Linea flyttar in

Pac

Maskindoktorn
Det är lika bra jag säger det från början; den här tråden kommer att bli lång och stundtals fruktasnvärt detaljerad.

Jag har precis fått en begagnad la Marzocco Linea AV 1gr levererad av min gode vän the seal. Jag och många andra hittade den på blocket. Fru fortuna valde att le mot mig så nu flyttar Linea in. :)

Det var en restaurang i Södertälje som haft Linea innan mig. De har tyvärr inte haft kalkfilter på henne och aldrig avkalkat henna så jag anar att jag kommer att få kämpa med kalk ett tag fram över.

Jag vet inte jättemycket om hur en Linea fungerar, men under våra få dagar tillsammans har jag redan fått lära mig en hel del. ;)

Det kan vara roligt att hålla koll på vad jag behövt göra med Linea så här är arbetslistan som jag kommer att uppdatera under restaureringen.


- Kalka av, Klart!- Felsök doseringsfunktionen
- Kolla/byt pump
- Byte packning i reglerventilen
- Renovera ångventilen (och rören till den?)
- Skaffa ny låskolv med nyckel.
- Byt kopparbricka för gruppavluftningen, Klart!
- Byt Ångtankens avluftare, Klart!
- ....
 

Pac

Maskindoktorn
Det generella skicket på Linea är bra(bilder kommer). Hon ser välskött ut på utsidan. Hur hon ser ut inuti fick jag en aning om när jag öppnade bottenkranen till ångkokaren idag. Blindpluggen var vit/grön inuti och det kom inget vatten ur kranen när den öppnades. Att vattnet inte började rinna beror troligtvis på att det ligger en seriös mängd bottensediment i kokaren.

Så idag började kampen mot kalket. :) Linea står i källaren och genomgår en liten spa-behanling.
 

Marv

Well-known member
Citronsyra är billigt så avkalkningen är nog inget problem, jag förstår att du vill ha igång den fort men håll tillbaka viljan och se till att få den i riktigt fint skick innan du kör. Och igen...STORT GRATTIS ....
Det finns en hel del trådar på home-barista där folk renoverat Lineor, du kan säkert få en hel del tips där.

Vi vill se bilder, massor av bilder...
 

Pac

Maskindoktorn
...jag förstår att du vill ha igång den fort men håll tillbaka viljan och se till att få den i riktigt fint skick innan du kör.

Jag brukar köra med strategin att lära känna maskinen innan jag startar jobbet. På det viset förstår man alla små egenheter som maskinen har och kan skriva en arbetslista för att kunna genomföra renoveringen/restaureringen på ett kontrollerat sätt.

Just nu håller jag på med normalt underhåll för att få Linea i körbart skick. Vi tar detaljerna när jag fått laddat ur kamerakortet.

Angående bilder, jodå det kommer att bli massvis med bilder. :)
 

Pac

Maskindoktorn
Vi dyker rätt in i avkalkningsarbetet. :)

Det började med att pumpen inte roterade. Så det första jag fick göra var att plocka ner pumpen och se efter hur den mådde. Det kan mycket väl vara dags för en ny pump så byte/undersökning av pump skall upp på arbetslistan.

När väl pumpen pumpade var det dags för nästa chock. Reglerventilen till bryggkokaren släppte inte på trycket.:eek:hmy: Jag slog av maskinen och plockade isär reglerventilen. När den legat i tvätten lite grann var det dags för nästa test.

IMG_4939.JPG


Jajamen, nu gick det att reglera trycket.:D

IMG_4940.JPG
 

Pac

Maskindoktorn
IMG_4941.JPG


Sköna droppar från reglerventilen, den funkar! :D

Sätt upp på arbetslistan:
- Nya packningar i reglerventilen.
 

Pac

Maskindoktorn
När väl Linea lirade var det dags att ladda henne med avkalkning.

IMG_4943.JPG

Smutsigt siktglas. Sätt upp på arbetslistan att renovera siktglaset.

IMG_4945.JPG


Smutsig pump. Varför sätter man pumpen på ett ställe där man dräller kaffe över den?

IMG_4947.JPG


Kalk på tankventilatorn; vad sjutton är det här för något????:unsure:
 

hrbrun

Well-known member

Underbart att se! Hoppas det visar sig vara ett rejält fynd (vilket det känns som det redan är).

Vad är det för reglage som sitter kl.4.30 vid manometern(?)? Ser ut som någon form av nyckel ska användas...?

Hur stora är likheterna mellan Linea och GS/3an...?
 

Marv

Well-known member
Jag brukar köra med strategin att lära känna maskinen innan jag startar jobbet. På det viset förstår man alla små egenheter som maskinen har och kan skriva en arbetslista för att kunna genomföra renoveringen/restaureringen på ett kontrollerat sätt.

Just nu håller jag på med normalt underhåll för att få Linea i körbart skick. Vi tar detaljerna när jag fått laddat ur kamerakortet.

Angående bilder, jodå det kommer att bli massvis med bilder. :)

Jo det verkar vara en bra strategi, det var väll i primcip det jag gjorde också. I alla fall stardtade jag upp den för att se vad som funkade och vad som inte funkade.
Riktigt coolt siktglas måste jag säga....
 

Pac

Maskindoktorn
Och så kom det vatten ur maskinen. Blä, blä, blä, .....

Ur bryggkokaren,
IMG_4949.JPG


Det är inga partiklar i vattnet men det behövs mer avkalkning.

Ur ångkokaren :(
IMG_4951.JPG


Gulblå-färgat med partiklar. BLÄ!!!!! Här behövs betydligt mer avkalkning!

Och ur ångmunstycket :(
IMG_4952.JPG


Partiklar!!!!! BLÄ! Sätt upp på arbetslistan; Renovera Ångventilen
 

Pac

Maskindoktorn
Vad är det för reglage som sitter kl.4.30 vid manometern(?)? Ser ut som någon form av nyckel ska användas...?

Det är ett lås så att hon inte skall kunna köras av obehöriga.;)

Den nyckeln hade de slarvat bort så jag får försöka hitta en nytt. Om någon vet var man får tag på denna typen av lås tar jag mycket tacksamt emot tips. :)
 

TTobbe

Well-known member
Vad är det som är så fantastiskt med linnean alla på forumet blir smått lyriska då denna maskin dyker upp. Tacksam för svar :)
 

theseal

Kaffeterroristen
det är typ den råast maskin som finns, dubbelkokare och tokstabil, dessutom ovanligt med engruppare.


sen är den ju rätt snygg.
 

AA

Skottjägare
...

IMG_4947.JPG


Kalk på tankventilatorn; vad sjutton är det här för något????:unsure:

Om du vill pimpa din fina maskin så kör "Speedster-style" och sätt på en ventil med slangkoppling på så slipper du få vatten & ånga i maskinen utan kan leda ner det i spillbrickan istället.
Kalket kommer väl från en icke 100%-igt tät ventil. Kanske räcker med att dra den lite hårdare men en ny packning skadar nog inte om det skall vara en där.

Lycka till renoveringen!

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp