Uppackning: Mazzer Major Electronic

rico

Member
Hej.

Har noterat att det inte finns överdrivet mkt info om Mazzer Major Electronic och tänkte därmed posta lite bilder kring uppackningen av mitt ex :D

Fruns första kommentar: - Oj vilken snygg färg :lol:
Ytterst tacksam då den tar upp stora delar av köket....

Vid första provkörningen så känns det som att den maler som en dröm. Återkommer i frågan.

Nedan finns en kort filmsnutt att ladda ner för den som vill se en malning:
http://roaming.homedns.org/misc/DSC00102.3GP
 

Bilagor

  • DSC_5017.jpg
    DSC_5017.jpg
    45.9 KB · Visningar: 149
  • DSC_5019.jpg
    DSC_5019.jpg
    43.6 KB · Visningar: 108
  • DSC_5020.jpg
    DSC_5020.jpg
    49.3 KB · Visningar: 94
  • DSC_5024.jpg
    DSC_5024.jpg
    36.6 KB · Visningar: 93
  • DSC_5034.jpg
    DSC_5034.jpg
    47.9 KB · Visningar: 168
  • DSC_5047.jpg
    DSC_5047.jpg
    56 KB · Visningar: 186
  • DSC_5045.jpg
    DSC_5045.jpg
    55.2 KB · Visningar: 136
  • DSC_5043.jpg
    DSC_5043.jpg
    48.3 KB · Visningar: 160
  • DSC_5039.jpg
    DSC_5039.jpg
    44.1 KB · Visningar: 133
  • DSC_5036.jpg
    DSC_5036.jpg
    48 KB · Visningar: 121
  • DSC_5050.jpg
    DSC_5050.jpg
    34.8 KB · Visningar: 150
  • DSC_5023.jpg
    DSC_5023.jpg
    43.1 KB · Visningar: 194

martink78

Well-known member
hmm.. intressant. Vad var det som gjorde att du valde en sådan?
Och hur funkar den, ställer man in malningsgrad med + & - och trycker på kaffekoppen för en enkel? Hur gör man för att mala större mängder?
 

Anders

Well-known member
Följer den någon sorts standard torde det vara (utan att ha vidare koll på Mazzer), timerinställningar för enkel och dubbel (en kopp, två koppar), där displayen förmodligen visar antal sekunder för respektive och ev. antal malningar. Malningsgraden lär ställas med kugghjulet under hoppern. Rätta mig gärna om jag har fel.

@rico: Kul att du är nöjd!

Du får berätta om resultaten i koppen också. Hur är det med spill och klumpar?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Grym kvarn! De är så jäkla stora de där... får man se en bild när den står bredvid din espressomaskin? Fast den kanske inte står bredvid den i normala fall...?
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
He-he!
Jeg kjører Mazzer Mini E i restauranten og hjemme. Du kjører Major hjemme! Skikkelig monster kult! Om du i fremtiden har for mange penger kan du overføre dem til min konto, takk!
 

djneo

Well-known member
Grym kvarn.... om du inte är nöjd kan du få byta med mig mot en Mahlkönig k30.... Jag har fått uppgraderings djävul igen inte bra...
 

hrbrun

Well-known member
Grattis!

Ser ut som att du hade en riktig kvarn redan innan uppgraderingen, vilket får mig att undra vad de främsta orsakerna till din uppgradering är?
 

rico

Member
Hejsan.
Efter att idag ha varit hemma på lunchen och kört lite kaffe i kvarnen så kan jag dra följande slutsatser:
Notera att följande är utifrån mitt perspektiv och andra kanske har helt andra referenser.

Kvarnen är riktigt gediget byggd med sina 20 kilo "torrvikt".
Kvalitetskänslan - obetalbar!
650 watts motor gör att halva bänkskivan i det närmaste vibrerar.
Dock är kvarnen förvånadsvärt tyst.
16 gram går på ca 5 sekunder.
"Spillet" från kvarnen är i det närmaste obefintligt vid max 18 gram. Om man skickar i 20 gram så finns liten risk att ett par korn hamnar på den gigantiska metallbrickan.
Jämför man med tex Macap M4 så är det som dag och natt.

Ej heller upplever jag att man behöver ta sig tid och köra ytterligare distribuering eller liknande då det hamnar schysst i filtret på en gång (kanske en liten lätt skakning ngn gång då och då). Klumpar är i princip icke-existerande. Kaffet "flyger" ur tratten med en himla fart och de flesta klumpar krossas troligen i processen.

Jag får nu ett mycket jämnare flöde ur "spoutsen" under hela extraktionen.
Creman är på ngt sätt mörkare och lite mörka fläckar gör sig påminda.
Dock vet jag inte om jag skall tillskriva kvarnen ovan eller det faktum att jag fick med en annan tamper och har inte provat än med min "gamla". Den "nya" tampern är konvex i botten.

Kaffegalningen: Den förra kvarnen stod jämte maskinen. Med tanke på höjden på den nya så kan man bara glömma det.
Anders: Dina antaganden är helt korrekta.
Tobias: Skicka över ditt kontonummer så skall vi se vad vi kan göra ;-)

Nu till frågan varför jag köpte den när jag ändå hade en bra kvarn (Macap M4, vilket är en bra kvarn i min mening): Ja..... det närmaste jag kommer på är att livet går ut på att ha roligt och detta var riktigt roligt!
 

hrbrun

Well-known member
Nu till frågan varför jag köpte den när jag ändå hade en bra kvarn (Macap M4, vilket är en bra kvarn i min mening): Ja..... det närmaste jag kommer på är att livet går ut på att ha roligt och detta var riktigt roligt!

Sånt som är roligt på riktigt är det som är mest värt att lägga möda på :) Helt enkelt ett av de bästa motiven. Till vad som helst :D
 

Gholam

Well-known member
Mazzer Major Aut.

Ville inte starta en hel ny tråd. Observera namnet på adressaten på vävsäcken som har använts som emballage. Undra hur den har hamnat hos Costas...
Fick den där kaffepåsen på bild på köpet. Det är deras Bombastic. Får testa den vid tillfälle...
 

Bilagor

  • IMG_5448a.JPG
    IMG_5448a.JPG
    190.7 KB · Visningar: 58
  • IMG_5449a.jpg
    IMG_5449a.jpg
    49.2 KB · Visningar: 86
  • IMG_5451a.jpg
    IMG_5451a.jpg
    49.4 KB · Visningar: 63
  • IMG_5452a.jpg
    IMG_5452a.jpg
    48.4 KB · Visningar: 104

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp