Bryggtrycksjustering på Silvia

PF013

Well-known member
För del 1, se här.

Som utlovat i en annan tråd kommer här dokumentationen av min bryggtrycksjustering. Efter jag läst på en del, framför allt på homebarista.com så var jag sugen på att mäta upp hur bryggtrycket varierar med flödet.

Jag började med en tur till hovleverantören (Biltema) och plockade upp lite mer tryckluftsdelar. Dessa skruvades ihop till:
IMG_1761s.jpg


Skulle den gå igenom nakenportafiltret?
(bild borttagen pga den dumma 4-bildersgränsen, klickbar länk)

Tight, men det gick!
(bild borttagen pga den dumma 4-bildersgränsen, klickbar länk)

För att över huvud taget få ett fungerande inställbart flöde fick jag ta bort gummipackningen i avtappningsventilen längst ner, och sen dra åt den ganska hårt metall mot metall. Om jag sen knackade lite försiktigt på den kunde jag ändra flödet en aning. Ibland till och med åt det håll jag ville...

För ett antal mer eller mindre olika inställningar på ventilen mätte jag upp tiden (från påslag av pumpen) för 60 ml, och vilket tryck det blev vid det flödet.

Sen vred jag ner OPV:n, först en sjättedels varv. Jag såg direkt på det statiska trycket att det inte var tillräckligt, så jag vred ner en sjättedel till.
IMG_1767s.jpg

Ett tips är att göra detta innan man installerar en intern PID. En del nyttjande av vuxet ordförråd blev det.

Vid -2/6 varv tog jag mätningar vid ett antal olika flöden.

Dessa mätningar sammanfattas i diagrammet nedan:
tryckm%C3%A4tning.gif


Här är det tydligt att bryggtrycket beror på flödet, men också att beroendet är ganska förutsägbart. I alla fall på min maskin så ligger trycket vid 2 ml/s (dvs en dubbel på 30 sekunder) 0.3 bar under det statiska trycket.

Jag mätte också upp returflödet vid originalinställningen, en sjättedels varv ner och två sjättedelar med följande resultat:

10.4 bar 250 ml/min
10.0 bar 290 ml/min
9.7 bar 310 ml/min

Tiden mättes för 60 ml vatten i returslangen med blindfilter. Klockan startades när det började rinna. Varje resultat är ett medelvärde av fem mätningar.

Om dessa mätningar plottas in (lite ungefärligt) i Ulkas tryck/flödesdiagram så ser man att de faller inom den ordentliga felmarginalen.
Ulkapump.jpg


Det ser med andra ord ut som att trenden i diagrammet stämmer ganska bra, men det är svårt att säga något om det absoluta trycket med bara en returflödesmätning.

Värt att notera är att jag gjorde denna justering medan jag körde leksakskvarn, så det är svårt att uttala sig om smakskillnader. Jag tyckte i alla fall att kanaliseringarna blev lite färre. Jag kommer nog vrida ner tycket lite till, så att jag landar på runt 8.7 bar vid 2 ml/s. Det ska bli intressant att se om det blir nån smakskillnad nu när malningen är stabil och hantverket satt sig lite mer.
 
Senast ändrad:

GLC

Well-known member
Riktigt intressant. Vore roligt att se om detta går att använda sig av genom att bara skruva på OPV:n och mäta returvattnet. Hur länge (antal sekunder) körde du som mest med blindfiltret i? Känns som att Silvians pump inte uppskattar någon evighet här,.
 

PF013

Well-known member
Visst kan man använda sig av bara returflödet för att justera bryggtrycket, men med de felmarginaler som Ulka har i sitt datablad så får man ett fel i absoluttrycket som är avsevärt, minst sagt. Mitt ursprungliga flöde kunde ha betytt allt mellan 7 och 11 bar.

Däremot så kan man troligtvis med hyffsad noggrannhet hitta tillbaka till ett tryck man hade innan, och även mäta upp förändringen i trycket hjälpligt. Så om man antar att maskinen levereras med en bar för högt tryck och man skruvar så flödet minskar 50 ml/min så är man nog inte så fel ute.
 

PF013

Well-known member
Och angående pumpen så är den specad till en minuts drift, två minuters vila. När jag mätte returflödet så körde jag mindre än 15 sekunder åt gången. När jag mätte tryckfallet vid simulerad bryggning så körde jag upp emot minuten på de lägsta flödena.
 

GLC

Well-known member
Skall testa detta nån kväll, inbillar mig att min Silvia är lite högt ställd. Bör väl fungera bra att köra 10-15 sek med blindfilter i, och mäta returvattnet mha dina värden, och räkna dem till ml/min, eller är jag ute och cyklar?
 

PF013

Well-known member
Skall testa detta nån kväll, inbillar mig att min Silvia är lite högt ställd. Bör väl fungera bra att köra 10-15 sek med blindfilter i, och mäta returvattnet mha dina värden, och räkna dem till ml/min, eller är jag ute och cyklar?

Nejdå, du är inte ute och cyklar. Om du kör blindfiltret, och kör 60 ml från returslangen så har du precis samma uppställning som jag hade. Starta klockan när vattnet börjar rinna och stoppa vid 60 ml. Räkna om till ml/min så är det bara att jämföra.

Lycka till!
 

mts

Well-known member
ookej, så du har fräst din egen tamper, gör din egen rost, fortsätter med att göra en egen tryckmätare....

... dags att bygga egen maskin snart? :)

skoj läsning!
 

hne

Well-known member
Jag mätte också upp returflödet vid originalinställningen, en sjättedels varv ner och två sjättedelar med följande resultat:

10.4 bar 250 ml/min
10.0 bar 290 ml/min
9.7 bar 310 ml/min

Tiden mättes för 60 ml vatten i returslangen med blindfilter. Klockan startades när det började rinna. Varje resultat är ett medelvärde av fem mätningar.

Om dessa mätningar plottas in (lite ungefärligt) i Ulkas tryck/flödesdiagram så ser man att de faller inom den ordentliga felmarginalen.
Ulkapump.jpg


Det ser med andra ord ut som att trenden i diagrammet stämmer ganska bra, men det är svårt att säga något om det absoluta trycket med bara en returflödesmätning.

Jag provade OPVn med blindfilter, klocka med sekundvisare och decilitermått idag. Snittiden på min fabriksinställda Silvia v3 blev 25s/dl vilket blir 240cc/min och därmed väldigt nära där blå medellinjen i Ulka-diagrammet klipper 9 bar. Det känns som att jag kan avfärda teorin om att espresson blir svårextraherad på grund av på tok för högt tryck och snarare på avsaknaden av temperaturkontroll som kommer sig av den enda termostaten.
 

Manonwheels

Active member
Blir det skillnad i tryck om man mäter mot blindfiltret eller i "utgången ur tomt handtag"? Har ett handtag liggande och tänkte att det blir en smidig lösning att montera T-koppling med manometer & ventil direkt på gängan i grupphandtaget, alltså där spouten sitter? Är det förresten 1/2 rörgänga eller någon specialvariant?
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Det går alldeles utmärkt att mäta på spoutgängan på ett portafilter, om det blir tätt mellan portafiltret och bryggruppspackningen. Det kan kanske bli problem med slitage på packningen, eftersom kanten på portafiltret är vassare än kanten på en normalfilterkorg.

Jag är ganska säker på att det är någon "vanlig" gänga på de flesta portafilter. En snabb googling tyder på att det är 3/8 rörgänga:

http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/324963
 

Lucifer

Well-known member
jag reglerade mitt genom att koppla på en slangbit med vanlig slangklämma direkt på ångmunstycket och en manometer. använde sen mitt vanliga nakenfilter till att göra ett par espresso under tiden jag övervakade och reglerade in trycket.
 

TheSentinel

Well-known member
Slänger in ännu en variabel: Trycket från pumpen fram till E61-gruppen kan tydligen tappa ca 0.5 bar, osäker på hur det kan gå till. Sen får vi nog ta hänsyn till den felmarginal som en Biltema-mätare kan ha. Jag har också byggt ihop en liknande tryckmätare med Biltema-mätare, så jag sitter i samma båt.

Eftersom denna tråd handlar om en Silvia så skriver jag mer om mitt senaste brygg-experiment i en ny tråd (strax).
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp