Billig och enkel Pod-maskin?

Nybörjarjocke

New member
Jo jag har förstått att jag förmodligen är på helt fel forum för att ens våga fråga... men...

Är ute efter någon enkel och billig maskin för att kunna fixa främst en cappucino då och då (typ ett par gånger i veckan). Har ruskigt litet kök så är den smidig så gör det ju inget...

Är absolut nybörjare och vill i nuläget inte vara något annat heller - så kaffepods känns ju rätt smidigt - men vill inte binda mig vid nespresso även om jag såg att de hade en rätt vettig maskin som kunde göra cappucino automatiskt.

Någon som kan tipsa om något... är inte riktigt i läget att jag vill köpa kvarn, maskin och bli barista - snarare köpa något billigt tjafs som jag kan slänga in en pod i och få något som är någorlunda drickbart.
 

djneo

Well-known member
Köp en Brunnopasso väldigt trevlig och potent maskin och klarade blind testet på barista camp mycket bra...
 

Faktor

Well-known member
Ja även jag rekommenderar Brunopasso. Snygga, smidiga och har faktiskt riktigt bra ång- och mjölkskumningsfunktioner.
 

lena55

Member
*suck* Tydligen är Brunpasso den "senaste"? - eftersom "alla" nämner den...? (i a f i alla nyare trådar...) - eller är den faktiskt så överlägset bra?

En bra maskin, så automatisk som möjligt - som kan ge mig god capuccino - latte m m - kanske kan brygga vanligt kaffe också så jag slipper ha en extra kaffebrygg hemma - VAD REKOMMENDERAR NI?

Sitter här o läser i trådarna... -

- det finns ju HUR många maskiner som helst och till variernande pris - fruktansvärt svårt att kunna välja om man inte har erfarenhet.
 

vanhoffen

Well-known member
nespresso är billigare men om man vill ha mjälkskummnings möjligheter till den blir det ju lite dyrare.
Ett alternativ är väl att köpa billigaste nespresson och sedan köpa en elektrisk mjölkvisp/skummare på clas olson för 59kr. billigt, relativt smidigt och helt ok espresso blir det i grunden i cappun.
ska du ha vanlig brygg också så tror jag krupps har nån combo modell..

Annars så är brunopasson riktigt bra men det blir ju dyrare och det kan svida i plånboken.
 

dan nilsson

Well-known member
*suck* Tydligen är Brunpasso den "senaste"? - eftersom "alla" nämner den...? (i a f i alla nyare trådar...) - eller är den faktiskt så överlägset bra?

En bra maskin, så automatisk som möjligt - som kan ge mig god capuccino - latte m m - kanske kan brygga vanligt kaffe också så jag slipper ha en extra kaffebrygg hemma - VAD REKOMMENDERAR NI?

Sitter här o läser i trådarna... -

- det finns ju HUR många maskiner som helst och till variernande pris - fruktansvärt svårt att kunna välja om man inte har erfarenhet.


Jag tror att du behöver ett Trollspö, för en sån maskin finns inte. Det realistiska alternativet är Brunopasso för din latte/cappu/espresso mm, och en presskanna/aeropress + kvarn till "vanligt kaffe".

lycka till i jakten //Dan
 

Agathorn

Well-known member
*suck* Tydligen är Brunpasso den "senaste"? - eftersom "alla" nämner den...? (i a f i alla nyare trådar...) - eller är den faktiskt så överlägset bra?

En bra maskin, så automatisk som möjligt - som kan ge mig god capuccino - latte m m - kanske kan brygga vanligt kaffe också så jag slipper ha en extra kaffebrygg hemma - VAD REKOMMENDERAR NI?

Sitter här o läser i trådarna... -

- det finns ju HUR många maskiner som helst och till variernande pris - fruktansvärt svårt att kunna välja om man inte har erfarenhet.

Ett tips lena55. Att skriva med versaler i ett forum är samma sak som att skrika. Så undvik det.

Som andra skriver, någon maskin som brygger vanligt kaffe och espresso/cappuccinos finns inte så vitt jag vet. Du kan köpa en helautomatisk maskin som ger halvtråkiga cappuccinos och sedan kan göra en lungo (typ utspädd espresso, somliga tror det är vanligt filterkaffe). Men brunopasso är väl bra, fick väl mycket hype iom barista camp antar jag. Finns även pods sats till Gaggia maskiner (lite billigare än brunopasso tror jag) och där kan du även köra med malet kaffe som vanligt också om du vill det framöver. Även till Rancilio Silvia. Silvian har riktigt bra skumningsmöjligheter som iofs kräver lite övning (som allt inom espressovärlden kräver för att få bra resultat).
 

lena55

Member
Tack för svar! - även fast jag verkligen inte gjorde något f a skriva med versaler, så vi får väl se hur det fungerar nu då... :blush:
 

larjo11

Well-known member
Vad kostar poden till en Brunpasso?
Har för mig att de kostar ca 3kr / kopp till en Nespresso.
Kan ju vara lite intressent hur många enkla man ska köra med en Brunpasso innan totalkostnaden blir billigare än med en Nespresso.
/Lars
 

Sir Anselm

Well-known member
Vad kostar poden till en Brunpasso?
Har för mig att de kostar ca 3kr / kopp till en Nespresso.
Kan ju vara lite intressent hur många enkla man ska köra med en Brunpasso innan totalkostnaden blir billigare än med en Nespresso.
/Lars

Köper du en kartong med 150 Mauro-pods på Kaffemaskinen så blir det ungefär 3,30kr per pod.
 

larjo11

Well-known member
Köper du en kartong med 150 Mauro-pods på Kaffemaskinen så blir det ungefär 3,30kr per pod.

Hmm
Då kommer man ju aldrig ikapp!
Fast å andra sidan så ska man väl jämföra med lite billigare pods.
Mauro-pods är väl inte de billigast?

Då var jag tillbaka på ruta ett med jobbets podmaskin...
/Lars
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp