En Brasilia på cykeln.

Marv

Well-known member
Om jag har förstått det rätt så är det följande prylar som skall inhandlas.
Bifogar bilder så det blir lättare att avgöra.

1st Rossi Automatic Regulator Ring Stopping Pin for 80 pins Colalr
1st Rossi Automatic Grind Adjustment Collar 80 pins

Vad använde du för verktyg samt hur mycket behövdes kapas?
Var köpte du dem här prylarna ifrån?

Mvh
/Lars

Precis. Jag handlade från espressoparts.co.uk. De har en sida med kvarnreservdelar. Här kan du enkelt jämföra delarna som skiljer mellan den automatiska och icke automatiska.
 

TTobbe

Well-known member
Idag kom ett sms från tobaksaffären paket från alrp "snabbt & smidigt" beställde sent onsdag kväll så nu fortsätter renoveringen :)
 

TTobbe

Well-known member
Då har the brasilia lady malt igen dock bara snabbt provad :cool: inga skott dragna :lol: (Bilder kommer)
 

Marv

Well-known member
Efter lång väntan på reservdelar från U.K som aldrig kom tänker jag köpa malskivor från alrp. Någon som vet var man kan finna lämpliga gummifötter till kvarnen? Hittade en tråd på HB hur dom gjort för att göra malningsgraden steglös på rr45:an http://www.home-barista.com/grinders/rossi-rr45-48-position-adjustment-modification-t8450.html . Nu hoppas jag att kvarnen snart ska vara i bruk :)

Har du kontaktat dem och frågat varför leveransen dröjer ?
 

TTobbe

Well-known member
Har du kontaktat dem och frågat varför leveransen dröjer ?

Pratade med dom vid första beställningen något strul med betalningen dock inga pengar dragna och fick inget bra svar hur jag skulle betala ordern som låg. Gav helt enkelt upp :huh: Kan även vara någon säkerhetsgrej från min bank nästa gång ska jag prova e-kort och se om det funkar bättre för mig.
 

TTobbe

Well-known member
Näsan klar har prova kvarnen i dag med gott resultat dock för stora steg på 40 stegs ringen kommer att göra henne doserles och steglös i mal graden liknande killen gjort i länken jag hittade tidigare.
 

Bilagor

  • IMG_0147.jpg
    IMG_0147.jpg
    45.3 KB · Visningar: 72
  • IMG_0303.jpg
    IMG_0303.jpg
    59.2 KB · Visningar: 65

TTobbe

Well-known member
Har idag provkört lite hårdare med zoegas som är rostat dag 128 skapliga extrationer. Mal stegen är för stora så det måste åtgärdas. Men hon maler jämt och fint :lol:
 

TTobbe

Well-known member
Gjorde en doserless modd med en papperstratt så den ser nästan ut som en mazer men kaffet fastnade på kanten till utloppet. Tanken är att den ska vara i polerad rosfri plåt så då kanske det glider ut lättare hoppas jag.
 

TTobbe

Well-known member
Modden funkar inge bra kaffet blir väldigt statiskt det blev det även i dosatorn. Kvarnen maler mer eller mindre klumpfritt :) Första sekunden faller kaffet jättefint ner i pf:et sen fasnar kaffet i tratt hålet och bygger på :( Tror ni att en polerad rostfri tratt funkar bättre :unsure:
 

Bilagor

  • IMG_0148.jpg
    IMG_0148.jpg
    42.6 KB · Visningar: 60
  • IMG_0150.jpg
    IMG_0150.jpg
    55.3 KB · Visningar: 68

TTobbe

Well-known member
Fins det något sätt att få bort det statiska i kaffet. Går det att jorda bort den :unsure: Har funderat på att sätta en jordkabel till jordplinten och hänga ut i utblåset eller är det bara en knäpp ide. Annars tycker jag att tratten blev bra Skall bara göra den i rostfri plåt :cool:
 

TTobbe

Well-known member
Har meckat lite med fintrådad högtalarkabel och jordat och haft framför utblåset med ganska gott resultat kan kanske bero på att farten på kaffet minskar. Kommer att prova att göra en näsa i koppar som jag jordar och har trådar i.
 

TTobbe

Well-known member
Har nu kört lite mera med kvarnen. Var ganska frustrerad i början väldigt dåliga skott men det problemet berodde nog mest på lite gammalt kaffe. Men med färskt kaffe så blev det helt fantastiskt minimokan åkte direkt ut på avbytarbänken. Känner att smaken blev bättre och större utrymme att förändra smaken med malningen.
 

normende

Well-known member
HUr går det med maskinen

Hur går det med ditt projekt. Är väldigt nyfiken.

Går lite i samma tankar. Jag har fått bort automatiken ifrån min maskin. Jag har en rr45a.
Funderar på ett nytt lock till dosatorn, något mindre och smidigare. Jag tycker också att kaffet blir lite statiskt, man får öppna och borsta ner kaffet ifrån väggarna. Kanske inte ett ilandsbroblem. Men det är skillnad på kaffe och kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp