Handvevad kvarn - glider så förbannat!

Pirate_Elvis

New member
Jag har nyligen köpt en peugeot handvevad kvarn men den kan vara fruktansvärt jobbig att mala med eftersom den glider runt och man måste hålla ner den mot underlaget.

Någon som har en bra lösning på problemet utan att för den sakens skulle skruva fast den i diskbänken?

//Ronald
 

GLC

Well-known member
Starkare armar :)

Nä men skämt åsido så har jag min med baksidan mot en kant, typ en stor tjock skärbräda i trä, och håller den mot där när jag vevar. Fungerar bra och rör sig inte närmvärt. Annars är det väl att sitta med den i knät som på de gamla goda tiderna som gäller.
 

Marv

Well-known member
Jag kör handjagare när jag seglar på sommaren och tycker att bästa metoden är att sitta ner på en stol och klämma kvarnen mellan benen.
 

GZ

Member
Det finns väldigt tunna antihalkmattor i olika färger som man kan klippa i lämplig form och storlek. Finns i hjälpmedelsbutik för rörelsehindrade (ingen pik menad) men borde finnas i andra affärer också.
 

Bjarne

Well-known member
Designtorget har färgglada silikonunderlägg har jag för mig. Kanske ett sånt kan passa som underlag?
 

Teddy

Active member
När jag handvevar i mellanåt så sätter jag mig på köksstolen med kvarnen fastklämmd mellan låren/knäna.
 

Wannabe

Well-known member
I båttillbehörsaffärer kan man köpa en liten rulle med en speciell duk som man kan klippa till önskad storlek. Används för att ställa muggar och andra grejor på för att förhindra att saker åker omkring när det lutar och gungar måttligt till sjöss.
Det kanske kan vara något.

Hittade förresten en snutt hema som du kan få. Skicka din adress i ett PM, så har du den på posten ASAP.
 
Topp