Hur långt tid är rimligt för service?

Musicman

Well-known member
Hej alla i sommarvärmen,

Tänkte till slut kolla med er som fått fel på er maskin och vad ni tycker är en rimlig tid för servicecentret/leverantören att laga och fixa till?

Detta är andra gången som min maskin är inskickad och följande har hänt:

Oktober 2008: Jag meddelar affären att maskinen ibland tappar tryck men då detta var väldigt sporadiskt lät jag det vara tillsvidare

31 mars: Jag påtalar att den allt oftare tappar tryck - affären skall kolla och återkomma efter kontroll hos Quickmill i Italien

15 april: Jag får meddelande om att jag inte är bortglömd och att de har kontakt med Quickmill i Italien.

28 april: Då jag inte hört något från affären påminner jag om att jag tror det är bäst att jag skickar in maskinen för kontroll/lagning.

28 april: Jag får följande svar från affären: "Jag ska skicka iväg ett sista tjat-försök till QM. De brukar ibland vara lite långsammare på att komma med svar på saker de inte riktigt vet vad de ska svara på."

28 april: Jag påtalar att jag själv kan köra maskinen till servicecentret för att snabba på processen

15 maj: Ingen reaktion. Jag skickar påminnelsemail och undrar om status

19 maj: Affären beklagar det sena svaret och skyller på att de bytt servicecenter. Lovar att skicka fraktsedel inom ett par dagar.

1 juni: Jag har inte hört något, ingen fraktsedel har kommit. Jag tappar tålamodet och mailar och "hotar" med att själv skicka in den, laga den och skicka faktura till affären alternativt kontakta ARN.

1 juni: Affären beklagar och lovar att jag skall kunna skicka in maskinen "i veckan", fraktsedeln skall skickas imorgon.

9 juni: Ingen fraktsedel har kommit. Affären skyller än en gång på att de bytt servicecenter.

10 juni: Jag får fraktsedeln och skickar maskinen samma dag. Jag meddelar detta till affären och förutsätter ( i ett mail) att det nu går fort som attan att fixa till det här.

18 juni: Jag har inte hört något från någon så jag mailar servicecentret direkt. Får inget svar. Meddelar affären detta.

22 juni: Får påminna affären om status. Får som svar att "de återkommer".

Idag: Påminner och undrar hur det går. Får som svar att de inte har tittat på maskinen ännu. Ridå.

Nu har över två månader gått och det enda som uppnåtts är att min maskin står på ett servicecenter i Malmö. Är detta acceptabelt tycker ni? Eller är jag bara för gnällig?

Må gott,

Musicman
 

mikotekniko

Well-known member
Hmm service-centret ser ju bara tiden från att de fick den tills nu. Så i deras ögon har det tagit två veckor. De borde dock kunna svara på mail eller telefon.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om de nu har bytt servicecenter två gånger...? Så kan man kanske inte vara så sur på det senaste av servicecentren i alla fall. Men butiken borde kunnat elda på de befintliga servicecentren mer tycker man.

Men fram tills 9-10 juni tycker jag att det verkar gått ganska segt.
 

Blue Java

Active member
Andra gången den är på service? Är det samma fel även denna gång?
Jag har själv jobbat som servicetekniker inom musikteknik (förstärkare, slutsteg, mixerbord etc...) och tycker nog att du i alla fall borde fått veta ungefär hur lång tid reparationen beräknas ta samt även ett KF, men det kanske är en garantirep. eller?

Jag har för mig att vi hade max två-tre veckor beräknad servicetid där jag jobbade. Upp till en månad under sommar och semestertid...

Hoppas du får tillbaka en fungerande maskin igen!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om den går sönder igen och du behöver få den lagad en tredje gång, inom ett år från köpdatumet, så försök att kräva en ny maskin eller pengarna tillbaka (om det är det du vill).

Jag tror att man har rätt till det om de inte lyckas få maskinen fungerande, man ska ju inte behöva skicka in den för lagning hela tiden. Jag fick tillbaka hela beloppet och fick häva köpet av min Isomac Mondiale Bar Version när den var inne på lagning för tredje gången (tror jag det var). Det drog ut på tiden och den här tredje gången var inget undantag, då var den dessutom skickad till Italien och italienarna skulle ha semester mitt i allting...

Fast det kanske var Isomac som hade ett ovanligt bra kundbemötande. Dels för att jag fick häva köpet utan bråk och krångel och dels så fick jag en lånemaskin som de levererade till min dörr gratis, så jag kunde göra kaffe medans min apparat var på lagning. Sådan service gillas!
 

Musicman

Well-known member
Hej alla,

Min huvudsakliga irritation ligger på affären som sålde maskinen och som "pratar iväg" två månader (april-maj) innan maskinen kommer iväg. Sen att servicecentret har mycket att göra säger jag inte något om. Att jag hela tiden behöver ligga på och påminna stör mig också. Sånt är ju att göra sitt bästa för att få irriterande kunder...Min undran är - hur länge skulle jag fått vänta om jag inte påmint med jämna mellanrum?

I övrigt är det andra gången maskinen är inne på två år och det är ju inte på något sätt en katastrof men jag vill ju att den skall fungera utan fel. Konsumentköplagen gäller i två år så skulle de krångla nu så går jag till ARN. Tror att jag köpte maskinen i juni 2007 så det irriterar mig att det nu kan ha gått precis över två år och att affären då skulle hävda att jag skall betala allt själv. Nåja - vi får se.

Jag vill inte nämna var jag köpt maskinen ännu då jag inte är i mål med allt än. Dessutom har de alltid varit vänliga och trevliga i sitt bemötande men som sagt - den här gången tröttnade jag på det "lalliga" tempot...

Må gott alla,
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tror att jag köpte maskinen i juni 2007 så det irriterar mig att det nu kan ha gått precis över två år och att affären då skulle hävda att jag skall betala allt själv. Nåja - vi får se.

Eftersom du jobbat så för att få lämna in maskinen innan det här tvåårsskiftet passerat är det nog ingen fara. Ska inte vara i alla fall.
 

Engström

Member
Konsumentköplagen gäller i två år så skulle de krångla nu så går jag till ARN. Tror att jag köpte maskinen i juni 2007 så det irriterar mig att det nu kan ha gått precis över två år och att affären då skulle hävda att jag skall betala allt själv. Nåja - vi får se.

Om du menar reklamationsrätten så gäller den i tre år om varan är köpt efter 1 april 2005.
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Här kommer en uppdatering i min röra och nu har följande hänt:

Strax efter mitt inlägg här ringde jag konsumentombudsmannen i min kommun (första gången i livet, hahaha) och lagen är enkel: Som köpare skall man skyndsamt få sin vara reparerad och dröjer det mer en några dagar/en vecka skall jag få en ersättningsmaskin tills min är lagad. Sagt och gjort - jag satte "hårt mot hårt" och "hotade" med ARN och konsumentköplagen och vips - efter en vecka var min maskin på väg. Glad i hågen packade jag upp men till min besvikelse utspelade sig följande:

1. Maskinen var helt nersölad av fett/partiklar. Jag lämnade den rengjord. Inget bra tecken...

2. Det var en buckla i gallret till droppbrickan. Gick att böja till.

3. När jag sen skulle dra min första shot så når inte själva spaken ända fram till knappen som skall starta extraktionen - ni vet den som mekaniskt skall trycka in den svarta knappen. Så nu fick jag stå och trycka mot med handkraft för att få igång extraktionen.

4. Trycket når nu oftast över 12-13 bar för att få en ok extraktion. Maler jag grövre rinner det för fort. Maler jag finare åker trycket upp till ovanstående antal bar.

Slutsats: Enligt affären som sålt den har servicecentret bytt pump bla. De kan omöjligt ha provkört maskinen enligt mig, efter utförd service. Paketet var inte skadat i leverans.

Min fråga till er - vad göra? Servicecentret har semester enligt min affär så vi vet inte vad som hänt.

Har utbyte av pump att göra med att de kan ha slarvat med isättningen? Är det från pumpen som den del som startar extraktionen sticker ut?

Hur göra med trycket? Enligt affären är standard 11,5 bar enligt Quickmill och jag skall sen justera med malningsgrad - något som jag som sagt inte lyckas med...

En annan sak är att när maskinen stått still ett tag tar det nu väldigt lång tid innan vattnet kommer ut vid flushning - vad betyder det? Så har det inte varit innan...

Många frågor - finns det någon med lite tips och råd är jag tacksam...

Tack,
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan de ha skickat en annan apparat till dig bara för att "få tyst på dig" för tillfället? Den där knappen ska man inte behöva röra om man byter ut pumpen. Och hur fan har de provat att den fungerar om knappen inte fungerar... Fan vad lack man skulle vara!:angry:
 

jesperC

Active member
Tre veckor är en rimlig tid för service.

Åk till säljaren så de får fixa till problemet. Se även till att du får låna en likvärdig maskin under tiden. Med tanke på deras servicetider har de inte mycket att säga till om angående detta. Att de har problem med sin leverantör/servicelämnare är deras problem och inget du skall drabbas av.

Glöm inte bort att posta här vilken säljare och servelämnare det rör sig om.

//j
 

GLC

Well-known member
Vid nåt tillfälle bör man väl kunna få en ny maskin tycker man, men det har kanske inte gått så långt än..
 

Musicman

Well-known member
Tre veckor är en rimlig tid för service.

Åk till säljaren så de får fixa till problemet. Se även till att du får låna en likvärdig maskin under tiden. Med tanke på deras servicetider har de inte mycket att säga till om angående detta. Att de har problem med sin leverantör/servicelämnare är deras problem och inget du skall drabbas av.

Glöm inte bort att posta här vilken säljare och servelämnare det rör sig om.

//j

Hej,

Ja du - tänk om jag KUNDE åka till säljaren. De finns inte som verklig butik - bara på nätet. De har således inga som helst lånemaskiner... Detta är tydligen risken man får ta och i mitt läge ångrar jag mig faktiskt att jag köpte av en internetbutik även om affären i sig har försökt hjälpa mig - dock med så otroliga väntetider samt att de i sin tur sitter i knät på ett skitservicecenter för att uttrycka mig milt. Jag tror - om de inte löser det här fort - att jag får gå till ARN efter sommaren så får de avgöra saken. Jag väntar med att skriva vilken affär det är tills ärendet är avgjort ordentligt...:mad:
 

peterparnes

Well-known member
Vilken butik gäller det så man vet vilka man ska undvika i framtiden.

(Inget med ditt ärende att göra men Kaffegrossisten var mycket snabba på att hantera mitt ärende tidigare i veckan.).
 

Trident

Well-known member
Du kan ändra bryggtrycket i Andrejan ganska enkelt själv. Har för mig att jag gjorde det när jag fick hem min maskin.

Annars tycker jag som KG att det låter som du fått en annan maskin. Knappen som skall slå på maskinen när man drar i spaken kan knappast ha med pumpen att göra.
 

Pac

Maskindoktorn
Ingen rolig historia det här Musicman. :( Låt oss hoppas på att det du råkat ut för är undantagsfall och att det reder ut sig då du snackat med ARN. Jag känner med dig, hade du bott närmare GBG hade du haft en besökare om du velat. :)

Det är väldigt klokt av dig att inte smutskasta butiken & servicestället. Man måste inse att de som jobbar på butiken och servicestället är vanliga människor med sina fel och brister de med. Ett råd: Ta fram kameran och dokumentera ALLT så att du har mer än känslor att komma med när förhandlingarna börjar.

Jag håller tummarna för att det här skall lösa sig på ett acceptabelt sätt för alla inblandade. :)
 

Musicman

Well-known member
Hej

Tack snälla Pac - jag tycker som du - finns ingen anledning att smutskasta....och jag vill vara så objektiv jag bara kan. Är det så att du har koll på maskiner? Jag sitter i Lysekil nu och skall kanske till Göteborg på torsdag - kan jag anlita dig för en snabb konsultation månne? *s*

Ciao,
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,715
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp