.php


attachment.php


Hör gömmer sig alltså Piccolan. Den verkar vara i riktigt bra skick, lite rengöring och puts på slitdelarna för att matcha utsidan bara! Den ser i princip ut som ny, jag har inte hittat några märken än i kromet. Känns som en bra början.

Det uppstod dock genast en revirkonflikt med tidigare boende i kaffekollektivet
attachment.php


- Kom igen, släpp till nu Silvia.
- Jag har bara bott här i två veckor, tror du att du kan komma med din långa spak och dominera, som i vilket patriarkalt samhälle som helst, Scaglietti?!
- Jag behöver ju bara 20cm, du 23, det är väl inte jämställt?


Något i den stilen föreställer jag mig det hela, fast det kanske bara var mitt grava abstinenstillstånd som spökade. Uppenbart är iaf att bänken behöver bräddas 20cm, och en flickvän mutas med någon lämplig väska för godkännande. Eller så får Scaglietti bo i bokhyllan som prydnad på fritiden :)

attachment.php


Första skottet då? Bränt, enligt förväntan! För sent för att labba vidare, men jag har ingen brådska på denna nästan zen-inspirerade resa. Tack alla otroligt hjälpsamma forumiter för PM-hjälp och intressanta trådar! :cool: (Gäller inte enbart i denna frågan)

På den obligatoriska listan:
* Elektrakorg, weed-carrier i Stockholm kontaktad för besök på KM.
* En tjusig tamper ;)
* Avkalkning
* Viss isärskruvning, mest för nyfikenhetens skull
* Träning, träning och träning...

Over and out!

/Fabian


PS. och ett eventuellt ursäktande för de ibland lite väl högtravande tongångarna, men jag är så lycklig, pryllycklig! DS.
 

Bilagor

  • IMG_3768M.JPG
    IMG_3768M.JPG
    27.2 KB · Visningar: 360
  • IMG_3769M.JPG
    IMG_3769M.JPG
    38.6 KB · Visningar: 360
  • IMG_3772M.JPG
    IMG_3772M.JPG
    36.4 KB · Visningar: 364
  • IMG_3775M.JPG
    IMG_3775M.JPG
    30.2 KB · Visningar: 364
  • IMG_3778M.JPG
    IMG_3778M.JPG
    30.8 KB · Visningar: 360

mikfri

Well-known member
Sweet!

Här kommer nu en liten guide baserad på min frukostrutin. Det kanske kan hjälpa dig på traven (om våra maskiner funkar likadant vill säga).

1. Fyll maskinen till max enligt nivåröret.
2. Slå på den. :)
3. Vänta tills den gröna lampan har slocknat
4. Blås ut falskt tryck i den kopp du har tänkt använda.
5. Töm ut två fulla espressomuggar och häll ut. (detta ska ske direkt efter att den gröna lampan slocknat, väntar du längre får du tömma ut mindre vatten). Det här momentet syftar till att få rätt temperatur på grupphuvudet. Och inte minst att förvärma koppen du ska använda.
6. Mal, WDT:a, tampa direkt i filterkorgen medan pf sitter i maskinen. (här tycker jag att det underlättar att ha en andra maskin som man redan ställt in kvarnen mot. Jag tycker det funkar bra med samma malgrad på båda mina hemmamaskiner) Jag brukar tampa med korgen i handen med relativt löst tryck. Tycker jag får minimalt med kanalisering på detta vis.
7. I med filtret i pf. Lyft upp armen så långt det går utan att det kommer vatten. Lås in pf.
8. Höj armen hela vägen. Försiktigt...
9. Tryck ner försiktigt en liten liten bit
10. Höj igen. Upprepa tills du känner att du får en stummare känsla i armen. Då brukar man ha preinfuserat pucken tillräckligt mycket för ett stabilt skott på ca 3 cl i ett drag.
11. När du får rätt känsla i armen: (Ibland räcker det med 4 minidrag a.k.a fellini-moves, ibland gör jag nog så många som 7-8 st) Sänk långsamt armen tills den gå i botten och förhoppningsvis har du fått ut en perfekt espresso.
12. Observera, provsmaka.
13. Häll ut i vasken. Gör om. Det kommer ta ett tag tills det sitter... ;)

Du kommer märka stor skillnad när du väl får din tamper. Det blir mycket lättare att få till det än med den POS tamper som följer med.

Just det. Jag brukar hålla en hand stadigt på kokarlocket så att maskinen inte ska välta och hänger ganska bra på armen. Jag brukar hänga ganska stor del av kroppsvikten på den stackars hävarmen och ibland pyser det ur skruvarna mellan kokaren och grupphuvudet. Så om det händer: No worries. Pavonin är en stridsvagn.

Hoppas att jag fick med allt och att det är till någon nytta. Lycka till!

/m.
 

hrbrun

Well-known member
Ser ut som du hittat en bra fynd!

All lycka till.

Jag måste beställa delar innan jag kan börja använda min nya leksak......
 

FabianP

Well-known member
Almapeso: Jo, jag fastnade också för dem, även om jag tycker att den svarta plasten är härligt retro också!

mikfri: Tack! jag skall testa det så fort jag får tid. Typiskt att man skall få gäster hela helgen, vara social och allt, och ser de maskinen kommer de antagligen vilja se spektaklet, som jag inte klarar av än... :D

Förhoppningsvis är det ett fynd, den behöver nog bara rengöras. Stack ner ett finger i kokaren och drog lite mot väggen; Svart, typ sot. Tror dock den är väldigt bra skick i övrigt, vad gäller packningar och så.

hrbrun: Den som väntar på något gott... (blir aldrig mätt)

/Fabian
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Ah, deilige minner!
Jeg hadde en Europiccola i 5-6 år, som jeg bare elsket. Den er en livsstilsmaskin, og er alt det Nespresso ikke er. Alt er manuelt, den er kresen på malingen, vanskelig på temperaturen og slitsom (du lager jo trykket selv). Et liv med europiccola lærte meg å sette pris på små ritualer som kan berike hverdagen. Selv sto jeg altid opp en halv time før det var nødvendig om morgenen - bare for å få tid til å lage cappuccino på Europiccola'n.

Det hente at jeg glemte å skru den av, og siste gangen brant termostaten og siden lakk den som en sil. RIP min kjære gammle Pavoni Europiccola!
 

FabianP

Well-known member
Låter härligt, Tobias. Jag vågade inte först outa det, men förra ägaren bytte till en Nespresso...... :nowink:

/Fabian
 

pere

Well-known member
Tidigare Gerby tror jag är generalagent i Sverge: http://www.empire.se/index.asp?lang=se&site=empire&avd=startsidan

Packningssats skall finnas på t.ex. kaffemaskinen, för 400kr. Vet inte om det finns billigare att få tag i utomlands, men det är väl knappast omöjligt att det är så! Får gärna själv tips isf :)

/Fabian

"Österländsk the hus" (har jag för mig de heter) i Köpenhamn nära israels plads hade packningssatser för 100 dkr för ett par år sedan. ägarinnan gillar pavoni och om jag inte mins fel har de den skandinaviska agenturen.

Jag har kört europpicola i nästan 10 år, jag håller på att samla mod att sätta ut den på blocket jämte en jollykvarn med dosator. Fantastisk maskin om man som andra skriver gillar ritualen. Ända nackdelen är om man vill dra shots till många då funkar det inte längre.
 

Thomaz

Well-known member
Bara att gratulera !!
Har varit med Europiccola sedan -93, den har funkat oklanderligt
efter packningsbyten. :)
//T
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Låter härligt, Tobias. Jag vågade inte först outa det, men förra ägaren bytte till en Nespresso...... :nowink:
/Fabian
He-he!
Det blir som med det meste annet - du må finne noe som passer deg og din livsstil. Den forige eieren var en Nespresso-type. Jeg håper at Europiccolan får det bedre i sitt nye hjem. Du må stelle godt med den etter "omplasseringen".

Jeg tror at jeg også må lete etter en Europiccola å adoptere ...
 

FabianP

Well-known member
He-he!
Det blir som med det meste annet - du må finne noe som passer deg og din livsstil. Den forige eieren var en Nespresso-type.

Det tog bara 15 år för honom att inse det :unsure:

Jag hoppas också den får det bättre här, även om jag räknar med en låååång inkörningstid. Jag har dock inte bråttom, Silvian har jag ju koll på nu.

Kul att det verkar finnas så många nöjda långtidsägare, då känns det lite roligare att ge sig i kast med än om ingen hade orkat med maskinen i mer än någon vecka!

Första problemet blir rengöring nu: Är det bäst att blanda en citronsyraomgång, och låta det stå i kokaren ganska länge? Som sagt fick jag svart "sot" på fingret efter ett besök mot kokarväggen...

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Jo, får väl göra det. Känner mer att det verkar vara skitigt i förstaläget, så kanske därför skulle det behövas något annat. Bryggruppsrengöringen är iofs grym på det mesta, portat blev som nytt, nästan, efter en timme i varmt vatten och rengöringsmedlet. :)

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Update och rop på hjälp

Vad har då hänt på Piccola-fronten? Jag plockade isär maskinen delvis igårkväll, delvis av nyfikenhet, delvis för att kolla status. Förhoppningsvis var det ingen katastrof som dolde sig, men där verkar vara ganska inbitna kalkavlagringar. Bifogar bilder, och hoppas att ni, kära forumiter, har några bra tips på hur jag skall gå an det hela :)

Delvis demontering
attachment.php


Kolven verkar inte helt nöjd med sitt liv
attachment.php


Bryggruppens anslutning till kokaren. En del kalk runt om, kopparröret inte direkt i nyskick. Någon fara?
attachment.php


attachment.php


Brygghuvudet ser överlag väldigt bra ut, men en bit ser angripen ut
attachment.php


attachment.php


Trots den dåliga bilden, är det uppenbart att här krävs mer än det citronsyrabadet jag tvingade Scaglietti att inmundiga...
attachment.php


Första seriösare testskottet. Jag har skaffat en Elektrakorg till maskinen, läste att det var en prisvärd "uppgradering". För 79kr behövs inte så stora förbättringar :)
attachment.php


Var tveksam till om jag verkligen skulle köra Spring Espresson från SM, eller tömma kvarnen, har inte så mycket av denna underbara blend kvar. Det ångrar jag INTE att jag gjorde! Blev, med antagligen all tur i världen, ett riktigt kanonskott. Runt 4-5cl totalt, väldigt fyllig smak och syran framträdde på ett helt annat sätt än i Silvian. Fan vet om det inte var godare än vad jag lyckats prestera i miss S, fast det kan också vara mitt lyckorus och hoppet som tändes :D

Huvudsakligen undrar jag: Hur går jag bäst åt kalken som syns på bilderna, och det som syns i brygghuvudet?

/Fabian

PS. Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, kameran sjunger nog på sista verserna, och maskinen har fasen mer bling än ett Xzibit under en Pimp My Ride-inspelning... :eek:hmy: DS.
 

Bilagor

  • IMG_3793.JPG
    IMG_3793.JPG
    100.1 KB · Visningar: 105
  • IMG_3792.JPG
    IMG_3792.JPG
    103.2 KB · Visningar: 105
  • IMG_3790.JPG
    IMG_3790.JPG
    81.3 KB · Visningar: 105
  • IMG_3789.JPG
    IMG_3789.JPG
    79.2 KB · Visningar: 106
  • IMG_3788.JPG
    IMG_3788.JPG
    103.7 KB · Visningar: 107
  • IMG_3794.JPG
    IMG_3794.JPG
    64.1 KB · Visningar: 102
  • IMG_3797.JPG
    IMG_3797.JPG
    76 KB · Visningar: 102
  • IMG_3798.JPG
    IMG_3798.JPG
    100.4 KB · Visningar: 102

Thomaz

Well-known member
Det finns en kemfirma som heter Visab i Sävsjö.
Dom har ett medel som heter avkalka avrosta
i sitt sortiment, tror att det skall finnas på 1 l flaska.
Det är en vasslebaserad produkt som är miljövänlig
dessutom. Den funkar helt ok och biter ifrån om den får verka ett tag.
Vet dock inte om dom har ngn representant i ditt område.
testa www.visab.info.
//T
 

FabianP

Well-known member
Ahh, det tål att kollas upp :)

Det skulle alltså då råda bot både på kalkavlagringar och de märken som syns i brygghuvudet?
"Vågar" jag lägga hela brygghvudet i det, med tanke på krom och så?

Tack för snabbt svar, Thomaz!

/Fabian
 

Pac

Maskindoktorn
Hej Fabian,
det var en fin europiccola du fått tag på. :)

De delarna du kommer åt kan du köra mässingsborste på. Det är det effektivaste medlet mot avlagringar och det repar inte kromet som en stålborste. De ställen där du inte kommer åt hade jag använt vanlig citronsyra blandat med kalkosan. Den blandningen gör att du får mindre "kopparvandring" på kromet och det lilla som blir putsar du enkelt av med autosol.

Du kanske skulle byta några av packningarna när den ändå är isär? Det är ju inte bara användningen som biter på dem utan åren gör också att de förlorar sin spänst. Du känner själv bäst om det behövs. Du har en skadad segersäkring(den sitter i brygghuvudet och håller tätningen för kolvaxeln) som du kan byta samtidigt.

Du får passa dig, det var en europiccola som lurade in mig i renoveringsträsket för några år sedan och jag har inte hittat ut än... :D
 

FabianP

Well-known member
Hej Fabian,
det var en fin europiccola du fått tag på. :)

De delarna du kommer åt kan du köra mässingsborste på. Det är det effektivaste medlet mot avlagringar och det repar inte kromet som en stålborste. De ställen där du inte kommer åt hade jag använt vanlig citronsyra blandat med kalkosan. Den blandningen gör att du får mindre "kopparvandring" på kromet och det lilla som blir putsar du enkelt av med autosol.

Okej, det låter vettigt med borsten, känns som att visst mått av fysisk bearbetning krävs. Både i brygghuvudet och på kolvens ovansida?
Något bra blandningsförhållande citronsyra/kalkosan/vatten? :)
Då dränker jag brygghuvudet och kolven (packnignarna?) i det, och fyller kokaren?

Du kanske skulle byta några av packningarna när den ändå är isär? Det är ju inte bara användningen som biter på dem utan åren gör också att de förlorar sin spänst. Du känner själv bäst om det behövs. Du har en skadad segersäkring(den sitter i brygghuvudet och håller tätningen för kolvaxeln) som du kan byta samtidigt.

De flesta packningar skall vara bytta för inte allt för länge sedan. Den som håller spridarfiltret kändes mjuk och fin, så jag är inte jätteorolig överlag, men det finns på framtidslistan, absolut! Segersäkring får letas upp. Tyckte det såg lite suspekt ut där, men svårt att veta när det är första gången man skruvar i en maskin.

Du får passa dig, det var en europiccola som lurade in mig i renoveringsträsket för några år sedan och jag har inte hittat ut än... :D

Jag tyckte att Europiccolan kändes lagom komplex för att ge sig på som förstamaskin. Nu pockar ju dock idéerna upp, det behövdes kanske bara ett startskott. Kokarisolering på Silvian? PID? osv :)
Om resultatet är att jag sitter med en Linea om några år, då är jag inte särskilt orolig!

Tack för kanonsvar, Pac

/Fabian, frågvis till tusen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp