Crema smakar skit

treefinger

Well-known member
Enligt James Hoffman smakar creman bränt o eländigt, se själva hur han grimaserar i videon ;) : http://bit.ly/Je6Ut

Idén fick han av grabbarna på the coffee collective, antagligen med Klaus Thomsen i spetsen:

Jag tror fasen han har rätt. Måste hem och prova.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har aldrig smakat eller brytt mig särskilt om Crema. Varken hyllat eller dissat det.
Kul att slippa vara den som jagat crema, om det nu visar sig att alla plötsligt tycker annorlunda! :)
 

FabianP

Well-known member
Så nära ett avslöjande om att månlandningen var en bluff man kommer i kaffevärlden? :)

Imorgon blir det garanterat testning, intressant när liknande saker dyker upp. Dock är det väl knappast konstigt. Att extraktionen av espresson skall innebära: 9bar, 7g kaffe/kopp, 3cl/kopp, 92-96 grader varmt och runt 25 sekunder gäller ju knappast längre, så varför skulle detta göra det? Härligt just reflektionen, som verkligen är sann, att creman har setts som en kvalitetsstämpel, snarare är det som "sänkts" smakupplevelsen!

Vem berättar för italienarna?

/Fabian
 

TTobbe

Well-known member
Har ni inte smakat på skummet på på Guinness smakar skit men ölen under är fantastisk =)
 

treefinger

Well-known member
Vem berättar för italienarna?

/Fabian

Hahaha.. :coffee:


Jag testade förresten alldeles nyss på en aricha 9. Två enkla, ena koppen slevade jag bort creman på, medan den andra koppen var orörd. Måste säga att koppen utan crema smakade renare och bättre. wtf.. känns nästan hädiskt.
 

Teddy

Active member
Vem tror att italienarna kommer att bry sig, eller tro på det?:)

Om jag inte mins fel så dricker italienarn gärna sin med mkt socker och sitter och rör länge i koppen innan den sveps. Så frågan är hur espressosmaken påverkas av kräman när man har blandat i mkt socker och suttit och rört med skeden i ungefär en evighet?
 

mts

Well-known member
har alltid rört bort creman när jag dricker för att det smakat bättre, men aldrig tänkt längre än så. Morgonkoppen blir intressant.
 

snabbkaffe

Well-known member
Man börjar med bryggkaffe. Går vidare till espresso. Tar bort robusta. Tar bort crema. Undrar vart det slutar? Tillbaka till bryggkaffe, fast med större kaffemått? ;)
 

Marv

Well-known member
Jag provade nu på morgonen att dela upp dubbel i 2 enkla. På den ena tog jag bort creman och på de andra inte. Kaffet jag använde just nu är J&N 5 Estate 3.0. Koppen utan crema blev klarare i smaken medans den med crema blev fylligare och rundare i smaken. Jag provade också att göra en dubbel där jag med en sked bara smakade creman. Det var en intressant upplevelse som jag rekomenderar, creman smakade inte bittert som en del påstår utan smakade förvånansvärt litet. Munkänslan var litet torr och träig.
Troligtvis skiljer sig detta från kaffe till kaffe. Jag provade en blandning och i min smak gör sig denna bättre med creman kvar. Frågan är hur alla dessa singlar gör sig ?
Min uppfattning är att trenden går mot singlar och renare och tydligare smaker, i ljuset av denna utvecklig förstår jag att man kanske vill ta bort creman.
Min gissning är att nästa steg är att sänka bryggtrycket till 6-7bar för att få ännu renare smaker och mindre crema.
 

Jay

Well-known member
Smakar crema egentligen nånting? Alltså i sig självt?
Crema ska väl snarare ses som ett slags färsk- eller friskhetstecken på extraheringen, men även om det inte uppstår crema när man extraherar, eller creman upplöses fort, så kan kaffet i sig smaka bra!

Crema känns som, liksom någon påpekat, lite som en Guinness - att en godkänd Guinness ska ha en krona som håller en enkrona känns mer som fylletrams från folk som hävdar att en "äkta Guinness ska se ut si eller så.." när de i själva verket inte är så noga med själva smaken.
 

MiC

Well-known member
Jag brukar uppleva crema från välbalanserade robustablandningar som söt och krämig och vill verkligen inte vara utan den. Creman från en espresso gjord på singel eller syrligare blandningar smakar inte alls lika bra när jag tänker efter.

Visst, det känns som ett naturligt steg att ta när man pratar om "moderna" kaffen och hur man skall ta det längre, men jag kan inte undgå att tänka att man kanske skall lämna espressomaskinerna i samma veva då? Eller så kanske det är tvärtom, avveckla presskannor och införa cremaseparering? :)
 

GZ

Member
Om jag inte mins fel så dricker italienarn gärna sin med mkt socker och sitter och rör länge i koppen innan den sveps. Så frågan är hur espressosmaken påverkas av kräman när man har blandat i mkt socker och suttit och rört med skeden i ungefär en evighet?

Eller ska man ta bort kräman innan man tar i socker och rör om?
:huh:
 

MiC

Well-known member
Intressant. Har du skopat creman med en tesked och smakat?

Testade precis på Mauro DeLuxe.
Jag tycker absolut att creman är söt och fyllig (krämig), men också självklart bitter. Inget alls om man jämför med t.ex den Kenya-bönan jag testade. Den creman var mycket mindre aptitlig...

Min högst vetenskapliga teori (baserat på två, tre experiment):
Creman måste finnas där för att robustakaffet skall komma till sin rätt. Utan robusta tvärtom. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp