Bialetti Moka Express

Raveot

New member
Hej!

Jag funderar på en Bialetti Moka Express men jag är lite osäker på hur dem fungerar. Jag kommer huvudsakligen att göra för en person men det är ju inte fel om Bialettin är av större storlek så att det även räcker till några gäster.

Gör sig en Moka Express för 6 koppar sig bäst för just 6 koppar? Eller har det ingen betydelse om man använder en Moka Express för 6 koppar för tillverka 2 koppar kaffe?

Jag brukar normalt dricka en mugg bryggkaffe per tillfälle. Motsvarar det ungefär en Moka Express för 2 koppar? Eller behöver man en större variant?

Tack på förhand.
 

mts

Well-known member
i en mokabryggare så gör man normalt sett så mycket kaffe som den är avsedd för, går inte att minska kaffedosen. Personligen skulle jag nog rekommandera en brikka framför moka express då den gör avsevärt bättre kaffe, även om den kostar ett par kronor mer så är det prisvärt med tanke på hur länge du kommer att ha den.

Förresten, har du kollat på aeropress? kan vara läge att köpa en stor mokabryggare och en sån kanske.
 

zix

Well-known member
En mugg kaffe är snarare som en full 6-koppars. Om du pratar mugg i storlek med temugg. Och om det är mängden du pratar om.
Men du kommer inte att behöva så mycket av mokakaffet, det är starkare och smakrikare. Bättre för magen också i och med att du inte behöver dricka lika mycket. Man kan komplettera med annat - vatten till exempel.
Aeropressen är ju också trevlig. Kan, precis som mts säger, vara bra att ha både ock. Men annars kan du med fördel skaffa dig kvarn och mala färskt istället (om du inte redan har en), det blir stor skillnad.
 

Raveot

New member
Tack för hjälpen och tipsen. Temugg är lite större än vad jag tänker mig. Jag tänkte mer på en typisk "kaffemugg" i storlek, på det sättet som kaffe ofta serveras i Sverige.

Vad kan det motsvara för kaffemängd på en Moka Express? Det är inte viktigt att jag får i mig samma mängd vätska. Det är samma kaffemängd jag är ute efter. Jag vill helst inte öka på det intaget, även om det är gott. :) Kan en 3-koppars vara lämplig då?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp