iRoast 2 mod / kalibrering

martink78

Well-known member
Gjorde till slut slag i saken och modifierade min iRoast 2 så man kan kalibrera temperaturen. Som så många andra tyckte jag den var lite väl varm och därmed snabb i rostandet. Oavsett program (inkl ett eget med bara lägsta temperatur i 15 min) så blev bönorna svarta efter 5 min. Efter en del googlande så hittade jag beskrivningar på hur man kan byta ut ett motstånd i iRoasten för att kalibrera temperaturen. Motståndet kommer man enkelt åt genom att skruva loss luckan i botten och det sitter i en kontakt vilket gör att man enkelt kan ta loss det (se bild 1).

Det finns en del aber naturligtvis, plattan i botten är fastskruvad med en speciell typ av skruvar som kräver en skruvmejsel med ett huvud som ser ut som en vanlig platt mejsel fast med en urgröpning i mitten (Jag tror det kallas för stiftmejsel eftersom det ser ut som två stift). Jag hittade sådana i ett set med 100 bits på Claes Ohlson för en hundring.
när man väl skruvat bort plattan så är det inga problem att komma åt motståndet, jag tog ut det med en vanlig plattång, kontakt och allt. Sedan tänkte jag mig att dra loss motståndet (1kohm) ur kontakten och byta mot ett annat, men det gick inte, motståndet satt hårt fast och det slutade med ett förstört motstånd.

Jag behövde alltså en ny kontakt, det visade vara knepigt att hitta, Elfa hade inga och de enda jag hittade på nätet fanns i USA vilket hade kostat €18 i frakt. Efter en del letande visade det sig dock att den typ av kontaker används i rc sammanhang (RC som i radiostyrda bilar/flyg etc). Efter att ha besökt ett par rc-butiker lyckades jag hitta ett ex (det sista de hade) som dessutom hade kablar monterade.
Jag kompletterade med en trimpotentiometer hos elfa (för att slippa byta motstånd) och lämpliga skarvhylsor (man kan ju löda om man föredrar det). Materialet kan ni se i bild 2, där finns också originalkontakten med det trasiga motståndet med.

Efter att ha monterat ihop kontakten och potentiometern så var det bara att trycka i kontakten i iRoasten (se bild 3). Jag började med att ha potentiometern inuti iRoasten men efter en provrostning lät drog jag ut den där elkabeln går in, på så sätt kan jag kalibrera utan att behöva skruva isär. När jag har hittat en bra inställning lär jag gömma den igen.

Så här långt har jag gjort två rostningar med en liten mängd kaffe (en Aeropress-skopa gröna bönor per gång), en gång med 2,2k ohm vilket fortfarande var för varmt (största skillnaden blev att fläkten faktiskt varierade i varvtal, förut gick den bara på max), sedan har jag gjort en rostning med 4,1 kohm och då kunde jag faktiskt rosta i full tid, 15 min(!), och ändå så var bönorna bara bruna (snarare än svarta)!

Med andra ord så funkar det! Nu återstår naturligtvis en massa testande för att hitta en lagom nivå. Men det känns roligt att i alla fall kunna få lite kontroll på rostandet, med originalmotståndet så hamnade en ljus rost på 2-3 min och en mörkt på 5 min. Nu kan jag äntligen få lite nytta av möjligheten att kunna programmera profiler, och kan dessutom utnyttja de 15 min som finns..
 

Bilagor

  • DSC02808 - Kopia.JPG
    DSC02808 - Kopia.JPG
    123.5 KB · Visningar: 80
  • DSC02818 - Kopia.JPG
    DSC02818 - Kopia.JPG
    137.6 KB · Visningar: 64
  • DSC02824 - Kopia.JPG
    DSC02824 - Kopia.JPG
    120.2 KB · Visningar: 60

martink78

Well-known member
Uppföljning

Tänkte redovisa lite resultat nu när jag har hunnit rosta en del. Till att börja med så har jag gjort ytterligare en modifiering i form av en thermoprob som jag dragit in genom att lossa underdelen av överdelen och sedan dra proben (som kommer i form av en wire och alltså är böjlig) genom de gummipackningar som finns där. På så sätt slapp jag plocka fram borrmaskinen.

Proben gjorde det möjligt att mäta temperaturen nogrannare. Eftersom proben är/sitter på en wire har jag också kunnat flytta dess position en del även efter montering. I början placerade jag den i luftflödet för att kunna mäta temperaturen hos luften. Numera är den placerad så den ligger vid sidan om långt ned vilket gör att den ligger omgiven av bönor och alltså ger bönornas temperatur.

Efter en del rostande, mätande och plottande kurvor i excel så visade det sig att en förändring av trimpoten med 0,5kohm gjorde en skillnad på ungefär 7-8 grader. Så om jag kör ett visst program och ökar motståndet med 0,5kohm så sänks temperaturen genom hela programmet med ca 7-8 grader! (Undantaget början naturligtvis när bönorna och maskinen håller på att värmas upp)

Plottningen visade också att det mellan högsta och lägsta temp finns ett spann på ca 30 grader att leka med. Det innebär att lägsta temp jag kan ställa in alltid ligger ca 30 grader lägre än högsta temperatur. Med den inställning jag har idag på 3,25kohm så innebär det att jag kan rosta mellan 205-235 grader.
Jag har inte hittat något sätt att utöka det här spannet. Om jag känner mig modig någon dag så kanske jag skruvar isär iRoasten och ser om det inte finns något motstånd att kalibrera detta spann med.

Tills vidare så är jag dock väldigt nöjd med det spann jag har att leka med, de 30 graderna är ungefär vad jag behöver för att kunna rosta från ljust till mörkt. Och hittils så har iRoasten visat sig väldigt temperaturstabil om den får hålla på ett tag, det är bara i början av rostningen temperaturen varierar mellan rostningar och det kan skilja mellan olika bönor, rostar jag en och samma böna så slutar det på samma temperatur om jag kör samma program. Jag har alltså en väldigt bra reproducerbarhet.

Temp intervallet gör det svårt att labba med långsammare uppvärmning. Som det är nu så kör jag lägsta temp i 4 min vilket ger en stegring från rumstemp till max 204 grader. Jag ser det dock inte som något större problem, viktigare för mig är att jag kan styra sluttemperaturen vilket gör det möjligt för mig att köra 15 min och ändå kunna bestämma om bönorna skall hålla 205 eller 235 grader i slutet. (enligt Kenneth Davids "home Coffe Roasting" så ligger 1:a crack vid ca 205 och Frensh roast vid ca 235)

Bifogar en av plottningarna också, det är 150g Rwanda Gatsinga, den blåa grafen är programmerad temp och den röda är uppmätt.

På det hela måste jag säga att iRosten nu fungerar kanon, jag kan välja exakt hur hårt rostade jag vill ha mina bönor och reproducera en rostning. Visst hade det varit trevligt med ett större temp spann (och kanske mer än 15 min), men ärligt talat är jag inte så säker på att jag hade haft någon nytta av det även om jag hade haft möjligheten..
 

Bilagor

  • Rwanda.jpg
    Rwanda.jpg
    23.1 KB · Visningar: 40

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp