Stockholm 3 tips till turisterna

Coffeehead

Well-known member
Jag åkte Arlanda express härom dagen och passade då på att läsa deras kundtidning. Där gavs 3 tips på kaffebarer i Stockholm. Utan inbördes ordning får jag förmoda listades

caffè Ugo - Kungsholmen
Sosta
Espressino - Södermalm
 

Ignatius Riley

Well-known member
Bra tips!

Ugo är en klar favorit, Sosta på Sveavägen (har inte besökt deras andra srälle) är stabilt, Espressino är bra. Men Frapino hade IMO också platsat på listan.
 

FabianP

Well-known member
J&N's konceptbutik får ju ingen här på forumet missa om de är i Hufvudstaden. :)

/Fabian
 

Coffeehead

Well-known member
Jag besökte J&N butiken för en tid sedan och jag tyckte inte den erbjöd något speciellt, den är helt klart bara till för show off och för att bjuda in nya och gamla kunder till ett bättre läge än Tullinge där rosteriet ligger. Ville man göra en butik/kaffebar borde man tänkt mer på konsument mönster.
 

juve

Active member
Jag ska fira det nya året på Kungsholmen och vill ha några tips (Kungsholmen eller någon minuts promenad).
Caffè Ugo, kommer jag att besöka, men ett eller två ställen till hinner jag med, men vilka?
Kom igen nu med förslag.
 

Gholam

Well-known member
Kungsholmen är ju inte så stort. Du kommer att kunna ta dig till de övriga ställena på listan om du vill. Tex Ugo till Sosta 30min till fots.
 

MaZ

Well-known member
För oss turister så är en adress rätt bra att ha, Södermalm tar ju ett tag att knata igenom t ex... ;)
 

Gholam

Well-known member
Det finns en sida på nätet där man ser alla rankade kaféer på en karta. Jag vill minnas att den fanns omnämnd här i RK men kunde inte hitta den för att lägga upp länken. Den kanske kan vara till hjälp. Jag vet att det var så jag "hittade" Coco Vaja (som ligger bara ett stenkast bort från där jag bor).
 

juve

Active member
Klart är att Caffé Ugo får ett besök, verkar som många här på forumet är nöjda efter ett besök där.
 

Coffeehead

Well-known member
Caffè Ugo är absolut värt ett besök med sin klassiska espressoblandning, jag är själv stammis och besöker dem så gott som varje dag. Har du möjlighet så köp med dig en påse kaffe från dem. Jag vet att de håller stängt en del nu under helgerna men tyvärr är jag själv bortrest så jag kan tyvärr inte kolla upp det åt dig, du kan prova att ringa dem på 08 6547500.

Sosta därimot har nog öppet som vanligt, med andra ord alla dagar utom röda. Espressino har bytt ägare och jag har själv inte hunnit besöka dem sedan detta hände men jag vet sedan inlägg här att all gammal personal försvann så hur kvaliteten är nu för tiden vet jag inte.
 

juve

Active member
Det nya året skulle firas i Stockholm (på Kungsholmen) och ett besök på Caffé Ugo var bestämt, men suck var ledsen jag blev när jag efter en heldag i butiker upptäckte att dom har stängt från 23/12 till 7/1. Tråkigt slut på 2009, kan bara bli bättre!
 

Neroamaro

Member
Jag kan inget annat än tala väl om mina "konkurränter" på Kungsholmen. Micke på Caffé Ugo serverar en mycket god direktimporterad espresso. Tur att han ligger en bit bort :)
Själva kör vi Moak servito just nu i kvarnen på Punto Caffé, klassiskt syditalienskt altså som håller bra sting blandat med mjölk.(tycker jag)
 

Coffeehead

Well-known member
Om jag förstår Neroamaro rätt så är det han som driver Punto Caffè, och det ligger vid Fridhemsplan ner mot Rålambshovsparken. Deras espresso är av den kraftigare klassiska italienska sorten.
 

juve

Active member
ok, synd att jag inte visste de och att jag hade mer tid när jag var där. Då har jag ett till ställe att besöka nästa sväng till Stockholm.
Tack för att du har koll Coffeehead!
 
Topp