Stockholm Drop Coffee Öppnar!!! Bilder!!!

alexanderruas

Well-known member
Drop Coffee Uppdaterad! Fler bilder!!!

Dudes och dudesses!

Igår flög jag med Drop Coffee ner till da Matteo för att agera bollplank på deras kaffe-letar-resa!
Oskar som hade Tvålpalatset i nästan tre år har slagit sina framtida kassepåsar ihop med Erik och de öppnar snart Drop Coffee på Wollmar Yxkullsgatan 10 i den lokal som under en tid i våras gick under namnet Coffee Lab.


Vi möttes av en härligt koppningsbord uppdukat av Christian!


Under efterföljande diskussion om olika bryggmetoder hämtade Matts fram sin japanska kall-brygg grunka! Det smakade fruktigt, sött och lite sherry-likt!


Efter att ha testat de kaffen som gick vi över till Mattias Björklund som vann Svenska Barista Cup och tävlade i VM i Atlanta för Sverige. Hann höll på att experimentera med 'spro shots utan crema apropå James Hoffmanns senaste videobloggfunderingar!


Mattias, Matts med input från Erik och Oskar kom fram till en revolutionerande ny kaffe dryck som heter Aerospresso! Mattias drog en shot ner i Aeropressen och sedan tryckte den genom filtret! Hela creman hamande i pappersfiltret och resultatet blev en otroligt ren och fruktig dryck!
Matts utropade "oh vilken vacker, ren, fruktig revolutionerande dryck! Faan va snygg den är!!"



Efter en lång dag åkte Drop Coffee hem med många påsar kaffe! Skönt att landa på fast Stockholmsmark! ;-) Home Sweet Home!

Drop Coffee håller på att bygga om lokalen som bäst nu men alla är välkomna in även under byggandet för att dricka lite fin-kaffe som bryggs på en 1-grupps La Marzocco Linea och serveras i ta-med koppar. Synesson ska vara inkopplad snarast!

Mer bilder och text från äventyret i väst finner ni som vanligt på min kaffe-fotoblogg på www.flickr.com/coffeeruas

mer kaffebilder åt folket!!!

alexander
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Tja ...
Aeropress vel eksistert i noen år nå, men jeg har sett den lite omtalt på dette forumet så det kan hende at den er lite kjent i Sverige. Her i Norge har Tim Wendelboe arrangert to "uoffisiselle" verdensmesterskap. Det er mange "oppskrifter" for Aeropress, og årets finalister benyttet forskjellige metoder. De som er intresert kan lese fremgangsmåtene på nettsiden til Tim Wendelboe.
Jeg er kjempefan av Aeropress for samme hvilken metode du bruker får du en fantastisk drikk, med mye smak, men lite bitterhet/syre.
 

leitzler

Well-known member
Jag tror han menade att han extraherade en espresso i "vanlig maskin" som därefter hälldes genom Aeropressen för att filtrera bort creman. Dvs inte något malet kaffe + vatten utan en färdigextraherad.

Låter intressant iaf, kul läsning :)
 

alexanderruas

Well-known member
Precis... Mattias drog först ett skott på La Marzocco'n - sedan hälldes den espresson ner i aeropressen - tryckte igenom kaffet - all crema på pappersfiltret - all svart espresso ner i koppen!

aeropress + espresso = aerospresso!!!

;-)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Gud vad uppfriskande den här tråden var! Nu fick jag inspiration. Lycka till med det nya projektet!
 

alexanderruas

Well-known member
Igår körde jag och Oskar en bryggkaffe test runda med tre olika kaffen som vi experimenterade med bryggtider, hällteknik, malningsgrad, förblöta eller inte pappersfilter osv.....

från TimW hade vi Tekangu från Kenya och Aricha, micro-lot 28 från Ethiopien foch sedan lite Lagoa, Brasilien från da Matteo...

superkul förstås och vi lärde oss en hel del!

bryggstationen ska ta fyra filterhållare samtidigt. denna är en dummie innan en "skarp" version byggs!


Kenya'n från Tim W var min favvis!



som ni ser börjar det bli riktigt snyggt och färdigt. idag kommer rörisen för att koppla in alla apparater!


ps. vissa av kanske noterar en fixed i förgrunden!


fler bilder hittar ni på min kaffe-foto blogg på www.flickr.com/coffeeruas

håll till godo!!

mer kaffe-bilder åt folket!!

;-)
 

doppio

Well-known member
Den obligatoriska fixien var det första jag såg.

Kaffebar och fixie, slåt aldrig fel. Nästan gått lite inflation i det där.

Väntar på den dagen då trenden kommer till att eleganta vespor a la J&N's gröna står och häckar utanför barerna.
 

grebdnul

Well-known member
Dendär nya trenden med vespa har jag kört länge nu :)
Bara att sladda upp på trottoaren o beställa. Rekommenderas!
 

alexanderruas

Well-known member
Drop Coffee Premiär!

Nu på lördag är det premiär på Drop Coffee på Wollmar Yxkullsgatan 10 vid Mariatorget.
De har även ordnat med blogg på denna adress:

http://dropcoffee.blogspot.com/

jag har ju även på min kaffe-foto blogg en "set" som kallas för Building Drop Coffee där jag följer Oskar och Eriks äventyr!


see ya there!
 

treefinger

Well-known member
Har smugit runt där nu ett par gånger, och idag fick jag mig en riktigt fin kopp. Gillar verkligen att de satsar lite nytt vad gäller mjukvaran. Kommer bli grymt när de öppnar!
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp