Stockholm Sämsta kaffet i Stockholm

oceanis

Member
Var igår på Konditori Kungstornet på Kungsgatan och drack den sämsta latten i mitt liv.

Ville ha en stor latte (38 kr) och frågade om dom kunde göra den lite starkare än normalt. Fick till svar att då fick jag ta en liten för den var det mindre mjölk i. Min kommentar var att det måste väl skilja på kaffemängd i en liten och en stor, inte bara mjölkmängd. Men se så var det inte och ville jag inte ha det så så fick jag minsann köpa en extra espresso och hälla i den stora och det skulle kosta 20 kr extra.

Det innebar att en stor helt plötsligt skulle kosta 58 kronor !!!!!!!

Jag tog en liten och det blev en dålig espresso med mjölk som hade skummats genom att man körde kannan upp och ner och därför fått en massa stora skumbubblor.......

Är det bara jag som:

1. Anser att det måste skilja på espressomängd i en stor och en liten

2. Anser att det är rån att försöka få ut 58 kronor för en stor latte

Per
 

agne

Active member
Låter helt idiotiskt, är det så att man ber om att få den lite starkare så brukar det inte vara några problem. Har aldrig varit med om något liknande din situation själv på den fronten. Men sen insåg jag att mjölk förstör kaffe och började köra på dubbel espresso bara :).
 

bchi

Well-known member
Ville ha en stor latte (38 kr) och frågade om dom kunde göra den lite starkare än normalt. Fick till svar att då fick jag ta en liten för den var det mindre mjölk i. Min kommentar var att det måste väl skilja på kaffemängd i en liten och en stor, inte bara mjölkmängd. Men se så var det inte och ville jag inte ha det så så fick jag minsann köpa en extra espresso och hälla i den stora och det skulle kosta 20 kr extra.

Att du stannade kvar och faktiskt köpte din latte efter denna ordväxling är väl det mest fascinerande.
Jag tycker man ser ganska snabbt på vilka ställen det är bäst att hålla sig till bryggkaffe eller te.
 

Englund

Well-known member
Liten latte görs oftast på en enkel espresso, en stor på dubbel. Vill man ha den starkare brukar det vara lättast att beställa en liten latte gjord på dubbel. Alternativt ta ett extraskott i den stora, och det borde naturligtvis inte kosta 20 kr extra...
 

GLC

Well-known member
Har du några standardmått där Englund som kopp/glasen brukar vara, t.ex koppstorlek för liten latte osv
 

Englund

Well-known member
Många kör ca 25 cl för liten latte och 35 cl för stor. Det innebär att en stor latte därför ofta är bättre smakmässigt än en liten...
 

henrico

Well-known member
Jag tycker man ser ganska snabbt på vilka ställen det är bäst att hålla sig till bryggkaffe eller te.

....håller helt med! Jag har börjat bli petigare och petigare hur en maskin ska SE UT för att jag ska dricka kaffe från den, framförallt om det är mjölk med i ekvationen.

Det är ju tyvärr ganska många kaféer som borde skaffa en helautomat eller börja med pods istället för att höja kvaliten.. :nowink:

//H
 

Musikarfelix

Well-known member
"Det är ju tyvärr ganska många kaféer som borde skaffa en helautomat eller börja med pods istället för att höja kvaliten.."

Håller med dig till 100%. Visst blir det väldigt mycket bättre kaffe med en manuell OM en duktig barista får göra kaffet. Men det finns alldeles för många kaféer som inte kan/inte bryr sig om hantverket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp