Brunopasso? Mer info om den?

GZ

Member
Hej allihop jag är ny här och dessutom novis på kaffe! :)

Jag är en tedrickare med Lap Sang som favorit, som med ojämna mellanrum njuter av en espresso, senast blev det faktiskt flera stycken när jag var i Rom. Suget efter en snygg, lättanvänd och god espressobryggare har ändå funnits i flera år, oklart varför ibland.

Nu har i alla fall min äkta hälft tagit intiativet till ett inköp och då gäller det att passa på! :D Det lutade först åt en Nespresso men flera här verkar tveksamma till smaken och att det är för lite kaffemängd i en kapsel och att det blir dyrt per kopp.

Flera pushar och gillar däremot Brunopasso. Men det finns inte mycket tester och information?

1. Finns bara Brunopasso i Sverige (och Japan)? Eller går den under annat namn utomlands? Vad kostar den i så fall utomlands?

2. Var hittar man tester av Brunopasso?

3. Var köper man pods? Jag bor i Göteborg.

4. Är det tillräcklig mängd kaffe i varje pod för att göra gott kaffe (jmfrt med t ex Nespresso)? Vad rekommenderas för sort, vilka favoriter har ni? Vad kostar en pod jmfrt med en kapsel (som kostar ca 3 kr)?

5. Är bryggaren "idiotsäker"? Jag är relativt teknisk och kan läsa instruktioner, men har ingen erfarenhet av kaffe. Däremot är jag kräsen med smaken.

Mvh GZ
 

Molarin

Well-known member
1. Ingen aning
2. Vi gjorde ett blindtest på BaristaCamp. 15 personer fick en kopp från brunopasso och en kopp färskmalet (samma kaffesort). 6 av 15 gissade rätt, 5 gissade fel och 4 kände ingen skillnad.
3. Det är standard ESE-pods. Finns på Ica. Iallafall i Borås.
4. Ja, för enkel espresso. Finns även för dubbel men det har jag inte provat.
5. Japp.

Finns att provköra på Kaffemaskinen, Storgatan i Göteborg.
 

Sir Anselm

Well-known member
3. Var köper man pods? Jag bor i Göteborg.

4. Är det tillräcklig mängd kaffe i varje pod för att göra gott kaffe (jmfrt med t ex Nespresso)? Vad rekommenderas för sort, vilka favoriter har ni? Vad kostar en pod jmfrt med en kapsel (som kostar ca 3 kr)?

5. Är bryggaren "idiotsäker"? Jag är relativt teknisk och kan läsa instruktioner, men har ingen erfarenhet av kaffe. Däremot är jag kräsen med smaken.

Mvh GZ

Jag beställde ett gäng från Kaffemaskinen, de hade en del att välja på. Mauro'n var bra, gillade även Kimbo. Miscela d'oro tyckte jag däremot var lite "tunn". Men jag tror inte du kommer billigare undan med pods, men däremot får du kanske lite störra utbud av sorter.

Nu har jag bara testa Brunopasso:n lite snabbt, men ja, den verkar "idiotsäker"... :)
 

GZ

Member
Mauro'n var bra, gillade även Kimbo. Miscela d'oro tyckte jag däremot var lite "tunn".

Tack, det ska bli spännande att prova (om det blir ett köp).

Är Brunopasso ett betydligt bättre köp än en billigare Nespresso. Eller är det marginell skillnad? Kan prisskillnaden motiveras?
 

arto

Well-known member
Brunon har två värmeblock och två separata pumpar (har inte öppnat upp maskinen men baserar detta på hur maskinen fungerar). Du kan göra kaffe & ånga på samtidigt. Det kan inte Nespressomaskinerna. Du kan justera flödesmotståndet på Brunon, dvs du kan påverka hur fort kaffet rinner med en viss sorts pod. Jag tycker att kaffet kan smaka bra från båda systemen, bara man väljer sin favorit pod/kapsel. Mekaniska kvaliten känns bra på bägge systemen.
 

Tobias

Well-known member
Tugnt flås från en sån liten maskin, har inte lyckats få till creman på vare sig arabica eller robustakaffet, det går att få till microskum!! Har provat en Caffitalymaskin förut och är nog lite mer impad av den. designmässigt så är den överlägsen alla pods eller kapselmaskiner.
 

GZ

Member
Ok, tack för tipset! Då får jag ta med familjen dit på provsmakning.
:cool:

Kaffemaskinen visade bryggaren och jag fick prova ett par koppar. Det var gott kaffe! Provsmakningen slutade med att jag köpte en bryggare (öppet köp än så länge). Tack ni som hjälpt mig inför köpet!
:lol:

Två frågor kring köpet...

a) Vi valde den bruna varianten. Den är väldigt mörk och nästan svart. Är alla så mörka? Ni som har köpt en brun, är den svart med hint av brunt? Finns det flera nyanser av brunt ute på marknaden? Den är betydligt mörkare i verkligheten än på bilden tycker jag: http://brunopasso.se/media/img/bp_img_pd-1_three_colours_profile.jpg

b) Inuti vattenbehållaren finns det en vit kloss i ett litet plastutrymme längst ner. Vad är det för kloss och vad har den för syfte? Hur gör man rent där? Kan man plocka loss den?
:coffee:
 

Englund

Well-known member
Alla vi sålt hittills har varit svartbruna, så det är nog den kulören...riktigt snygg imo.

"Klossen" är ett vattenfilter som renar från kalk och annat som kan skada maskinen, så ta inte bort den. Den bör hålla för ca 250-300 espresso:s, och kan sedan regenereras genom att läggas i saltlösning över natten....alternativt köper man en ny för ca 50-lappen.
 

GZ

Member
Alla vi sålt hittills har varit svartbruna, så det är nog den kulören...riktigt snygg imo.

"Klossen" är ett vattenfilter som renar från kalk och annat som kan skada maskinen, så ta inte bort den. Den bör hålla för ca 250-300 espresso:s, och kan sedan regenereras genom att läggas i saltlösning över natten....alternativt köper man en ny för ca 50-lappen.

Tack för snabbt svar!

Ja då får vi fundera på om vi vill ha den mörkt, mörkt, mörkt bruna. Det vore snyggt med lite mer brunt än svart, men det är ju en akademisk fråga i det här fallet.

Klossen med tillhörande lilla plastbehållare kan alltså bändas loss? När man ska lägga den i saltlösning eller byta ut den? Plus diska lite extra där den satt. Jag såg ingen bild på den i manualen?

Däremot talar manualen flera gånger om ett "water softening resin filter" som ska bytas varannan månad. Men det är ju det runda filtret som sitter på slangen. Manualen nämner inte "klossen" som sitter fast i vattenbehållaren och den är heller inte listad som reservdel?
:unsure:
 

Englund

Well-known member
Fel av mig, trodde du menade det runda vattenfiltret (vi bloggade om sådana för ett par dagar sedan så det finns en bild där)....måste kolla vad det är för "kloss" vi pratar om när jag kommer tillbaka till butiken på måndag...
 

GZ

Member
Aha, den kan nog vara en nivåmätare. Klossen rör sig uppåt när man häller på vatten. Det är något i klossen som maskinen troligen kan känna av, en magnet eller liknande. Så det är nog inget man behöver byta ut.

Men jag undrar fortfarande om den är avtagbar för att diska vattenbehållaren lite noggrannare? Jag kan ringa till Kaffemaskinen på måndag om ingen vet redan nu i helgen förstås.
 

Stelah

Member
Om jag vore dig skulle jag förkasta den tanken och istället satsa på en manuell espressobryggare. Det enda positiva med pod eller kapsel är om du har den på jobbet och inte har någonstans att "kladda". Du kommer att bli så mycket mer nöjd, glad och rikare. :coffee:
 

lena55

Member
Hur fungerar era Brunopasso, ni som har en?

Är ni nöjda?


Jag har läst allt om kaffemaskiner ett tag - och vill ha en som är enkel att använda, det är det enda jag vet. Funderar på Brunopasso men skulle vilja ha mer åsikter om positivt och negativt med kaffe och skumning av mjölk? Enkel verkar den ju vara att använda.

Eller så ska jag ha en annan maskin, men vilken i så fall... Svårt!
 

GZ

Member
Om jag vore dig skulle jag förkasta den tanken och istället satsa på en manuell espressobryggare. Det enda positiva med pod eller kapsel är om du har den på jobbet och inte har någonstans att "kladda". Du kommer att bli så mycket mer nöjd, glad och rikare. :coffee:

Bryggaren är redan igångkörd!
:lol:

Vi har faktiskt extremt trångt i vårt lilla kök (ni anar inte) och har ingen större lust att kladda. Det kan så klart ändra sig senare om man blir riktigt biten, men då får vi väl köpa en manuell bryggare då istället?
:)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag kan bara tillägga att den erfarenhet jag har av PODs-maskiner inte är särdeles god. Har haft en hyfsad helautomat och använt ett antal PODdare, men inte förrän semiautomaterna (Silvia och Vibiemme) började det hända positiva saker.

Testade dock att dra ett skott med Brunopasson under BaristaCamp och blev vansinnigt positivt överraskad. Jäklars! Kom det kaffet från en PODdare? Nu var inte det kaffet det godaste, men det berodde snarare på kaffet än på maskinen. Den extraktionen var det definitivt inga fel på och ångtrycket verkade inte heller gå av för hackor. Dessutom fanns den ack så viktiga värmen! :D

Som jag ser det idag: skulle jag vara i behov av en POD-maskin så skulle jag inte leta längre än till en återförsäljare av Brunopasso!

//Stefan (som tycker det är kul att bli positivt överraskad av i sin mening under dogs)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp