Den nya skandinaviska espresso stilen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

snabbkaffe

Well-known member
*hahaha*

Intressant hur han dissar den "klassiska" stilen. Kännetecknet hos den klassiska stilen är tydligen att det är dåligt kaffe, och kännetecknet hos den nya stilen är att det är bra kaffe.

Sedan dissar han en som tycker annorlunda med endast orden "Jag fattar inte vad du pratar om." :D

Folk som dissar eller ser ner på allt annat än vad man själv tycker om kan man väl knappast ta på allvar? :)
 

Coffeehead

Well-known member
Jag tycker nog att Haugaard är lite små mätt i sitt sätt, han tror uppenbarligen att han är kung men i själva verket skulle jag tro att han har ytterst lite att komma med i den stora kaffe världen utanför sverige/norden. Vi har som sagt tagit fram en scandinavisk stil som nog trotts allt är ganska liten om vi ser till hur många konsumenter som verkligen vill ha detta syrliga kaffe som jag själv inte rekomenderar till någon. Bland de vänner som jag tagit med till bland annat Mellqvist så har inget gillat syran utan saknat den traditionella espresson.
 

Stadler

Well-known member
Har aldrig tidigare hört talas om Haugaard men länken ovan gör inte att jag kommer köpa hans kaffe. Är det på riktigt eller bara någon ironi-grej?
 

Musikarfelix

Well-known member
Haugaard är på riktigt, såklart.

Hans kaffe är i min mening väldigt bra, gå in på exempelvis Mellqvist och pröva själv!

Här är lite mer specifikt vad han menar med hur man ska brygga espresson enligt denna stil:

1. Kaffeblandningen består av fruktiga bönor med mer sötma än syra men ändå friskhet. Just nu från Daterra i Brasilien och Guji i Etiopien.
2. Rostning: 14:30 minuter till relativt ljus färg.
3. Vattnet är renat, PH-balanserat och avhärdat (i det här fallet 24%).
4. Filterkorgarna är extra stora och doseras till ca 25 g för 2,5-3 cl färdig espresso.
5. Trycket är endast 8 bar jämfört med traditionella 9 bar.
6. Vattentemperaturen håller 95°C
7. Snabbare bryggtid än normalt, ca 15-20 sekunder
8. Nakenfiltret som används har ingen botten, är därmed lättare att hålla rent och kaffet tar aldrig smak från någon metallyta.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Det er håpløst å definere "Den skandinaviske stilen" fordi essensen er anarki og opprør mot "autoriteter" som forsøker å bestemme hvordan du liker din kaffe! Du skal selv boltre deg i all verdens fantastiske kaffesmaker og selv finne den brenningsprofilen, dosering, temperatur, bryggetid og volum som du selv liker.

I og for seg blir det like håpløst å deffinere noen italiensk stil. I italia er det 1000-vis av brennerier som alle har arvet den "orginale" oppskriften av sin bestefar, og alle lager "ekte" italiensk espresso. Det er selvfølgelig bare tull, og alle har like mye rett og like mye feil. Det finnes ikke en spesifik "ekte italiensk espresso". Jeg har en venn som er fra Sør-Italia og mener at ekte italiensk espresso er Robusta-kaffe. Dette hindrer ikke nord-italienere (f.eks. Illy) å betegne sin 100% arabica å være "ekte italiensk espresso". Jo-da jeg vet at det finnes noen fellestrekk, men om vi hadde empirisk sammenlignet 1000 italienske baristaer hadde resultatet garantert blitt helt forvirrende.

I veden er det et utall av tilberdningsmetoder for den fantastiske kaffebønnen, og maskiner og prosesser utvikles kontinuelig. Det blir fundanmentalistisk imperialistisk sekterisme å påstå at en vietnameser drikker kaffen sin feil! La gubben drikke som han vil, men vi kan gjerne opplyse om at det finnes andre metoder, men ikke påtvinge gamlingen å drikke "Den skandinaviske stilen".

Kutt ut å leke "Kaffe-Nazi", la oss diskutere hvordan vil liker å lage kaffe, men ingen skal komme å tvinge meg til å lage min kaffe på andre måter enn det jeg synes smaker best selv!

BTW: Jeg er stor fan av sylig, klar og lysbrete kaffe, men kan også nyte en "skitten" robusta!

Anarki, er den Skandinaviske stilen, den nye bølgen og Spesial kaffe!
 

robbowan

Well-known member
Jag håller ju med Satyricon från ett tidigare inlägg. Jag kan visserligen gilla den nya "skandinaviska" eller svenska stilen men jag giller än mer en rough blandning med stor andel Robusta i en espresso eller macchiato på samma sätt som jag kan gilla en överextraherad kopp med en låg andel mjölk om jag skall ta en flat white, cappu eller - väldigt sällan - Latte.
 

snabbkaffe

Well-known member
Angående länken:

Först och främst så tycker jag det är intressant med olika kaffe, oavsett om jag gillar de eller ej. Sedan så tycker jag det är viktigt att ha lite distans när man diskuterar. Man måste inse att människor gillar olika, och inte ta för givet att det man själv gillar är "rätt" för alla.
 

Jay

Well-known member
Jag ser att Haugaard gjorde inlägget på min födelsedag, så det var ju roligt att få ett klargörande i present.

Det verkar som att detta gör folk upprörda, att det finns en "skandinavisk stil" som bygger på, eller rättare sagt står i motsatsförhållande till, den traditionella italienska stilen. Vad Haugaard tycks försöka göra är att beskriva vad nutida, front-liggande rostare och baristi försöker åstadkomma med sin espresso, snarare än att värdebestämma vad smak är.

Jag har själv svårt att se kvaliteten i robusta för robustans skull, även om det i liten dos kan åstadkomma något man vill uppnå. Och det finns ju faktiskt ett poänggraderingssystem, där kaffe som är graderade högt är av högre kvalitet än de som inte är graderade över 85 poäng. De kaffesorterna har ju som allra oftast den sötma och syrlighet som Haugaard beskriver är den nya skandinaviska stilen. Därför kan man ju fråga sig vad som är typiskt skandinaviskt med detta, eftersom de flesta inom specialkaffe håller med Haugaard om detta förhållningssätt till kaffet. Det enda jag tyckte var rätt så upplysande i hans inlägg är den om bönans blandning, att man istället för ett baskaffe som "jordar" kaffeblandningen så använder man liknande kaffe med en annan, harmoniserande eller balanserande (eller både och) syrlighet. Om man använder J&N 5 Estate kaffe som exempel så är det ju väldigt sött och syrligt. Det enda jag har mina betänkligheter med är förstås att i en kopp större än de traditionella cappucino kopparna från ACF (WBC-style typ) så försvinner kaffesmaken ut i mjölkens sötma om man ska blanda in mjölk. Espresson är alltså en strikt espresso och inte avsedd att blanda med mjölk (vilket i o f s inte behöver vara något problem eller något negativt)

Allt annat i inlägget är vad de flesta kaffeintresserade gör inom specialkaffe redan, åtminstone i Australien och vad jag vet även i USA.

Kanske är Haugaards inlägg ett manifest för den skandinaviska marknaden, vad svenskar kan räkna med att se mer av i framtiden om de ska dricka mikrorostarnas kaffe, snarare än en definition av vad som är en specifikt skandinavisk stil av hur man närmar sig bönorna?!

Någon skrev att Haugaard inte är någonting utanför Sveriges gränser, och det är att döma av hans blogg och det kaffe han säljer ren luft.... Haugaard har stor koll på vad kaffe är och hur kaffe ska behandlas! Respekt!
 

FabianP

Well-known member
Tycker det känns lite bittert här inne?

Tycker det snarare verkar syrligt... :coffee:


Säga vad man vill, men som så många andra påpekat, så handlar det först och främst om smak. Dock måste jag hålla med angående kvalitetsaspekten, och även ta in lite färskhet i det hela. De svenska mikrorosterierna levererar kaffe som vi räknar färskheten på i enstaka dagar många gånger, med konsumering inom kanske 2-3månader. På den tiden har de flesta italienska blandningar som tas in, antagligen knappt ens lämnat sin första lagerhylla på väg till nästa. Och helt ärligt, jag är ganska övertygad om att de svenska rosterierna (mikrorosterier that is) håller högre klass på den rena råvaran, än vad gemene italienare som kommer till landet gör. Fast det är kanske bara fördomsfullt att tro?

/Fabian


PS. Dock tyckte jag att Passalaqcuas Vesuvio var en riktigt höjdare! DS.
 

snabbkaffe

Well-known member
Visst är det så att det just nu generellt är fokus på syrliga kaffen och därför är det färska utbudet större för dessa kaffen. Dock finns det väl även ett gäng mindre syrliga kaffen tillgängliga i färsk kvalisort. :)

Hur mäter man egentligen "kvalité" på kaffebönor? Är det smak, utseende, storlek, mm?
Dvs hur fungerar poänggraderingssystemet? :)

Jag tror verkligen inte folk blir upprörda pga den "skandinaviska" stilens existens. Det jag däremot tror gör folk upprörda är när man menar att den skandinaviska stilen står för kaffeintresse, kvalité, färskhet, mm, och att den mer klassiska smaken står för motsatsen.
 

Musikarfelix

Well-known member
"Hur mäter man egentligen "kvalité" på kaffebönor?"

Koppning?

Att han dissar den klassiska stilen är väl inte så konstigt, hans karriär startade ju som en motreaktion till de Italienska blandningarna.
 

Stadler

Well-known member
J&N har ju gått från noll till 50 MSEK i omsättning på några år. Det är klart att man vill att så många som möjligt skall anamma denna stil, konkurrensen är ju minimal jämfört med att försöka köra kopior på alla italienska blandningar. Att notera är att deras La Bomba som skall vara en typisk italiensk blandning är mycket blek jämfört med orginalen, hur hänger detta ihop? Är det svårare att göra ett bra klassiskt kaffe jämfört med ett bra skandinaviskt kaffe?
 

Ciclista

Well-known member
Hmm, tycker att det smakar bittert i debatten här, bara folk med "Någonting med robusta" och osyrligt osv i Kaffebeskrivningarna. Vart har alla syraälskande kaffenördar tagit vägen nånstans? Speak up nu, kan ju knappast vara en handfull människor på microrosterierna som tycker om stilen. Måste finnas konsumenter också, troligtvis på detta forumet.
 

Jay

Well-known member
Äh, det luktar klassisk Jante lång väg; "Ingen ska komma här och tala om för mig att det är fel på mina smaklökar som har druckit robustakaffe i trettio år, jag GILLAR bryggkaffe som stått fem timmar på pannan!"

Återigen känns det som att man missar att det nog mer handlar om att definiera en stil snarare än att stöpa alla kaffedrickare i en ny form. Man kan gilla både italienska robustablandningar och Haugaards syrliga sötbitar, utan att man måste ta ställning till någon som favorit. Däremot så borde det vara en självklarhet att låggradig Arabica som finns i McDonaldskaffe är sämre än vinnare av COE, och det finns ingen anledning för en kvalitativ rostare att arbeta med McDonaldskaffe...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp