vilket kaffe är bäst för att hålla sig vaken?

bchi

Well-known member
Koffeintabletter borde väl vara effektivt? Fast det kanske räknas som fusk.
Robustabönor innehåller ju klart mer koffein än (vanliga) arabica annars. För att få ordentligt med koffein så bör den nog tillredas i presskanna. Starkt. Gott vettetusan om det kommer bli men klart drickbart skulle jag tro.

Annars kan man ju köra vanligt brygg och bara dricka lite mer istället.
 

jorgeannan

New member
nja koffeintabletter är fusk. tror jag..
iallafall så är det helt utan finess.

Tack för dina fina tips.
han kommer få en riktig tjottablängare av mig på tors.
visst klarar man tre dygn iallafall...
 

svartvest

Well-known member
Lösningen för mig är kaffe på kvällen och sedan Koppiko kaffegodis, men frågan är om det är socker eller kaffet som håller mig vaken. Sedan bör den som skall vara vaken sova myyyycket innan. Även om en del forskare påstår att man inte kan lagra tror jag ändå på en mycke sömn innan "vaket"
 
C

crema

Guest
kokkaffe borde vara bra. koffein är vatten lösligt så det är väll den brygg metod som kaffet ligger mest i vatten.
 

Agathorn

Well-known member
Själv blir jag pigg av kaffe en stund och sedan blir jag ännu tröttare än jag var nyss. Men iofs om man har ständigt intag av kaffe och ev. trappar upp hela tiden så går det kanske bättre :)
Med risk för r******ta :)
 

Matte_L

Active member
Du skall även sikta på ett kaffe med hög grad Robusta eftersom det innehåller mer koffein än Arabica (om jag är rätt informerad).
Så ett riktigt skitkaffe från Lidl och låt det stå i kaffebryggaren på fesvärme några timmar. Garvsyra och koffein i mängder borde hålla vem som helst vaken :)

/Mattias L
 

Axel

Well-known member
Som gammal veteran av flerdagsdygnande är det absolut bästa sättet att hålla sig vaken att varva allting med frisk luft. Glöm socker, koffeintabletter och börja promenera! Men om du vill bjuda honom på kaffe så pumpa inte i honom för mycket så han blir stissig eller får problem med magen det gör dygnandet bra mycket svårare. Ge honom en god kopp av hans favoritkaffe, placebo funkar bättre än man tror.
 

jorgeannan

New member
oh jävlar här kom Lidl in bilden, det trodde jag inte om denna sida. har själv provar perfetto i dåliga tider. Det var faan råttgift i den sörjan, men kanske blev jag lite piggare.

borde det inte finnas något kaffe med utalad bäst effekt? nishade lixom
 

Agathorn

Well-known member
Håller nog med Axel här. Ifall personen i fråga får vara uppe och göra saker så är det helt klart bäst! Jag höll mig vaken en gång rent spontant utan att ha planerat det, i 38 timmar i sträck. Inget världsrekord direkt men så länge jag höll på att göra grejjer så gick det jättebra! Att sätta sig ner var ju dock livsfarligt ifall man nu inte ville somna.
 

Musikarfelix

Well-known member
Robusta innehåller mer än dubbelt så mycket koffein än Arabica, 100% smakar skit men håller dig nog vaken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp