En Compak K6 kommer hem!

PF013

Well-known member
Så, då har man skaffat en Riktig Kvarn. Jag har hållit ögonen öppna efter en billig Rocky, men sen dök en räddande ängel (eller var det uppgraderingsdjävulen?) upp i form av zzaar. Han hade lyckats leta reda på ett dunderdeal på en E61-maskin och en K6, men stött på patrull när bänkytan i köket skulle förhandlas. Efter förhandlingarna hade han en K6 över, som omgående behövde försvinna (innan maskinens existensberättigande började ifrågasättas? :)). Dan innan midsommarafton svängde jag förbi, med pengar i hand (ytterst marginellt mer än Rocky-pengar).

Det tog inte många minuter att konstatera att det skulle bli affär, och jag hade inte hjärta att pruta från mitt skambud, trots att zzaar avslöjade vad han gett för den. Man har väl varit student själv... Så zzaar gick med lite vinst, hans sambo slapp en mastodontkvarn och jag, ja, jag fick en promenad i ösregnet, med en bjässe under armen. Tur att det inte var så långt till bilen...

Väl hemma så blev det uppställning för fotografering!

picture.php


Till höger har vi Petra, min förvånansvärt kompetenta leksakskvarn. Med den, efter jag ställt om malgradsspärren, har jag faktiskt lyckats få en och annan 40-sekundersextraktion som blivit riktigt bra. Men det har varit mycket lotteri, och både Silvia och Petra har ofta blivit riktigt nedsprutade av kanaliseringar.

picture.php


Som jag konstaterade i köp/sälj-tråden, så får Petra plats i K6ans hopper. Hrm... Min kvarn behöver ett coolt smeknamn. Som hrbruns Sheriffen...

picture.php


Egentligen är det en Wega K6. Jag har inte fått nån klarhet om det är Compak eller Wega som gör dem, och vem det är som brandar om.

picture.php


Bruksskick brukar det väl kallas. Om man ska vara sån så skulle man kanske lämna in huset på omlackering.

picture.php

Skivorna är ganska rejält slitna...

picture.php

... och skitiga. Men gängorna är i topskick!

picture.php

Fingerskydd/autofillsensor. Kommer nog tas bort...

picture.php

Pucken från tredje provskottet, som landade på 40 sekunder. Ingen kanalisering. Alls. Jag börjar känna mig rätt nöjd... :cool:

picture.php

Autofillsensorn demonteras.

picture.php

Kanalen från malhuset till doseraren rymmer 3 gram som man kan skrapa ut med baksidan på en tesked. Man ska bara se till att kvarnen stannat helt. :blush: Den är ganska tyst...

picture.php

Enligt uppgift så hade kvarnen stått oanvänd ett år utan att rengöras först. Det märktes. För att få bort malskivehållaren från axeln så fick jag tillverka en avdragare (en bit 3 mm stålplåt (höghållfast Domex 650 om nån undrar :lol:) och 3 st M4-skruvar i lämplig längd).

picture.php

picture.php

picture.php

picture.php

picture.php

Rengjorda delar. Klockan är mycket, och det är nog bäst att få ihop kvarnen medan man kommer ihåg var alla skruvar ska sitta. ;)

picture.php

På sin plats! Frun i huset förvånade mig. Hennes reaktion var "Den var stor... Men snygg.". Nåväl, det var inte första gången jag fick bekräftat att jag gjort ett bra val på den fronten. :cool: Hon tyckte i alla fall att det nog fick vara bra med kaffeinvesteringar på ett tag. Att det för en ickefrälst kan verka lite magstarkt att gå från noll, via presskanna, popcornmaskinrostare, Silvia och PIDning till detta på under tre månader håller jag med om. Men hon klagar inte när man serverar en god latte, som till och med börjar få antydan till art!

Hur funkar det då? Det första ordet jag kommer på är stabilt. Jag har inte kört nåt finkaffe ännu, bara Musetti (gammalt brunt för första testerna, och nyöppnat blått, rostat i april, efter det), och jag måste säga att varje skott hittills är i klass med de bästa jag fick till med Petra, både i smak och nakenutseende. Jag får se till att rosta lite finkaffe, och kanske skicka en ny order till KG...

Nu är det bara att ge sig ut i verkstan och fixa en mikrohopper. Det ryms alldeles utmärkt att dosera för en dubbel direkt i halsen, men utan hopper så kan en hel del bönor (upp emot 5 gram) fastna mellan den övre plastdelen och mässingsbiten övre malskivan sitter i. Det är nämligen en slits i plasten (antagligen för att det ska fjädra tillräckligt för att hoppern ska sitta kvar lite mer än med gravitationen)
 

hrbrun

Well-known member
Sweet!

Den är ju inte alls stor! :D

Ser ut som att kanalen är lite mer rimlig storlek på på K6an, jämför med Santosen. Autorefillmekanismen ser bekant ut...

Skaffa lite finkaffe, det är en glädje att espressa (nytt eller välkänt verb?) det efter att det malts i en kvarn med potens!
 

larsa

Well-known member
Grattis. Snygga bilder från din isärtagning och rengöring.

Konstruktionen med malskivor, vingar i malhuset , piggen för inställning av malningsgrad och utkastkanalen verkar vara identisk med Amfim KS. Man misstänker det är en tillverkare till flera varumärken eller att det är en konstruktion som är praxis bland kvarntillverkarna.
 

Marv

Well-known member
Grattis, jag förstår om du märker skillnad i kaffet efter den uppgraderingen.
 

hrbrun

Well-known member
Gillar bild två, den luktar liksom lite revansch :)

På etiketten ser det ut som det står "1998". Är det tillverkningsår eller serienummer....?
 

Musikarfelix

Well-known member
Grattis!

Latte-arten kommer förr eller senare, mer teknik är ren konst helt enkelt...

Hoppas du är nöjd med kvarnen, själv är jag lite avundsjuk.
 

TTobbe

Well-known member
Grattis. Snygga bilder från din isärtagning och rengöring.

Konstruktionen med malskivor, vingar i malhuset , piggen för inställning av malningsgrad och utkastkanalen verkar vara identisk med Amfim KS. Man misstänker det är en tillverkare till flera varumärken eller att det är en konstruktion som är praxis bland kvarntillverkarna.

Ser lika ut på brasilian :coffee:
 

Mathias

Well-known member
Grattis till kvarnen och tack för den fina bildserien.

Kvarnens uppbyggnad påminner lite om kvarnar från La San Marco. Här finns en bildeserie:

http://www.planetcafe.fr/forums/viewtopic.php?f=5&t=1396

I SM kvarnens malhus finns det ett par kullager. När jag tittar på dina foton ser det inte ut att finnas plats för det. Om det inte finns lager i malhuset, hur ser anslutningen/styrningen ut mellan malhus och motor?
 

PF013

Well-known member
Den bästa bilden på anslutningen mellan malhus och motor ser ut så här:

picture.php


Vad jag lyckats sett så är 1998 tillverkningsåret.
 

PF013

Well-known member
De positiva resultaten håller i sig! Jag har till och med lyckats klämma ut ett par anständiga enkla med Silvias orginalkorg. Tidigare var allt annat än överdoserade dubbla (18 gram) i trippelkorgen bara att glömma.
 

mts

Well-known member
om du ska göra en pyttehopper och råkar kunna göra en till så kommer jag förbi och köper en av dig :)
likaså om du ska beställa malskivor så behöver jag nya till min k6a så vi kanske kan spara ett par kronor där. (det är compak som gör monstret och wega brandar om den).
 

PF013

Well-known member
om du ska göra en pyttehopper och råkar kunna göra en till så kommer jag förbi och köper en av dig :)
likaså om du ska beställa malskivor så behöver jag nya till min k6a så vi kanske kan spara ett par kronor där. (det är compak som gör monstret och wega brandar om den).

Jag hade tänkt göra mikrohoppern av ett aluminiumrör jag köpte på skroten för några år sen. Röret är närmare halvmetern långt, så det finns så det räcker till ett par till.

Ett samköp på malskivor låter högst intressant. Har du hittat dem någon annanstans än espressoparts.com för $56.93 plus frakt?
 

mts

Well-known member
Jag hade tänkt göra mikrohoppern av ett aluminiumrör jag köpte på skroten för några år sen. Röret är närmare halvmetern långt, så det finns så det räcker till ett par till.

Ett samköp på malskivor låter högst intressant. Har du hittat dem någon annanstans än espressoparts.com för $56.93 plus frakt?

om jag inte missminner mig så tar vännerna på J&N in Compak i Sverige nu, blev iaf vidarebefrad dit när jag var i kontakt med dem tidigare, kollar med dem under veckan, nån mer som ska ha fräscha malskivor till sommaren? :)
 

zzaar

Well-known member
Vart ju riktigt bra de där :) Kul att den kommer till användning! den va lite för stor för min lilla kaffebänk.. Jag får leta reda på ett sambovänligare alternativ när jag väl ska uppgradera från rockyn!
 

PF013

Well-known member
Uppdatering!

Nu har jag (med Paris-Mathias hjälp, tack!) fått tag på nya malskivor. Jag väger upp bönor för varje skott och doserar direkt ner i min mikrohopper, och tidigare tog det 26 sekunder att mala 21 gram. Eftersom inga bönor ligger och tynger på så gick det ganska långsamt på slutet. Med de nya skivorna så går 21 gram på 8 sekunder, och det verkar som de vassa skivorna "tar tag" i bönorna bättre, för nu är det mer eller mindre full fart till slutet, och inga bönor som hoppar upp och slår i locket. Första skotten har sett riktigt lovande ut också! Besten har fått nya tänder! :)
 

mts

Well-known member
åfan, kul att höra! om du förresten kommer på ett bra sätt att debranda hopperglaset så får du hojta till :)
 

martink78

Well-known member
Återuppväcker denna tråd för att rapporera om rengöringen av mitt eget Wega Max/Compak K6 fynd. Jag hittade min på blocket där den annonserades ut för en spottstyver, på uppmaning från PF013 så högg jag till!
Enligt säljaren har den tjänstgjort i en pizzeria (där den mest malde kaffe åt personalen) under 4-5 år innan den hamnade i pizzaägarens förråd där den stod oanvänd. Med tanke på att den är från -99 och har hyfsade skivor så antar jag att det nog stämmer. Speciellt hårt har den inte slitit, även om den knappast är ny längre, snarare bruksskick..
Det speciella med den (antar jag) är att den är doserless. Har bara en stor näsa i stället.

Min är tillverkad 1999 och har serienr(?) 53275, PF013's ser ut att vara från 98 (vad har du för serinr PF013?), men så vitt jag kan se är de närmast identiska så jag skall bespara er bilder på de delarna som inte skiljer.

Sista bilden visar kvarnen före rengöring, vet inte om det syns men lacken har lite småskador och är lite sliten men inget som stör mig. Mest avskavd är den där pf har nött mot den på framsidan.

När man ser malskivan bredvid motorns känns motorn aningen.. överdimensionerad.. :)

Nu gäller det bara att hitta en bra hopper eftersom det precis som PF013 påtalat finns lite för mycket utrymme för bönor att gömma sig i på väg till skivorna. Och så blir det nog ett par nya skivor.
 

Bilagor

  • DSC03227.jpg
    DSC03227.jpg
    55.9 KB · Visningar: 58
  • DSC03228.jpg
    DSC03228.jpg
    53.5 KB · Visningar: 44
  • DSC03264.jpg
    DSC03264.jpg
    68.2 KB · Visningar: 55
  • DSC03217.jpg
    DSC03217.jpg
    53.9 KB · Visningar: 58

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp