Ojämn extraktion

Agathorn

Well-known member
Jag har inhandlat en Compak K3-Touch kvarn och kan nu mer seriöst börja få till bra shots med min Gaggia Classic.

Jag körde nyss en påse Åre-Pop som var mycket smaskig, och jag som trodde att jag bara tyckte om robustablandningar, där ser man!

Gick nu vidare på J&N Brasilien Yellow Burboun rostat 21:a januari och då får jag inte alls till samma fina extraktion som med Pop som var rostat i maj vill jag minnas.

Det börjar med fina mussvansar som övergår snabbt till massa ljusare kaffe som sprutar ut ifrån spoutsen. Jag inser att detta kan bero på dom ofärska bönorna men finns det andra parametrar också jag bör tänka på? Ska jag börja med att överdosera mera (iofs max utrymme för 1-2 gram till i portafiltret (dubbelfilter))? Mala finare? Tampa hårdare?
Om DU var i samma sits vad hade DU börjat med? Magkänslan ...

Ska naturligtvis se om det bara är detta kaffet som uppträder så här, i sådana fall är det ju lätt, köp inte detta längre och köp färskt (fick detta gratis som kompensation för felleverans av min kvarn).
 

djneo

Well-known member
Jag hade doserat lite till i korgen om inte det funkar så går jag på malgraden. Men brukar försöka undvika gammalt kaffe då detta nästan är standard tycker jag. Lycka till hoppas du hitar rätt i skottdjungeln
 

mikfri

Well-known member
Det har inget med kaffesorten att göra. Det är bara för gammalt. Jag tycker Johan och Nyströms kafe är särskilt känsligt för tid. Jag tycker det brukar räcka med två månader gammalt för att det ska bete sig precis som du beskriver. Annars tycker jag att (färsk) yellow bourbon och, framförallt, finca la esperanza är två grymma J&N kaffen som jag återkommer till. De är ju nästan gratis också jämfört med en del annat man slänger i kvarnen...
 

Agathorn

Well-known member
Okej, ja det ante mig det där med färskheten. Får för övrigt inte alls lika fina "tigerfläckar" i creman med Yellow Burboun som jag fick med Pop. Har en påse Åre - Honey någonting, kommer inte på namnet och orkar inte kolla :) Ska bli kul att se hur det smakar och beter sig i koppen så att säga ;)

EDIT: Jorå jag körde en dubbel till nu på 20-21 gram istället och det blev klart bättre. Rann jättefint ur ena spouten och ur den andra blev det mer konstant dropp. Rann dock lika jämt under hela extraktionen.
Ojämt tampat ?
 

FabianP

Well-known member
Det behöver inte vara ojämnt tampat, det kan räcka med att där finns någon partikel som gör att det rinner lättare i ena spouten än andra. Vattnet, eller i detta fallet då; espresson, tar ju lättaste vägen. Ingen fara så länge man gör en dubbel och inte två enkla, och gör man två enkla tar man själv den med mest i. Det kallas lex Barista :)

Tigerfläckarna uppträder inte i äldre kaffe för min del, jag har kopplat ihop även detta med färskheten på kaffet. Vet dock inte om det är hela sanningen! (och jag vet inte heller varför man får tigerfläckar in the first place...)

/Fabian
 

TTobbe

Well-known member
Kör till 95% med naket är kaffe äldre än två månader ( brukar köpa lite äldre påsar av min kaffehandlare så hon köper nytt fast det tar emot) så kommer inte den härligt skummiga konen utan det blir en nervöst rinnande stråle som cirkulerar runt filterkorgens mitt så jag kan förstå att det rinner konstigt i spouten. Jag kör oftast det gamla kaffet i presskannan på morgon och dricker det i bilen på väg till jobbet när jag vill ha mycket kaffe.
Ps bättre än mack kaffe.
 

Agathorn

Well-known member
Kör till 95% med naket är kaffe äldre än två månader ( brukar köpa lite äldre påsar av min kaffehandlare så hon köper nytt fast det tar emot) så kommer inte den härligt skummiga konen utan det blir en nervöst rinnande stråle som cirkulerar runt filterkorgens mitt så jag kan förstå att det rinner konstigt i spouten. Jag kör oftast det gamla kaffet i presskannan på morgon och dricker det i bilen på väg till jobbet när jag vill ha mycket kaffe.
Ps bättre än mack kaffe.

Mm det där med mycket kaffe på morgonen är något man kanske skulle börja med. Bodde på hotell i Kista när jag var på kurs för några veckor sedan. Frukosten där var hemsk så jag käkade frukost på McDonalds, som iofs nog var ännu värre fast halva priset i alla fall. Det enda positiva där var ju att man kunde beställa in en stor kaffe (typ lungo) och dricka medans jag gick till kursen. Rätt mysigt att gå och smutta på. Kanske en tradition man skulle ta upp med hemmagjort kaffe, åker ju faktiskt tåg till jobbet numera ... humm ... :)

Ok då får ni liknande fenomen med frånvarande tigerränder i gammalt kaffe i alla fall. Imorse fick jag till en lite jämnare extraktion, är väl övning övning övning som gäller där. Jag har inte börjat med någon teknik gällande kaffet i portafiltret ännu. Finns väl olika tekniker där man drar med fingret för att jämna ut osv? Det jag gör är att jag har en provsticka som jag drar lite över ytan bara för att jämna ut kaffet lite. Vet inte om det kallas för något speciellt, lol :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp