Den nya skandinaviska espresso stilen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Satyricon

Well-known member
J&N har ju gått från noll till 50 MSEK i omsättning på några år. Det är klart att man vill att så många som möjligt skall anamma denna stil, konkurrensen är ju minimal jämfört med att försöka köra kopior på alla italienska blandningar. Att notera är att deras La Bomba som skall vara en typisk italiensk blandning är mycket blek jämfört med orginalen, hur hänger detta ihop? Är det svårare att göra ett bra klassiskt kaffe jämfört med ett bra skandinaviskt kaffe?

Det där begriper inte jag heller. Jag har aldrig träffat på en svensk blandning i påstått klassisk stil som kan mäta sig med de italienska motsvarigheterna. En svensk Izzo, till exempel, det finns bara inte.

Är det svårt att åstadkomma, misstänks efterfrågan vara svag eller är det inte tillräckligt ”fint”?
 

martink78

Well-known member
Man kan gilla både italienska robustablandningar och Haugaards syrliga sötbitar, utan att man måste ta ställning till någon som favorit.

Fast det är väl just det som är så tråkigt med Haugaard's text, han verkar ju inte speciellt öppen för att det kan vara gott med t.ex robusta. Jag tror man missar en hel del om man låter koppningspoängen styra vad man tycker är gott i stället för ens egna smaklökar. Framförallt tror jag man lär sig mer om kaffe (te, vin eller vad det nu må vara) om man smakar på så många olika sorter som möjligt, bra som dåliga.

Nyligen fick jag ett kilo gröna bönor från Thailand i present, det är nog det kaffe som är mest spännande att rosta för ingen har talat om för mig vad Thai-kaffe brukar smaka. Alltså får jag lita helt på mina egna sinnen.
 

Jay

Well-known member
Fast det är väl just det som är så tråkigt med Haugaard's text, han verkar ju inte speciellt öppen för att det kan vara gott med t.ex robusta. Jag tror man missar en hel del om man låter koppningspoängen styra vad man tycker är gott i stället för ens egna smaklökar.
Man måste dock skilja på två saker; vad som är gott och vad som är en definition av en rådande trend bland frontline roasters inom tredjevågen-kaffe.

Det verkar lika inskränkt här i Skandinavien bland många att robusta visst är något att eftersträva i en blandning, lika mycket som här i Australien finns en närmast rädsla för robusta... två ytterligheter jag inte förstår.

Den kommersiella robusta som de stora rosterierna använder är ju inte ens höggradig robusta, så jag förstår verkligen att de små mikrorosterierna vill särskilja sig. Däremot vet jag att Instaurator, författaren till The Espresso Quest, inte är helt främmande till (höggradig) robusta, så på det sättet utgör han en rätt frisk fläkt i specialkaffet i Australien.



Framförallt tror jag man lär sig mer om kaffe (te, vin eller vad det nu må vara) om man smakar på så många olika sorter som möjligt, bra som dåliga.
Inte för att vara nedlåtande, men som den framåtgående rostare han är, misstänker jag att Haugaard smakat mer kaffe än du och jag gjort tillsammans.
Nyligen fick jag ett kilo gröna bönor från Thailand i present, det är nog det kaffe som är mest spännande att rosta för ingen har talat om för mig vad Thai-kaffe brukar smaka. Alltså får jag lita helt på mina egna sinnen.
Lycka till med thai-kaffet...
 

snabbkaffe

Well-known member
Äh, det luktar klassisk Jante lång väg; "Ingen ska komma här och tala om för mig att det är fel på mina smaklökar som har druckit robustakaffe i trettio år, jag GILLAR bryggkaffe som stått fem timmar på pannan!"

Återigen känns det som att man missar att det nog mer handlar om att definiera en stil snarare än att stöpa alla kaffedrickare i en ny form. Man kan gilla både italienska robustablandningar och Haugaards syrliga sötbitar, utan att man måste ta ställning till någon som favorit. Däremot så borde det vara en självklarhet att låggradig Arabica som finns i McDonaldskaffe är sämre än vinnare av COE, och det finns ingen anledning för en kvalitativ rostare att arbeta med McDonaldskaffe...

Jag håller med dig till viss del, men eftersom det handlar om smak så kan man väl inte påstå att något är bättre än något annat mer än för just sig själv?

Om Svensson gillar bryggkaffe som stått fem timmar på pannan så är väl inte kaffebönor som bajsats ut av ett djur bättre för Svensson om han nu tycker det kaffet smakar illa?

Det är klart att kaffe som framställs i mindre skala är dyrare. Det är klart att den lilla skaran entusiaster (inkl. mig själv till viss del) vill särskilja sig från massan och känna sig speciella. Smak är inte direkt objektivt, och om något så borde väl det kaffe som flest gillar vara bäst i så fall?
 

mag

Well-known member
Skulle tycka det vore intressantare att istället för att försöka bestämma vilken kaffesmak man tycker är bäst/finast etc fördjupa diskussionen kring fler av de parametrar som kan definiera en thirdwave elller om man så vill skandinavisk espressostil.
Det har talats om ursprung, rostningsgrad, smakprofil och lite grann om extraktion men ganska lite om själva råvaran, processning samt handfasta saker som utrustning, dosering, vattenkvalitet/sort mm.
De flesta verkar vara överens om att thirdwave bör rostas något ljusare men kan man säga något mer specifikt om bönorna, odling, processning etc? Många kaféer i sthlm har åtminstone en natural i sin blandning, ibland flera.
Det talas om överdosering för att undvika bitterhet, samtidigt upplever jag då att man kapar syran och något av det speicifka i blandningen/singeln.
Vad kan sägas genrellt om bryggtemperaturer?
Crema eller ej? Det har filtrerats en del och de flesta röster jag hört har varit positiva till att skippa den. Men är det då fortfarande en espresso? Skandinavisk måhända.
 

Jay

Well-known member
Jag håller med dig till viss del, men eftersom det handlar om smak så kan man väl inte påstå att något är bättre än något annat mer än för just sig själv?
Fast Haugaards inlägg handlar ju i första hand om att definiera vad Skandinavisk Espresso är, inte vad god smak i sig är. Däremot så har Haugaard rätt i att man i Italien, eller enligt den gamla skolan, använder robustabönor av låg grad. Dålig i det här fallet betyder inte nödvändigtvis att de är per definition skitäckliga, även om jag personligen efter att ha frossat i högkvalitativt kaffe de senaste två åren tycker att billigt kaffe är tveksamt och i bästa fall rätt smaklöst.

Illy t exhar ju försökt kvalitetssäkra sitt kaffe genom att använda 100% arabica, och då ganska högkvalitativ sådan. Vad jag förstår så använder man Daterrabönor i viss utsträckning. Problemet med Illy är snarare transport och lagring, inte kvaliteten på bönorna i sig, vilket är något Haugaard också understryker vad gäller färskheten (vad gäller exakta temperaturer t ex så är han nog ense med farbror Illy).

Om Svensson gillar bryggkaffe som stått fem timmar på pannan så är väl inte kaffebönor som bajsats ut av ett djur bättre för Svensson om han nu tycker det kaffet smakar illa?
Jag är tveksam till att Luwak-kaffe ö h t hör hemma i den skandinaviska espresso traditionen, trots sin sötma, eftersom den mer handlar om en slags effektsökeri snarare än en sann kaffeupplevelse.

Svensson kommer alltid föredra sådant som de alltid har druckit, och alla har inte lika utvecklade smakkörtlar, eller ens intresse att utveckla dess potens som smakorgan. Jag trodde att folk som var intresserade av kaffe var mindre bakåtsträvande och mer öppna för intryck än var de framstår här inne.

Det är klart att kaffe som framställs i mindre skala är dyrare. Det är klart att den lilla skaran entusiaster (inkl. mig själv till viss del) vill särskilja sig från massan och känna sig speciella. Smak är inte direkt objektivt, och om något så borde väl det kaffe som flest gillar vara bäst i så fall?
Eh... jag skulle snarare påstå att om du en gång smakat på de riktiga varorna så är det svårt att gå tillbaka till de uppenbarligen sämre graderingarna. Det handlar inte om att känna sig speciell, utan att bidra till att kunskapen om vad kaffe faktiskt kan handla om som upplevelse bortom det mondäna, samt att de bönder som framställer kaffet på rätt sätt kan nå framgång på ett ekonomiskt och kunskapsplan.
 

Jay

Well-known member
Skulle tycka det vore intressantare att istället för att försöka bestämma vilken kaffesmak man tycker är bäst/finast etc fördjupa diskussionen kring fler av de parametrar som kan definiera en thirdwave elller om man så vill skandinavisk espressostil.
Det har talats om ursprung, rostningsgrad, smakprofil och lite grann om extraktion
Håller med.

men ganska lite om själva råvaran, processning samt handfasta saker som utrustning, dosering, vattenkvalitet/sort mm.
Överhuvudtaget så handlar ju thirdwave om att det utgår från kaffet, snarare än extraktionsmetod. Som med allt annat går det ju trender i vad som är "bäst", och just nu verkar ju aeropress och clover vara två stora snackisar, samtidigt som filterkon fått uppsving och man inom espressokulturen slåss om huruvida ristretto- eller espressoextraktion är att föredra för smakens skull.

Varje kaffe, och dess framställan från våt- eller naturprocessat (eller semi-washed) fram till rostningsgrad spelar ju in i vilken metod att framställa den faktiska drycken som föredras.

Fokuset ligger alltså på kaffet och inte på extraktionsmetod nödvändigtvis, vilket gör att konsumenten blir mer öppen till nya sätt att njuta av kaffet och därmed gör upp med sin gamla föreställning om att kaffe minsann endast ska njutas som X.

Vad kan sägas genrellt om bryggtemperaturer?
Maskiner som kan ställa in temperaturen lätt kan man ju parera färskhetsgrad och upp- och nerdoseringar med. Är kaffet salt så får man sänka temperaturen, är det surt får man höja. Är kaffet färskt maler man lite grövre, är det vilat kan man mala finare och dosera upp. Allt beroende på situationen och återigen så är det kaffet som bestämmer, inte att man anpassar kaffet slaviskt efter en metods teoretiska ideal.
Crema eller ej? Det har filtrerats en del och de flesta röster jag hört har varit positiva till att skippa den. Men är det då fortfarande en espresso? Skandinavisk måhända.
Tja, kanske är det en skandinavisk idé, i och med The Coffee Collectives slag i saken?
 

snabbkaffe

Well-known member
Vad jag har försökt förmedla i flera inlägg nu är att folk troligtvis blir lite smått upprörda på sättet Haugaard skriver. Att han i princip sätter stämpeln: Den skandinaviska syrliga stilen är bra kaffe, och resten är skit. Är man intresserad så väljer man syrligt!

Måste man avfärda det som man själv inte gillar? Bara för att man inte älskar syrligt kaffe så måste man väl inte vara bakåtsrävare och ointresserad?

Sen är det mycket möjligt att dessa nya kaffen hanteras på ett "bättre" sätt osv, men jag skulle tex nog inte gilla surströmming även om det serverades på ett guldfat (ja okej det var kanske en dålig liknelse ;) )
 

Jay

Well-known member
Jag har inte bett Haugaard om lov att använda hans text, så strider det mot någon slags upphovsmannarätt får väl moderator stryka inlägget.

Haugaard sa:
Den gamla skolans Espresso lär att använda ofta tråkigt och dåligt kaffe med låg syra som övervägande del och kallar det bas i en blandning.


Den Skandinaviska Espressostilen lär att använda bra kaffe med hög densitet och blandas för att skapa något intressant och välsmakande. En stor del av anledningen till att den här stilen föddes är att den nya generationen kaffedrickare gillar hallon, björnbär, jordgubbar, socker, hjortron, päronsplitt osv. Sånt som finns i trädgården eller i skogen och är gott. Det är unika smaker för skandinavien och dessa smaker kan presenteras i kaffe också. Men det tar en del tid att få vissa producenter att inse hur vi vill ha det, än värre att få kaffehandlare att gå ur vägen för köpare som står i kö för att smaka och köpa.
Jag antar att det är detta som folk går igång på. Men handen på hjärtat, hur många italienska, eller italieninspirerade, espressos har ni fått där man kan hitta tydliga noter av choklad, nöt, bär, frukt eller citrus? I bästa fall har dessa oftast en smak som kan beskrivas som "klassisk espresso" eller möjligtvis (en beskrivning vi ibland använder om visst colombianskt kaffe) "generic coffee flavor" med lite tur. Men oftast är det bara en slags bitter sensation på tungan av kaffe med tunn kropp och bitter eftersmak. I mjölk kan man ibland komma undan med detta och få någon slags godkänd alldaglig kaffeupplevelse.



Haugaard sa:
Några saker måste finnas där för att klassa in.


# Generellt sett kan man säga att kaffet måste vara färskt och hålla en score över 85 poäng. Känslan skall vara ren, men ofta med smaker åt det fruktiga hållet.



# The art of roasting – att med konsten att hantera värme och luft tweeka en sort till viss del för att nå sin fulla potential. Man kan aldrig göra ett kaffe bättre än vad det är i sig självt. Rostaren koppar kaffet och profilerar rostningen tills det stämmer. Kaffet får inte vara surt eller grönt, utan måste vara utvecklat. Däremot inte överkört då det kan bli platt. Sweetspoten skall nå sitt maximum.


# The art of blending - en sort, exempelvis en mellanrostad Kenya, kan sticka ut alldeles för mycket åt ett håll med espressometodens intensifiering. Att blanda Kenyan med en annan sort som också har utstickande syra, men en annan syra, kan ge och ta av varandra så att de växer av varandra.
Det här är, vad jag anser, en ren beskrivning av vad Haugaard anser vara den nya Skandinaviska Espresso stilens innebörd, något som för mig inte nödvändigtvis behöver vara enbart skandinaviskt, men låt gå. Finns det något att klaga på här?

Haugaard sa:
Den gamla skolan lär att man tar något dåligt kaffe, till exempel robusta eller en tam brasse, för att ta udden av syran i en sort. Den Skandinaviska Espressostilen lär att man istället tar det bästa man kan hitta med ännu fler egenskaper och ökar intensiteten, men åt flera håll, tills man hittar en balans i extremerna.


# Den gamla skolan lär att man ska ha 7gram kaffe för en enkel espresso, i vilken maskin som helst i vilken temperatur som helst.

Den Skandinaviska Espressostilen lär att bruka ungefär den dubbla mängden kaffe. Maskin, handtag och filter måste hållas rent. Vattnet är preciserat. Temperaturen är exakt.

Principerna är indirekt hämtat från vinvärlden. Ingenting är nytt och den nya stilen är här för att stanna.
Vad jag antar upprör här, är att robusta per definition är ett sämre kaffe (och möjligtvis generaliseringen av brassen som trist, men det hör ju naturligtvis ihop med det traditionella överflödet av tamt intetsägande, "säkert" brasilianskt kaffe som funnits på den skandinaviska marknaden som standard tidigare). Det är ett sämre kaffe. Punkt. Det finns en anledning till att man ibland använder det som blandning, men inte dricker det rent. Det är inte gott. Punkt. De tama brassarna är för mig lite grann som sämre mikrorostare här har pippi på indiskt Tiger Mountain kaffe... trist men säkert.

Visst finns det sköna kaffeblandningar med robusta i sig, jag gillar Passalacqua Mehari med mjölk t ex, men som espresso föredrar jag något som är mångdimensionellt snarare än ensidigt.
 

Satyricon

Well-known member
Jag antar att det är detta som folk går igång på. Men handen på hjärtat, hur många italienska, eller italieninspirerade, espressos har ni fått där man kan hitta tydliga noter av choklad, nöt, bär, frukt eller citrus? I bästa fall har dessa oftast en smak som kan beskrivas som "klassisk espresso" eller möjligtvis (en beskrivning vi ibland använder om visst colombianskt kaffe) "generic coffee flavor" med lite tur. Men oftast är det bara en slags bitter sensation på tungan av kaffe med tunn kropp och bitter eftersmak. I mjölk kan man ibland komma undan med detta och få någon slags godkänd alldaglig kaffeupplevelse.

Men om man nu inte söker isglass och hjortron i sitt kaffe? Om man i stället vill känna lavajord och bitterhet? En enkel Izzo på stora torget i Pompeji, gjord av en lokal barista, hur många har smakat en sådan?
 

Jay

Well-known member
Åh, kunde du inte sagt det från början. Nu håller jag med dig ;)
Ja, precis, om jag gillar ett specifikt märke så är jag förlåten :lol:

Jag tror att den Skandinaviska Espresson, liksom resten av världens specialkaffe, handlar om spårbarhet snarare än fabriksmärke och logotyper. De flesta inser förhoppningsvis att en Heineken i Sverige inte är en Heineken i Thailand eller Afrika.
 

larjo11

Well-known member
Hmm!
Är det fler än jag som tycker det blitt lite pajkastning i denna tråd?
Fast så lågt som det kan bli på ett annat forum jag besöker har det inte kommit. (Läs fotosidan)
Är det så svårt att acceptera att vi är olika?

Sedan är jag sådan att jag gillar variation. Kör oftast svenskt hemma men är inte ovig mot en välgjord italienare på stan.

Ha de gott!
 

martink78

Well-known member
Man måste dock skilja på två saker; vad som är gott och vad som är en definition av en rådande trend bland frontline roasters inom tredjevågen-kaffe.

Ja, och det är ju just det jag tycker Haugaard inte gör.

Det verkar lika inskränkt här i Skandinavien bland många att robusta visst är något att eftersträva i en blandning, lika mycket som här i Australien finns en närmast rädsla för robusta... två ytterligheter jag inte förstår.

Jag kan förstå att vissa gillar robusta och andra inte alls gillar den, själv tycker jag om att ha robusta ibland och ibland vill jag bara ha arabica, precis som jag ibland känner för syrligare kaffen och ibland vill ha mjukare/sötare kaffe utan syra. Det tråkiga tycker jag är när det blir en tävling om vem som har rätt/bäst/finast smak. Jag skulle hellre se ett breddande av smakpaletten på kaffe än fokusering på bara syrliga kaffen med mycket frukt i form av espresso som det enda rätta. Hellre mångfald än enfald som det brukar heta..

Inte för att vara nedlåtande, men som den framåtgående rostare han är, misstänker jag att Haugaard smakat mer kaffe än du och jag gjort tillsammans.
Lycka till med thai-kaffet...

Jo, det tvivlar jag inte alls på att han har gjort. Men Haugaard är ju precis som vi en människa med sin egen personliga smak som påverkar vad han tycker är gott.
 

robbowan

Well-known member
Hmm, tycker att det smakar bittert i debatten här, bara folk med "Någonting med robusta" och osyrligt osv i Kaffebeskrivningarna. Vart har alla syraälskande kaffenördar tagit vägen nånstans? Speak up nu, kan ju knappast vara en handfull människor på microrosterierna som tycker om stilen. Måste finnas konsumenter också, troligtvis på detta forumet.

Oups, tycker det känns som om du sköt dig själv i foten lite. :lol:
 

martink78

Well-known member
Sen är det mycket möjligt att dessa nya kaffen hanteras på ett "bättre" sätt osv, men jag skulle tex nog inte gilla surströmming även om det serverades på ett guldfat (ja okej det var kanske en dålig liknelse ;) )

Nu får det ändå vara nog med oförskämdheterna! Surströmming skall naturligtvis käkas inrullad i tunnbröd! :D
 

Jay

Well-known member
Ja, och det är ju just det jag tycker Haugaard inte gör.
Då tolkar vi nog texten helt olika. Underförstått så är ju det man själv tror på det bästa, det kan jag hålla med om, men rent allmänt så tycker jag inte att han är speciellt fräck i sin framtoning.

Jag kan förstå att vissa gillar robusta och andra inte alls gillar den, själv tycker jag om att ha robusta ibland och ibland vill jag bara ha arabica, precis som jag ibland känner för syrligare kaffen och ibland vill ha mjukare/sötare kaffe utan syra. Det tråkiga tycker jag är när det blir en tävling om vem som har rätt/bäst/finast smak. Jag skulle hellre se ett breddande av smakpaletten på kaffe än fokusering på bara syrliga kaffen med mycket frukt i form av espresso som det enda rätta. Hellre mångfald än enfald som det brukar heta..
Kanske är det så att de som inte håller med Haugaard egentligen inte har någon insyn i den globala specialkaffescenen? Jag menar inte att de som inte håller med har en sämre smak, utan att de kanske inte förstår vad han avser eftersom de inte satt sig in i frågan tillräckligt eller har tillräckligt med erfarenhet av kaffemångfalden? Jag påstår inte nu, jag bara frågar rakt ut...

Jo, det tvivlar jag inte alls på att han har gjort. Men Haugaard är ju precis som vi en människa med sin egen personliga smak som påverkar vad han tycker är gott.
Jo, absolut, men precis som med allt annat så kan man förstå att ett kvalitativt kaffe är bättre rent fysiskt än ett kvantitativt. Eller menar man att robustakaffet ska jämföras utan vidare med COE-kaffen rent kvalitativt, när det ena är fullständigt endimensionellt och det andra har många fler djup (oavsett vad man tycker om smaken på dessa djup)?

Jag tror helt fräckt att många helt enkelt inte exponerats tillräckligt för kvalitetskaffe för att kunna uttala sig tillräckligt objektivt. Nu bör man väl huka sig :cool:
 

snabbkaffe

Well-known member
...
Jo, absolut, men precis som med allt annat så kan man förstå att ett kvalitativt kaffe är bättre rent fysiskt än ett kvantitativt. Eller menar man att robustakaffet ska jämföras utan vidare med COE-kaffen rent kvalitativt, när det ena är fullständigt endimensionellt och det andra har många fler djup (oavsett vad man tycker om smaken på dessa djup)?
...

Det beror ju helt och hållet på hur man definerar "kvalité" när det gäller kaffe.
Sen finns det väl även arabica som smakar som kaffe, och inte som att man blandat i en skvätt apelsinjuice? ;)

Jag tycker iaf inte att det finns ett rätt sätt på hur kaffe ska smaka. Oavsett om bönorna kommer i trasiga säckar, eller har dåligt rykte. Det är intressant med alla typer av kaffe. Det är tråkigt att avfärda det man själv inte gillar som något dåligt.

:coffee:

martink78: bra skrivet :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,659
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp