Kvarn till mockabryggare

Jimmy

Member
Hej!

Jag är på jakt efter en kaffekvarn - men vilken djungel! Jag kommer främst att använda den till min mockabryggare (Bialetti Mukka Express), men det är ingen nackdel om det även går att mala till brygg och press.

Jag är ute efter en kompakt kvarn som helst inte kostar så mycket (läs runt 500-1000:). Har fått tips om Dualit (vilken ser väldigt fin ut, men även lite väl stor kanske). Har därför sneglat lite mot Krups GXV2 och Bodum C-Mill, då de ligger rätt i pris och storlek. Men jag tycker inte att att det framgår med tydlighet om dessa funkar till en mockabryggare.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa maskiner?

mvh,
Jimmy
 

bjawad

Member
Jag har Krups GXV2 och otroligt nog har den hittills fungerat väldigt bra till espresso (espressonmaskinerna Gaggia evolution och Rancilio silvia). Krupsen utkonkurrerade till och med en Rocky-kvarn hos mig..den enda gång jag märkte att den inte var tillräcklig var när jag hade Moakbönor (väldigt hög robusta-haltigt sicilianskt kaffe), men senaste tiden har jag kört Molinari, Passalacqua Cremador och J&N La Bomba med utmärkt resultat.

Så till en moka-bryggare ska den nog fungera utmärkt..

mvh
 

Jimmy

Member
Hej!

Vad kul att du har bra erfarenheter av krupsen!

Tackar för det snabba svaret. Ny på det här, men som jag förstått det så kräver en espressbryggare mer finmalt kaffe än en mockabryggare?

mvh,
Jimmy
 

Musikarfelix

Well-known member
Jag gör min moka efter det här receptet:
http://www.vimeo.com/2905947

Då behöver kaffet inte vara lika finmalet.

Hugin är perfekt eftersom den har ett koniskt malverk, vilket betyder att du kan justera malningsgraden utan att behöva justera tiden du maler.

Du kanske inte får en superjämn malning och den funkar inte alls bra till espresso, men nog fungerar den till moka, bryggkaffe, presskaffe och aeropress.
 

Jimmy

Member
Tack för all hjälp! Det fick bli en Hugin Coffea idag på Coop. Nu var det ordinariepris igen - men även det ett fynd i mina ögon (399:). Provat att mala lite Zoegas bönor på ett steg under medium (jag vågar inte offra mina Koppi bönor) och resultatet blev lite sump i mockabryggare, så nu börjar finjusteringen!

mvh,
Jimmy
 

martink78

Well-known member
Glöm inte att det är smaken som är det viktiga, inte sumpen.. :)

Roliga saker du kan pröva med din Mukka (om du inte redan gjort det):
* Skola om den till vakuumbryggare: Kyl av den med kaffet kvar i övre behållaren. Blir ett undertryck i undre behållaren varvid cappun/latten sugs tillbaks igen. Värm på och upprepa efter behov.
* Skruva inte fast den övre ventilen utan tryck bara ned den. Det säger plopp men i stället för en cappucino blir det en jättefin rak kaffestråle som ledigt når upp till det vita taket.
 

Jimmy

Member
haha, jag tror att jag hoppar över tipset med att inte skruva fast övre ventilen. Mukkan kan vara lurig som den är - t ex om man tar minsta lilla för mycket av antingen vatten eller mjölk så får man torka bränd mjölk i en evighet på spisen. Men helt klart en underbar maskin, underlättar betydligt vid cappuccino och latte tillagande :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp