Hjälp mig att välja rätt bryggare

mpfresh

New member
Jag har gått och tittat på kaffebryggare ett bra tag nu och det känns som om det har blivit dags nu att slå till ...

Jag har tittat lite på olika sidor osv och tror att det blir en Siemens TK 54001 eller TK58001.

Jag dricker nästan bara caffe latte och cappucino därför känns en helautomat som ett bra val.

JAg undrar om det finns nån om vet vad som kan krångla med bryggarna har läst lite att kvarnen kan fastna och att det kan bli stopp så att man måste lämna in den på service. Problemet är att ingen skriver vad det kan kosta att lämna in en sån maskin på service rör det sig om 300-500:- eller 500-1500:- Jag har nämligen hittat en TK 54001 på blocket till ett bra pris men vågar inte riktigt köpa den pga risken för haveri och ev rep kostnader.

Nån som kan berätta nåt om de här modelerna eller rekommendera en annan i samma prisklass 4000-5000 :-

Tacksam för hjälpen ........ :coffee:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Din fråga har behandlats i massor av liknande trådar. Jag tror att du kommer att hitta massor av åsikter om du bara letar. Visste du att nästan alla resultat av Googlesökningar som har med kaffe att göra pekar till riktigtkaffe.se? :cool:

Rent spontant, dock, skulle jag efter Barista Camp 09 säga att en Brunopasso skulle passa dig bra. Helt sanslöst vad bra espresso den kunde pressa ur sig! Och en hel del flås i ångan också. Bort med panarellon och skumma på!

//Stefan (som hemskt gärna skulle vilja backa tiden och uppleva BC09 igen)
 

mpfresh

New member
Efter mycket efterforskningar och besök i olika kaffeaffärer har jag äntligen bestämt mig :lol:......
Det vart en Saeco Primea Ring Cappuccino .... Nu har jag kört och testat säkert 15 olika kaffe varjanter och än så länge är jag jätte nöjd ....

Nån som vet vilken sort kaffebönor passar till en god Latte ???
Måste åka och handla nya koppar och bönor .....

:coffee:

127197vb.png
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nån som vet vilken sort kaffebönor passar till en god Latte ???

Den sorten som passar dina smaklökar. Det är ju en omöjlig fråga, lite som att fråga "Någon som vet en whisky som är god?" Beror på vad man gillar.

Prova dig fram och köp bra bönor från någon som håller med riktiga kaffebönor, de från ICA är inget att ha.
 

Molarin

Well-known member
Ojojoj, vad herr Galning generaliserar. Jag gillar espresso på Zoegas skånerost. Jag gillar också en enkel på Åre pop och på Musetti. Bara den är välgjord. Kan maskinen sitt hantverk så blir det jättebra om du hittar rätt kaffe; Kanske på ICA.
 

hrbrun

Well-known member
Jag är inte rädd, jag kan ge tips. :)

För mjölkblandat kaffe kan det vara gott med blandningar som innehåller en del robustabönor, som ger en viss "tyngd" till kaffet.

Något man alltid ska vara uppmärksam på är rostningsdatum (eller bäst-före-datumet). Bönorna ska allra helst vara rostade för mindre än tre månader sedan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp