Inför semestern...

Spider

Well-known member
Kan man få lite tips... Om maskinen (E-61) inte skall användas under säg 3-4 veckor, vad ska göras i förebyggande syfte: Räcker det att tömma platstanken på vatten och strunta i vattnet i kokaren?
(Har handpresson med mig på resan självklart).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tömma hela maskinen måste ändå vara overkill... Det är bara att spola igenom och byta ut vattnet i kokaren när man kommer tillbaka från semestern.
 

JKolmo

Well-known member
Jag tömmer båda kokarna + stänger av vattnet när jag drar på tre veckors semester. Kanske overkill men det känns bra på något sätt.
 

Spider

Well-known member
Tackar för era tips.
PS. Tobbe tackar för handtaget, very nice work. Ska beställa en till fast denna gång en mer tjockare variant.
 

zix

Well-known member
Fin maskin du har!
Jag tror inte att det är en så värst bra idé att tömma kokaren egentligen - såvida inte du kan göra den fullständigt tom och torr förstås. Men hur gör man det utan att plocka isär maskinen? Det kommer alltid att ligga kvar vatten i rör och sånt. Särskilt i HX-slingan borde det vara svårt att få ur det (din maskin är ju HX, enligt beskrivningen på kaffegrossisten iallafall).

Som KG säger, vattnet byts ut rätt snabbt. I slingan för kaffevattnet ryms det väl inte mer än ett par deciliter antar jag, det går ur om du pumpar igenom ett par dubbla, så det är stora kokaren som du får jobba dig lite mer med, men även där brukar det försvinna relativt snabbt. Kör igenom en massa hetvatten några cykler (den blir trött och måste värma nytt, låt den göra det och kör tills den blir trött igen, upprepa tre-fyra gånger). Lukta på hetvattnet, du känner om det är ungefär som vanligt. Ånga ur den, låt den värma upp sig och lukta på ångan. Luktar OK? Isåfall är det bra så.
Mycket enklare än att tömma kokaren (iallafall för mig som inte vill under maskinen och skruva på saker som måste hålla tätt vid 1-2 bars ångtryck och helst lite till).
 

Spider

Well-known member
tackar igen Zix, KG o ni andra, tacksam för alla bra tips, tror att kommer att köra som zix och KG säger.
Trevlig midsommar allihopa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp