Göteborg Var ska man gå i centrala götet för kaffe?

treefinger

Well-known member
Jag är i götet en sväng och är lite kaffesugen. Utöver da matteo, var kan man få tag på bra kaffe, centralt i göteborg?

Behöver tips.
 

Molarin

Well-known member
Piccolino, Kungsgatan 6 (?)

Förbi Kyrkan, två kvarter, håll höger i uppförsbacken, hål i väggen.
 

Manhattan

Active member
Mitt favoritställe är Bar Italia, som ligger på Prinsgatan - en tvärgata till Linnégatan.
Gott italienskt kaffe + en del tilltugg.
Rekommenderas!:D
 

treefinger

Well-known member
Tackar för tipsen. Ska försöka hinna beta av allihop. Kan tillägga att jag blir extra glad om jag får lite syra i koppen.
 

Zalve

Well-known member
Bra att veta. Ska dit i sommar.
Extra bra att de var lätta att hitta på cafekartan.se
 

MiC

Well-known member
Instämmer i både Piccolino och Bar Italia. Grymma ställen. Det vore visserligen tjänstefel att inte besöka Da Matteo också. :9
 

Molarin

Well-known member
Och glöm inte Kaffemaskinen på Storgatan. (I början av Avenyn, tag höger in på Storgatan och gå två kvarter)

Det är nog enda chansen i stan att få syyyra...
 

treefinger

Well-known member
Tack igen för tips.

Kommer nog förhoppningsvis vara ledig fr.o.m 16 imorgon och tåget hem går 17:40 så förhoppningsvis hinner jag med ett par pit stops.. finns det syyyra på kaffemaskinen ska jag dit. Så enkelt är det.
 

Molarin

Well-known member
Då kan du glömma Bar Italia om du inte vill stressa... Men de kör väl med en rejäl dos robusta i kaffet så det är nog inget för dig...
 

treefinger

Well-known member
Ok, jag styr mot kaffemaskinen imorgon då med andra ord. Syrligt så munnen drar ihop sig ska det vara...
 

Sunschein

Well-known member
Sist jag var på kaffemaskinen i Göteborg blev jag bjuden på ett skott Koppi Red Clay. Det var visserligen för över en månad sedan, men det är ju alltid trevligt att ta en sväng dit, dom är alltid så trevliga på KM :)
 
C

crema

Guest
Och glöm inte Kaffemaskinen på Storgatan. (I början av Avenyn, tag höger in på Storgatan och gå två kvarter)

Det är nog enda chansen i stan att få syyyra...

tycker nog att Da Matteo bjuder på syra ibland
eller som plid sa på senaste kaffe träffen "jag har smakat citron som är sötare"
 

treefinger

Well-known member
Det blev en sväng på kaffemaskinen, gott snack och en riktigt fint dragen enkel. Kaffet bjöd på riktigt trevliga apelsintoner, något jag inte känt i Koppis Red Clay tidigare. Nice.

Hann också med att testa lite Costaskaffe på Da Matteo som inte var så dumt.
 

Blue Java

Active member
Brukar besöka Göteborg nästan varje sommar. Har upptäckt Mauritz Kaffe på Fredsgatan 11. Mitt i turiststråket visserligen, men gott ändå och vad jag förstår så rostar dom även bönor.
 

aeli

Active member
Mauritz är en klassiker. Fanns långt innan det blev inne att dricka espresso och var enda fjortis skulle dricka latte. De kör sitt eget race och rostar sitt kaffe själva, nu som alltid. Det var Maurizts som väckte mitt kaffeintresse på 80-talet. Köper allt mitt råkaffe där.
Bra gott kaffe utan allt hypermodernt tjafs. Är för mig det enda riktigt klassiska kafét Göteborg.
Därmed inte sagt att det inte finns andra som är lika bra eller bättre vad gäller konsten att servera en kopp riktigt bra kaffe.
Men gammal är äldst...
 

Zalve

Well-known member
Var förbi Da Matteo i Victoriapassagen. Ett LITET trevligt ställe. Där baristan hade bra överseende med vårt velande i beställningen, trots den bastuliknande värmen.
 

Matte_L

Active member
Vill även slå ett slag för två udda fåglar. Dahls på Östra Hamngatan, nästan nere vid Operan och Swedish Taste-butiken runt hörnet mot Operan från Dahls.

Dahls kör med J&N FTO v3. Det finns helt klart bättre och sämre baristor på stället, man får chansa lite. Jag har ofta haft bättre lycka tidigt på morgonen än vid lunchrusningen.

Swedish Taste kör med illy. Baristorna har nog aldrig gått en kurs, men på något sätt lyckas de göra gott kaffe.

Ta nu dessa tips för vad de är. Inga specialkaffeställen med fokus på kaffe, utan kaffeer som lyckas servera bättre kaffen än den stora massan. Portafilter sitter i maskinen, skumröret är rengjort och kaffet är direktmalt, vilka krav man har ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp