Linea flyttar in

Pac

Maskindoktorn
Det finns en del i den konverteringen som är väldigt viktig.

Det sitter ett "staket" där malhusets kanal ansluter till tratten. Utan det staketet yr det kaffe i hela köket. Så när du ändå är igång och beställer så se till att få med det.
 

Roby Caffé

Well-known member
Det finns en del i den konverteringen som är väldigt viktig.

Det sitter ett "staket" där malhusets kanal ansluter till tratten. Utan det staketet yr det kaffe i hela köket. Så när du ändå är igång och beställer så se till att få med det.

Precis sånt jag behöver veta.

Tack!

Trevlig helg till dig och Linean :D

/Roberto
 

Pac

Maskindoktorn
Idag fick jag lära mig att det är viktigt att efterdra gruppluftningsskruven. :)

Jag slog på Linea när jag gått upp som vanligt. Efter lite morgonbestyr var det dags för frukost. När jag stod där och stekte ägget till smörgåsen kändes det som om något inte var rätt. När jag tittade bor på Linea låg det en droppe vatten på spillbrickan. "Hmmmm, men lilla vännen du har väl inte börjat läcka ???" var tanken som flög genom huvudet. Mycket riktigt det kom en droppe till... Gissa om jag snabbt som en vessla var där och lyfte på locket? ;)

Det var luftskruven för grupphuvudet som släppt lite vatten under uppvärmningsförloppet. Så jag satte en aning mer moment på brickan och torkade bort det lilla vattnet som hon släppt ut.

Jag får skylla mig själv. Hon har slagits av och på i tre dygn nu och temperaturcyklandet gör att metallen "slappnar av". Momentet på min nya kopparbricka hade givit med sig av och jag hade missat att efterdra. Jag borde vetat bättre än att lämna ett nytt förband utan efterdragning. Men det är ju ingen skada skedd så det är bara att gå vidare. :)
 

Pac

Maskindoktorn
Paul Pratt i Hong Kong har inte så lite att göra med att jag fallit för att renovera kaffemaskiner. :) Han är oerhört givmild med information och skildrar sina renoveringar på ett föredömligt sätt.

Jag vet att jag sett en renoveringstråd som han gjort på en Linea men jag har inte kunnat hitta tillbaks till den. Så jag gjorde en rejäl sökning häromdagen och hittade TVÅ Linea 1gr renoveringar från honom. :D

http://www.espresso-restorations.com/1GLinea.html
http://www.espresso-restorations.com/1GAVLinea.html

De modifieringar jag tänkt på har han redan gjort. Det är inte alls dumt att kunna gå i hans fotspår och dra nytta av hans lärdomar. :)
 

theseal

Kaffeterroristen
lite serverstrul på hififorum.nu där han har bilderna.

(Jag har inte orkat flytta pekaren och kopplat in sladden i datorn)
 

Pac

Maskindoktorn
Nu har fröken Linea firat både ettårs och tvåårsjubileum och är på väg emot trårsjubileet med stormsteg hemma hos mig.

Sedan hon togs i bruk har hon gjort kaffe utan minsta happening. Maken till välbyggd och servicefri maskin har jag nog aldrig varit med om. Det enda jag gör är en lätt avkalkning per år och håller rent.

Hon är en klockren maskin som verkligen "hittat hem". :)
 

kafferookie

Well-known member
Ja, hon bara står där och matar på oavsett vad man hittar på. Fantastiskt enkel att jobba med och stabil som om hon vore förankrad i urberget. :)

Nej, nogsnackat. Dags för en latte! :D

Har du kvar den och hur har den gått under åren? Lite bilder hade varit kul då de gamla inte fungerar.

Och om man skulle springa på en la marzocco, vad är det värt att betala för dem. Jag har ingen aning. Säg att du hittar en linnea som är i halvtaskigtskick, vad är den värd?
Och de stora cafemaskinerna, är de ofta trefas? Går det att bygga om till vanligt uttag?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp