Klumpig mjölk

raringen

Active member
Hej,
Jag undrar vad jag gör för fel. Jag anser mig vara rätt okej på att skumma mjölk nu. Det blir ett lagom tjockt skum som funkar fint att göra enklare latte-art med. Men två gånger har jag varit med om att mitt i skumningen fräser det till med ett dovt ljud och sen har jag nästan som keso i kannan. Klumpig och äcklig. Nästan som den har skurit sig. Bäst föredatumet har inte gått ut och det är mjölk från olika paket. Är det nån som vet vad det är som händer?
 

Furioso

Active member
Kort datum garanterat. När mjölken börjar bli dålig märks det inte när den är kall. Först när du skummar mjöken så "snabbhärsknar" den. Har hänt mig några gånger i hemmet. Är väldigt på min vakt på fiket och informerar min personal noga om detta.
 

hrbrun

Well-known member
mm, har sett samma sak vid värmning av mjölk på spis exempelvis till chockladdryck eller hällning av kall (till synes färsk ) på varm gröt. Snabbklumpning och otrevligheter helt enkelt.

Kanske får mäta tempen i din kyl?
 

wazztand

Member
Har också märkt samma sak med mjölk som börjar bli gammal. Den luktar fräscht, inga klumpar, smakar bra att dricka. Men vid skumning blir det "keso" av den. Mkt osmakligt. :eek:hmy:
 

raringen

Active member
Ni har nog rätt! Det står att den går ut den 4/6 och idag är det ju den 3/6.
Jag provade att skumma en kanna nu när jag läste svaren och samma sak hände. Det var som att mjölken inte fixade att bli varm. Vid ungefär fingervarmt så blev det keso av alltihop igen. Så nu ska jag ut och köpa ny mjölk, en erfarenhet rikare. Tack kära vänner :)
 

Mayhem

Well-known member
Bump av gammal tråd då jag för första gången fick uppleva samma fenomen idag. ICAs ekologiska lättmjölk, oöppnat paket med bäst före i övermorgon som varken luktar eller smakar konstigt när den är kall. Tycker inte det brukar vara några problem ens med mjölk vars bäst före passerat med ett par dagar men detta förvandlades precis som beskrivs ovan till något keso-liknande!
 

hne

Well-known member
Det har varit väldigt varmt väldigt länge nu. Kan mjölken stått framme i värmen en kvart för länge? Kanske på vägen hem från affären?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp