Rosta utomhus

fiddlerman

Well-known member
För ungefär 6 månader sedan brann min och min kompis Gene rostare upp. Jag blev så sugen på nyrostade bönor att jag igår tände min gasgrill och rostade utomhus. Resultatet blev helt OK fast något ojämnt. Mitt fel eftersom jag inte rörde runt bönorna tillräckligt ofta. Så här såg dom ut.

Visa bilaga 3040


Fixade till lite i er "bifogad bild"-diskussion. /Molarin
 

Bilagor

  • Uterost.jpg
    Uterost.jpg
    126.5 KB · Visningar: 57

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nice! Kul idé att rosta i en sådan där form på grillen!
Tror jag måste prova det. Ska bara köpa mig en lite större plåtform först. :)

:coffee:
 

Englund

Well-known member
Skulle inte någon form av lock förbättra möjligheten att få jämn värme? Lock+termometer+möjlighet att höja/sänka plåten (eller använda gasreglagen om man kör gasol). Kunde nog bli riktigt bra!
 

Teddy

Active member
Fast om man kör med lock så är det svårare att se hur bönorna börjar att vicka o hoppa innan de är lagom rostade.
Jag tycker att det är lättare att få rätt rostningsgrad när man tittar på bönornas rörelse under rostningen. men jag har alldrig provat att rosta på grillen, låter som en bra idé då köksfläkten har svårt att hänga med å suga ut oset när man rostar i spisen, lätt hänt att det blir rena Lützen dimman i köket...kanske behöver en bättre fläkt...
 

fiddlerman

Well-known member
Jag har locket nere på min Weber gasgrill emellanåt, och den har en termometer också. Grillen blir lite som en ugn. Jag körde full värme i början. Skulle ha tagit det lugnt. Man måste ofta hålla bönorna i rörelse. Jag saknar min Generostare.
 

fiddlerman

Well-known member
Tappat sugen för just den eftersom den var bara drygt 1 år gammalt. Visslingen användande vi den mycket. Kanske vänta tills jag har råd med en hottop.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp