Hemmabygge, vattennivåsensor & timer

jbevemyr

Active member
Jag har en lite äldre Giotto som inte känner av nivån i vattentanken och om man tittar i tanken med jämna mellanrum så är det lätt hänt att man kör den torr, vilket inte är bra.

Om man dessutom vill ansluta maskinen till en timer så att den är varm och fin när man vaknar och när man kommer hem från jobbet så funkar det inte något vidare eftersom maskinen då riskerar att gå torr när man inte är där.

Så för att råda bot på det här så pillade jag ihop en liten krets som känner av när vattnet kommer under en viss nivå och släcker då en av två dioder. En annan sensor känner av när vattnet är i det närmaste slut och släcker då den andra dioden, och stänger av strömmen till maskinen.

För att kunna slå på och av strömmen modifierade jag en digital timer som jag köpte på Kjell och Co. Den går att programmera med olika av och på tider under veckan (t ex har jag programmerat den så att den slår på maskinen vid 6-kroken på vardagar, stänger av den vid 9 och sedan på igen vid 17 för att slutligen stänga av den vid 22, på helgerna får den gå hela dagen). Genom att koppla in mig på en av sladdarna från kontrollenheten i timerns så kan min nivåsensor överrida timern och slå av strömmen när vattnet är slut.

Så här ser själva kopplingsschemat ut:

3676051391_bfcc68e014.jpg


Refill-dioden släcks när det är dags att fylla på vatten. Om vattennivån går under "empty" sensorns så släcks även den andra dioden och strömmen bryts genom reläet. Strömmen slås inte på igen förrän vattnet har nått upp till "refil" sensorn, så det finns ingen risk att maskinen står och slår på och av sig om vattnet är precis i linje med den nedre sensorn.

Själva sensorena byggde jag av en slaktad ballongvisp, en sockerbit och några stavar sågade ur en skärbräda. Det borde inte bli så mycket elektrolys på sensorerna eftersom det är så svaga strömmar men det verkar ändå som om det fastnar en del kalk på dom.

Lite komponenter samlade inför bygget:

3676050557_44ea8c9f5e.jpg


Inkopplingen på timern ser ut så här:

3676866230_363bf3583e.jpg


Lödda komponenter. Den här gången lyckades jag inte så bra med layouten. Det blev ovanligt många patchningar på ovansidan.

3676906828_62c4eae5c5.jpg


Så här blev slutresultatet:

3676867480_efc1e73677.jpg


Som slutligen monterades in i en liten gammal te-burk och kopplades in:

3676868556_c04a0540b2.jpg


Det hela fungerar utmärkt!

Jag vet inte om jag kan rekommendera någon att göra samma bygge eftersom inkopplingen i timern kan vara lite tveksam :)

Komponenterna är huvudsakligen köpta på Elfa, förrutom ballongvispen och timern förståss. Jag kan nog leta fram artikelnr om någon behöver.
 

PF013

Well-known member
Riktigt snyggt! Hur länge har du kört den? Det vore intressant att se hur mycket korrosion det blir av 0.6 mA.

Har du försökt med lägre ström i probarna?
 

jbevemyr

Active member
Jag har kört den någon vecka nu. Det blir lite korresion men det är inte så farligt. Jag har torkat av dom en gång än så länge. Vi får väl se hur det blir under lite längre drift.

Ska prova med lite lägre ström för att se var gränsen går.
 

theseal

Kaffeterroristen
sweet!!

Grymmt bygge och grymmt dokumenterat. Long-term effekt på ballongvispen vore najs att få uppdate på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp