Uppackning av en Silvia 2009

j0akim

Member
Uppackning av en Silvia 2009 och allmänna intryck, även tips och trix

Ok, efter att ha varit lite i bakgrunden och läst ett tag nu så kommer här en första tråd. Efter många om och men så slog jag idag till på en ny Silvia med tillbehör. Så här kommer uppackningsbilder:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Nu är bara fråga, Hur fan gör man nu? :huh:
 

Bilagor

  • 20090610-IMG_7726.jpg
    20090610-IMG_7726.jpg
    117.2 KB · Visningar: 331
  • 20090610-IMG_7728.jpg
    20090610-IMG_7728.jpg
    134.9 KB · Visningar: 316
  • 20090610-IMG_7765.jpg
    20090610-IMG_7765.jpg
    106.6 KB · Visningar: 131
  • 20090610-IMG_7751.jpg
    20090610-IMG_7751.jpg
    126.7 KB · Visningar: 100
  • 20090610-IMG_7748.jpg
    20090610-IMG_7748.jpg
    124.6 KB · Visningar: 94
  • 20090610-IMG_7743.jpg
    20090610-IMG_7743.jpg
    112.2 KB · Visningar: 92
  • 20090610-IMG_7741.jpg
    20090610-IMG_7741.jpg
    102.5 KB · Visningar: 333
  • 20090610-IMG_7774.jpg
    20090610-IMG_7774.jpg
    98 KB · Visningar: 111
  • 20090610-IMG_7778.jpg
    20090610-IMG_7778.jpg
    83.1 KB · Visningar: 83
  • 20090610-IMG_7781.jpg
    20090610-IMG_7781.jpg
    68.6 KB · Visningar: 86

GLC

Well-known member
Bra val, jag har samma maskin. Nu är det bara öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva,
 

hrbrun

Well-known member
Grattis till ett bra köp! Hon kommer att ge dig mycket glädje fram över, särskilt på helgmorgnarna :)
 

hrbrun

Well-known member
Jodå, bilderna syns bra. Däremot är det ju alltid så att man måste även TITTA på dem för att se vad de visar... :-o
 

Fillip

Active member
Grattis till inköpet! :)

09´ är riktigt snygg tycker jag, men sen är jag kanske en av de få som alltid gillat Silvias "industri-look"? :)
 

Pjersan

Active member
Grattis! Har samma maskin och kvarn, bara ca 4 år äldre! Har använts varje dag jag har vart hemma! Har aldrig ångrat mig en sekund! Bra val!
 

Sir Anselm

Well-known member
Trevligt, var inte så länge sedan jag fick packa upp en likadan Silvia själv! Varför valde du du Demokan framför Rockyn? Har tänkt köpa kvarn så fort som möjligt, så jag försöker samla så mycket info jag kan...

Ps. Trevlig kamera har du också! Även om jag själv kör med Nikon ;) ds.
 

j0akim

Member
Tack tack allihop!
Anledningen till att jag köpte denna maskin var budgeten och alla goda omdömen. Jag vill ha en riktig maskin och när den nya versionen kom så ville jag inte vänta längre utan promenerade ner till kaffemaskinen och fick otroligt bra hjälp. Jag investerade en maskin med tillbehör, och lite kakor på cafet bredvid.

Kvarnen köpte jag för ca 6 månader sedan när jag skulle köpt en maskin. Det blev inte av, så den har malt bryggkaffe sedan dess. Funkar klockrent. Ska rengöra den innan nästa påfyllning.

Nu har jag idag gjort 2 tester, orutinerad som man är, så hade jag varken espressokoppar eller cappuccinokoppar hemma, så jag körde i glas(när är den klar? stannar den inte av sig själv?:) ). Kanske inte den smartaste iden då detta var första gången någonsin jag gör espresso......

Första försöket med singeln gick helt åt helvete ;) Det rann mer än vad kranen i köket rinner (nästan iallafall), så jag kollade lite på youtube, återgick till maskinen, tog dubbeln, malde väldigt fint, tampade ganska hårt och måste säga att den satt riktigt riktigt fint! Det rann långsamt och det fanns crema där och den såg riktigt fin ut när jag stängde av.

Den smakade tom riktigt bra! Min fru som har varit motståndare till att köpa maskinen, blev riktigt glad, och sa att det var verkligen skitgott.. Så hittills allt bra.
Klockan är dock alldeles för mycket nu, så imorgon bär det av till Himalaya i Globenshopping och köpa ett halvkilo bönor att testa på, samt självklart koppar...... Känns som att det är viktigast.

En sak bara, har letat lite men hittar inte riktigt svaret, pucken är rätt blöt överlag, men mest i mitten, vad beror det på?
 

Fabian

Well-known member
Köp bönor på något ställe som kaffemaskinen istället, som har bönorna packade i påsar med envägsventil. Då håller bönorna bättre, på Himalaya ligger de och luftas och packas i papperspåsar. Inte så bra!

Fin maskin, det enda jag saknar är större/öppna spouts på PF, det hittar du också hos kaffemaskinen :)
 

GLC

Well-known member
Pucken är inte det viktigaste men är den väldigt blöt så är det dosering och malningsgrad du kan jobba med. Dock skall smaken gå först...
 

j0akim

Member
fabian> Då jag är riktig nybörjare på detta så vill jag inte slänga ut massa pengar på dyrt finkaffe, känner istället att jag köper ett halvkilo på Himalaya som jag kan exprimentera med. När jag lärt mig maskinen, DÅ börjar jag använda gott och dyrt kaffe ;)

Så vad har hänt de senaste timmarna då?

Blöt puck som vanligt, men svansarna tycker jag börjar visa sig.
Det är väldig stor skillnad på att göra en enkel och en dubbel märker jag. Mycket enklare att få till en dubbel.

Såhär ser den iallafall ut just nu:

attachment.php


Mörk, stark och fyllig men tyvärr väldigt besk.
På bilden har den stått ca 1-2 minuter innan jag hittade kameran.

Nu bär det iväg till Himalaya för köp av kaffe och koppar..
 

Bilagor

  • forsok4.jpg
    forsok4.jpg
    80 KB · Visningar: 209

GLC

Well-known member
Försök inte ens på att göra enkla förrän dubbla sitter 10 gånger av 10. Enkla kan vara superbra när man får till dem men oftast väldigt svårt.

Utöver öppna spouts rekommenderas en ny filterkorg typ ridgeless.
 

j0akim

Member
Det kommer mycket dumma frågor i denna tråd, men ni vet vad de säger...
Varför ska jag köpa en ny filterkorg? Är den värdelös som medföljer?
 

zzaar

Well-known member
Med en ridgeless korg är det mycket lättare att få till riktigt bra shots. Vart en grym skillnad mot orginalkorgen. Kul att se en till från minhembio här! grymt avis på dina högtalare ;)

Hare bäst!
 

GLC

Well-known member
Såg bra ut, även om jag tyckte det rann lite fort. 6cl på 25 sek (tid från att pumpen börjar jobba, dvs nån sekund efter att du tryckt på bryggknappen) är en bra tid att sträva mot i början. Det resulterar i 3cl per kopp i ditt läge och jag tror det hade blivit mer där under 25 sekunders extraktion.

Annars såg creman och kaffet fint ut.
 

Agathorn

Well-known member
Det där med 6 cl på 25 sekunder i kombination med smala mussvansar tycker jag inte alls fungerar på min Gaggia Classic. Ifall jag ska få ihop 6 cl på den tiden så blir det allt rätt tjocka mussvansar :)
Bara en notis
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp