Hemma vs. ute: Tryck i shoten

FabianP

Well-known member
Jag anser mig vara en bra hemmabarista. Det är ganska få ställen där jag verkligen blir nöjd med kaffet, många gånger avstår jag hellre från kaffet, just pga detta. Besöket hos barista Stenqvist förra veckan är däremot fullt ut min melodi, och där kommer vi in på frågeställningen. (Det fanns en, det långa introt till trots :))

Det är då jag börjar undra om jag är en så bra hemmabarista egentligen. Trycket i shotsen är, när Dan och hans gelikar står bakom spakarna, avsevärt bättre, smakerna är mycket tydligare, och fler. Är det min teknik som brister, och mer träning som gäller, eller är det helt enkelt så att några (många) tiotusen hit eller dit fixar biffen?

Det är framförallt "trycket" i smakerna, inte att det smakar illa eller något sånt. Jag är förövrigt kluven om det är bäst/sämst om det är min teknik som brister, kontra utrustningen. Självförtroende är dock billigare att styra upp...

Hoppas ni förstår vad jag fiskar efter. Erfarenheter, funderingar och tankar angående ämnet? Och vad säger ni som har en betydligt vassare maskinpark hemma?

/Fabian


PS.Det är möjligt att ämnet varit uppe tidigare, men hittade inget med några snabba sökningar. DS.
 

mikfri

Well-known member
Jag tror att du kan skylla lite på maskinerna. Espresso är en materialsport var det någon som sa. Nu har jag ingen Silvia och har aldrig provat någon, men jag har fått intrycket från andra forumister att det är en klasskillnad på kaffet efter uppgraderingen. Men då ska vi såklart ta med i beräkningarna

"post-purchade-psychology" a.k.a: "det-var-ett-bra-köp-det-var-ett-bra-köp-det-var-ett-bra-köp..."

Jag tycker iofs att jag kan göra minst lika gott kaffe på min pavoni som på min BFC, men den ena är ju en leva-maskin och det är en HELT annan historia... ;)

/m.
 

Pac

Maskindoktorn
Oavsett om det är bågskytte eller espresso så handlar det egentligen om att skotten skall komma mitt i prick varenda gång.

En erfaren prick-skjutare(pilbåge eller espresso, välj själv...) skjuter ett par hundra skott om dagen och får örnkoll(om intresse finns...) på sina redskap och miljön(lufttryck, luftfuktighet, ...) som påverkar skottet.

Den erfarne "hemmaskjutaren" drar fram sina redskap en gång om dagen och gör max 20 skott per dag. Innan man börjar har man inte en aning om kvarnen står rätt så de första skotten går(borde gå? ;)) i slasken


Det är klassskillnad på övningen man får. En barista som bryr sig om resultatet får kanske tio gånger mer övning per dag än vi vanliga kaffe-entusiaster. Sannolikheten att bristan(som bryr sig... ;)) klämmer av ett "mitt i pricken"-skott när du skall ha din espresso är betydligt högre än när du gör det själv.

Nu skall jag sticka ut näsan rejält och risken är väl att jag blir lynchad;:lol:
Om maskinen är rengjord och av hyffsad klass(=Silvia och uppåt?)så står Baristan för merparten(85-90%?) av smaksensationen. Skillnaderna mellan en bra - medelmåttig - dålig barista är mycket större än vad man kan tro.
Det enda maskinerna gör är att minska variansen i skotten så att baristan får ett enklare jobb.

Det kan man uppleva själv om man får chansen att testa en rejäl café-maskin. En ruskigt bra maskin höjer lägstanivån markant. Man tycker att man plötsligt gör skott som en gud. Det gör man ju naturligtvis inte, men man får hjälp av maskinen att lyfta lägsta nivån.

Så, visst har maskinen en roll att fylla men när väl maskinparken nått en viss nivå är det baristan som är den viktigaste länken i kedjan.

P.s. Om man som hemmabarista vill öva upp sig så bjud in nära och kära och bjud på kaffe... Det finns inget som går upp emot att få stå en hel dag med malning, extraktion och skummning om man vill få bättre/jämnare resultat vid sin hemmamaskin.
 

Tobiemme

Well-known member
Oavsett om det är bågskytte eller espresso så handlar det egentligen om att skotten skall komma mitt i prick varenda gång.

mitt i prick, Pac. :coffee:

jag kan tillägga att jag precis gjort några liknande erfarenheter, då jag har haft förmånen att kunna testa några kilo av samma kaffe (samma batch) både i perfekt cafémiljö (Mazzer Robur + 2 grp Synesso Cyncra med vattenrening) och i min hyggliga hemmasetup. resultatet är att jag väl måste erkänna att jag är en ganska usel barista...

...nåväl. av de skott jag verkligen ansträngde mig med (merparten av de 3 kilo jag kört hemma) så var det dessvärre endast en handfull som liknade de skott som jag själv kunde dra i Synesson på caféet. (för övrigt smakade samma kaffe ännu bättre när proffsen drog det i samma maskin.) absolut inte så att hemmaskotten smakade dåligt – tvärt om, de var goda. men de saknade trycket, djupet och separationen av smakerna. det kan tilläggas att skotten var dragna på en ovanligt bra italiensk espressoblandning, Bristot Tiziano.

jag vet inte riktigt vart det här resonemanget leder, men jag kände att det kanske kunde vara kul att höra ifall det fanns andra här som gjort liknande erfarenheter.
 

mikfri

Well-known member
hmm.. jo Pac har väl säkert rätt i det han skriver. Du (FabianP) får väl ta med i beräkningarna av mina kommentarer att jag har jobbat som barista och klämt ut tusentals espressi innan jag skaffade hemmaprylarna. Så jag kanske får se det som en liiten tjuvstart... :D
 

FabianP

Well-known member
Jag tror jag fått svar på mina funderingar, tack mates! :coffee:

Problemet att träna mycket med maskinen, att bjuda in folk dvs, är omställningstiden espresso<->ånga. Ständigt måltavla för min irritation. Det blir väl dock så att det är träning och åter träning som gäller. Det är dock just det med trycket i smakerna, så som Tobiemme beskrev det, som jag saknar, och inte har upplevt hemma. Och nog borde jag ha träffat mitt i prick någon gång, hoppas jag...

Just besöket hos Stenqvist väckte frågeställningen till liv, då blandningen där var en jag själv kört mycket av. (Te & Kaffehusets (i Malmö) egna)
Det hade verkligen varit guld värt att få prova en riktig cafésetup, men hade kanske slutat i ekonomisk kamikaze.

Pac, du har ju just uppgraderat till vad som får anses vara en grym cafémaskin, hur tycker du att dina skott har utvecklats? Om man utgår från ganska snart efter bytet, borde hantverket vara på en liknande nivå, fast du har kanske börjat klämma skott som en maniker? :)

mikfri: Du är ju inte hemmabarista... :D

/Fabian
 

hrbrun

Well-known member
Problemet att träna mycket med maskinen, att bjuda in folk dvs, är omställningstiden espresso<->ånga. .........
Det är dock just det med trycket i smakerna, så som Tobiemme beskrev det, som jag saknar, och inte har upplevt hemma. Och nog borde jag ha träffat mitt i prick någon gång, hoppas jag.................

Du får väl helt enkelt träna på att göra espresso så slipper du vänta på omställningstiderna? :) Kräver väl iofs lite tempsurfning, men det är ju enklare och snabbare än ånguppvärmningen.
 

TTobbe

Well-known member
Hitta inte tråden men har inte AA gjort smaktest Silivia vs Speedser som kan vara kul att läsa.
 

FabianP

Well-known member
Du får väl helt enkelt träna på att göra espresso så slipper du vänta på omställningstiderna? :) Kräver väl iofs lite tempsurfning, men det är ju enklare och snabbare än ånguppvärmningen.

Hehe, sant, men så många purister har jag inte i umgänget, och man klarar ju bara att dricka några stycken på ett bräde. Även om man bara sippar på varje, blir det ju hyfsad procentuell andel av hela skottet...

Tempsurfningen brukar flyta på bra, värmeelementet hinner inte starta under extraktion (om man inte drar "för långa", vill säga) och sedan är det perfekt timing med skölja rent brygghuvudet, element går in, mala + tampa, element värmt klart, spola och köra. Just den tekniken sitter :coffee:

Hitta inte tråden men har inte AA gjort smaktest Silivia vs Speedser som kan vara kul att läsa.

Här är jämförelsen: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=7373&highlight=silvia

Intressant, bra och kul test, så som man själv hade kunnat göra för att se om man upplever några skillnader. Jag borde inte vara heeelt ute och cykla med trycket i smakerna, men lite tråkigt om det skall kosta en njure att fixa! Får kanske börja med en LM-singelkorg, blir dock sällan singlar överhuvudtaget, och jag har Synessos dito.

/Fabian
 

Matte_L

Active member
För länge sedan läste jag ett inlägg på CoffeeGeek från en väldigt biten hemmabarista. Han hade haft en WBC alt USBC-mästare hemma och de hade tävlat på hemmabaristans två setups. Den ena med typ Silvia och den andra med HX. Kvarnarna var av samma dignitet som maskinerna.
Det var så att oavsett maskin så vann USBC-mästaren. Det var dock mycket jämnare när han körde på den billigare maskinparken.
Så hantverket spelar större roll än maskinerna, men de är inte obetydliga i sammanhanget.
 

FabianP

Well-known member
Hade visst fallit lite i glömska, det här.

Intressant, Matte_L! Jag får väl starta ett kaffe då, helt enkelt, för att få tillräcklig träning. Någon som är på? :)

/Fabian
 

Almapeso

Well-known member
Hade visst fallit lite i glömska, det här.

Intressant, Matte_L! Jag får väl starta ett kaffe då, helt enkelt, för att få tillräcklig träning. Någon som är på? :)

/Fabian

I Lund? Är du tokig eller? ;) Finns det något annat än caféer i denna stad? (skulle vara frisörer och optiker då) :lol:
 

FabianP

Well-known member
Men det finns väl, tills den dagen Nesta faktiskt öppnar, i princip bara Patisseriet som serverar bra kaffe :)

Och nej, det är nog vettigare att fortsätta med ingenjörsstudierna för min del. Men detta handlade ju om möjligheterna till träning, inte att köra en vinstdrivande verksamhet...

/Fabian
 

GLC

Well-known member
För länge sedan läste jag ett inlägg på CoffeeGeek från en väldigt biten hemmabarista. Han hade haft en WBC alt USBC-mästare hemma och de hade tävlat på hemmabaristans två setups. Den ena med typ Silvia och den andra med HX. Kvarnarna var av samma dignitet som maskinerna.
Det var så att oavsett maskin så vann USBC-mästaren. Det var dock mycket jämnare när han körde på den billigare maskinparken.
Så hantverket spelar större roll än maskinerna, men de är inte obetydliga i sammanhanget.

Påminner om testet som AA gjorde, Speedster vs Silvia

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=7373
 

FabianP

Well-known member
jbevemyr: http://www.preferito.se/kaffeochte.html
Vet dock inte hur det är med beställning därifrån, men det är väl bara att maila och fråga. Blev också sugen på att prova det, men har lite annat att beta av på listan först :)

GLC: Det finns refererat till på förra sidan, som sagt är det ett intressant test!

/Fabian
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Om den är den färsk så är den riktigt svårslagen. Helt klart med på min tio-i-topplista. :)

Precis, det är väl ännu en faktor som gör att det kan smaka bättre hos t ex Stenqvist. Kaffet har inte stått öppet några dagar...(Jag vet även av erfarenhet att Stenqvist duktig/nördig;) vid maskinen)
 

jbevemyr

Active member
Jag har precis spenderat några dagar i Frankrike och den cappuccino som serverades där (på ett femtontal olika ställen) var sannerligen långt ifrån det jag tycker är en bra cappuccino - en taskig espresso i botten med hårt hårt raklödderskum som sedan toppas med cacao! Huga. Problemet är inte maskinerna. Nästan alla ställen hade bra maskiner, huvudsakligen la Cimbali men en och annan Linea tittade också fram (frustrerande att se så bra maskiner användas så illa).

Ett par snabba ryck i spaken på doseringsburken, sedan direkt in med portafiltret i maskinen utan tillstymmelse till att försöka jämna ut kaffet, och än mindre platta till det, för att inte prata om att försöka skölja bort gammalt kaffe från tidigare bryggningar.

Att mjölken skummades hårt var kanske för att dom tyckte att det skulle vara så, men några försökte sig på lite latte-art i koppen, vilket förståss var i det närmaste omöjligt med det skummet.

Jämfört med det är hemmakaffet sååå mycket bättre.
 

FabianP

Well-known member
Fransmännen är väl till och med arrogantare än italienarna, fast utan deras känsla för kaffekultur, som trots allt kan rädda upp situationen ibland :)

Just det där med hemmakaffet känner jag med, det är verkligen bara ett fåtal caféer som levererar i mina ögon, på de absolut flesta ställena är jag hellre utan kaffe. Och det tycker även de som frekvent dricker kaffe hemma hos mig, så det är väl iaf ett hyfsat betyg på sig själv! Vi är helt enkelt för duktiga för att nöja oss med medioker kvalitet! Och ödmjuka :nowink: (iaf jag)

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp